Kundcase | Kompetent servicedesk för Suzuki Garphyttan | Advania
Servicedesk 2022.02.03

En kompetent servicedesk är avgörande för Suzuki Garphyttan

Flexibilitet, kompetens och frigörande av tid till att fokusera på att utveckla kärnverksamheten; i Advania har världsledande Suzuki Garphyttan en mångårig samarbetspartner som lever upp till deras vision ”Together for a better tomorrow”. Genom att överlåta förtroendet för den affärskritiska servicedesken till Advania, har Anders Jonsson funnit den kompetens och flexibilitet han behöver för att ta Suzuki Garphyttan in i en ny digital era.  

– Vi är otroligt tacksamma över samarbetet och tillgången till alla duktiga resurser, säger Anders Jonsson, IT-Chef på Suzuki Garphyttan.

Anders Jonsson började som IT chef hos Suzuki Garphyttan år 2018 med ett tydligt uppdrag: Att stödja strategin för att höja produktiviteten och effektivisera verksamheten genom digitalisering och harmonisering av IT stöd. Suzuki Garphyttan, med huvudkontor och produktion i Garphyttan utanför Örebro, är en global koncern med enheter i USA, Mexiko, Kina, England och Tyskland. Garphyttan är världsledande inom tillverkning av avancerad fjädertråd för applikationer framför allt för fordonsindustrin.

Digitalisering, flexibilitet och kompetens

När Anders började hos Suzuki Garphyttan var ambitionen att alla enheterna runt om i världen skulle arbeta på ett gemensamt sätt och därigenom dra nytta av möjligheterna med digitaliseringen.

– En viktig del i digitaliseringen är att ha bra IT-system som hjälper oss att etablera och harmonisera processerna i vår globala verksamhet, vilket även gör det möjligt för oss att samla in och analysera data från produktionsenheterna. Digitalisering är en av de absolut viktigaste delarna i att höja produktiviteten och effektiviteten i vår verksamhet.

För möjliggöra digitalisering, möta krav från globala kunder och ha gemensamma processer krävdes även ett helt nytt ERP-system som kommer ersätta 13 äldre system. Digitalisering utav verksamheten och ERP- satsningen är de två viktigaste delarna för IT-avdelningen, men samtidigt måste Suzuki Garphyttans dagliga verksamhet stödjas och utvecklas av en kunnig servicedesk.

Advania har under många år haft förtroendet att bemanna servicedesken för att säkerställa snabb och kompetent hjälp till alla Suzuki Garphyttans IT beroende enheter. De olika arbetsuppgifter som Advania utför inom ramen för uppdraget är exempelvis on- och offboarding, livscykelhantering av klienthårdvara samt installation och felsökning, både av standard- och properitär mjukvara.

Anders säger att de främsta anledningarna till att Suzuki Garphyttan valde att outsourca sin servicedesk till Advania är flexibilitet och kompetens.

– Det är bästa sättet att säkerställa bra kompetens. Servicedesk-funktionen kräver att personalen har bred kompetens och håller sig uppdaterad med det senaste. Tack vare Advania blir vi flexibla både gällande antalet resurser och kompetens. Allt eftersom vi utvecklar våra system kan vi på ett enkelt sätt få tillgång till ny typ av kompetens från Advania.

Väl fungerande servicedesken är affärskritisk

För Anders betyder servicedesken att verksamheten har en kontaktväg in till IT dit man alltid kan ringa. Servicedesken är öppen 24/7 året runt och Advania bemannar den under svensk kontorstid. I och med Suzuki Garphyttans digitalisering har komplexiteten i ärendena ökat. Därmed blir även kompetensen hos personalen som bemannar servicedesken ännu viktigare och att svarstiden är snabb.

– Ju mer vi digitaliserar desto viktigare blir IT. Om IT inte fungerar står produktionen still. Därför är det viktigt att kompetenta människor hjälper enheterna vid behov. IT är affärskritiskt.

Advanias medarbetare är mestadels fysiskt på plats på huvudkontoret i Garphyttan och är en del av teamet. Varje dag stämmer teamet av backloggen med ärenden och prioriterar tillsammans. Kommunikationen är god. Alla arbetar även i samma ärendesystem för att säkerställa att kompetens och erfarenhet som Advania tillför återanvänds i verksamheten.

Samarbete för en bättre morgondag

Suzuki Garphyttans vision är ”Together for a better tomorrow” vilket handlar om att jobba tillsammans för att kontinuerligt förbättra verksamheten både internt, men även med samarbetspartners. Företagskulturen hos Suzuki Garphyttan utgår från värdeorden ”Care, Dare och Share”. Anders menar att både visionen och värdeorden genomsyrar samarbetet med Advania.

– I Advania har vi hittat en partner som vi har förtroende för som även vågar utmana oss. Jag tycker att vi har hittat en bra match.

Anm: Detta kundcase gjordes ursprungligen med Visolit, som förvärvades av Advania 2021.

Kontakta mig

Business Area Manager Managed Services Provider

Johan Tilly

Sveriges bästa branschblogg inom IT

Håll dig i loopen och prenumerera på vår blogg där vi bjuder på insikter, åsikter & inspiration!