Utbildningskatalogen
Sverige ska vara bäst i världen på att använda digitaliseringsmöjligheter och det gäller självklart också i skolan. För att lyckas med det måste vi hjälpas åt: vi som använder tekniken, vi som utvecklar den och vi som köper in den. Advania erbjuder över 70 olika utbildningar för att bidra till skolans utveckling. Här kan du läsa igenom och anmäla intresse för vilka utbildningar du tror skulle vara intressanta för dig och dina kollegor.
Jobbar du på en skola som har köpt in sin hårdvara (PC/Chromebooks/iPads/Mac) till lärare och elever via oss på Advania Skolpartner? Då kan du ta del av ett 30-tal workshops riktade mot lärare, helt gratis. De utbildningar som är kostnadsfria är markerade med *

Anmäl ditt intresse
Välj de utbildningar som du är nyfiken på genom att bocka för de utbildningar som är av intresse.
Chromebook & PC
* Chromebook grundutbildning
Det här är en utbildning som är lämplig att ha i samband med utdelande av Chromebooks. Man får lära sig hur inloggning fungerar, vanliga inställningar i Chromebook, hur program ”installeras” och körs via nätet och hur man kommer igång med användandet av dessa. Om ni använder er av en nyare Chromebook så kommer vi även visa ett antal användbara Androidappar.
Främmande språk med digitala hjälpmedel
Vi undersöker hur vi kan använda estetiska uttrycksformer för att träna på främmande språk med hjälp av digitala hjälpmedel. Vi tittar på möjligheten att använda musik genom Lyricstraining, bilder och serier genom Bookcreator eller Powtoon och drama genom att skapa animerad film i webbprogram som Dvolver eller Go!Animate.
Inkludering med hjälp av digitala verktyg
Elever med inlärningshinder i form av fysiska eller psykosociala handikapp eller svårigheter kan ofta bli hjälpta av tekniska hjälpmedel såsom anpassning av textstorlek, talsyntes, diktering m.m. Dessa hjälpmedel ser olika ut på olika plattformar men utbildaren anpassar innehållet till den aktuella plattformen.
Matematik med digitala hjälpmedel
Denna workshop handlar om hur man får eleverna mer interaktiva i matematiklektionen med hjälp av digitala hjälpmedel. Med hjälp av interaktiva verktyg som mentimeter, digitala whiteboardtavlor och digitala formulär får du en snabb bild av vad eleverna står i förhållande till det område som ska läras ut. Med mer lekfulla verktyg som Kahoot och Quizlet live får eleverna möjlighet att öva på området. För att se vad eleverna har lärt sig så finns möjligheten låta eleverna göra en skärminspelning av ett matematisk problem, där de med muntlig kommunikation berättar hur de tagit sig an problemet. Vi går slutligen igenom olika sätt att dela material och filmer med eleverna, och hur vi kan använda digitala verktyg som Edpuzzle för att bädda in Youtube-filmer och skapa frågor till. Målet med workshopen är att se hur digitala hjälpmedel kan komplettera och underlätta den ordinarie matematikundervisningen.
Film i undervisningen med digitala hjälpmedel
Vi går igenom och provar hur man kan skapa instruktionsfilmer till eleverna genom skärminspelning, webbkameran eller med ett filmprogram på datorn. Därefter tittar vi på hur man kan dela filmerna via en QR-kod, blogg, Youtube eller plattform. Workshopen handlar även om i vilka syften eleverna kan skapa en video och hur det går till praktiskt på just den enhet som eleverna har. Vi botaniserar bland filmer som redan ligger publicerade och samtalar om på vilka olika sätt man kan använda sig av Youtube. Slutligen går vi igenom och provar att göra en exit ticket med hjälp av en kort film.
* Formativ bedömning med digitala hjälpmedel
I denna workshop kommer vi gå igenom och prova olika webbverktyg som hjälper oss att visa eleverna vilka mål lektioner har, vart eleverna står i förhållande till de målen samt hur de kan ta sig dit med hjälp av läraren eller på egen hand. För att visa eleverna målen eller förmågorna så går vi igenom och provar Canva som ett sätt att gestalta dem visuellt. För att se vart eleverna står i förhållande till målen så går vi igenom ochprovar Mentimeter eller Socrative som ett snabbt sätt att aktivera, integrera och få feedback. För att träna på förmågorna eller innehållet i målen så använder vi spelbaserade webbverktyg som Kahoot eller Quizlet live. Vi tittar även slutligen på verktyg som skärminspelning eller Recap som eleverna kan använda för att visa sina nyförvärvade kunskaper. Målet med workshopen är att kunna använda digitala hjälpmedel som en hjälp att aktivera, integrera och få/ge feedback.
NO med digitala hjälpmedel
I denna workshop kommer vi rikta in oss på webbverktyg som man kan använda i alla tre NO-ämnena, inom olika kunskapskrav eller till olika inlärningssituationer. Vi går igenom och provar hur man kan arbeta med begrepp, kommunicera och skapa en labbrapport/redovisning av en undersökning med hjälp av skärminspelning, Bookcreator och Glogster. Vi tittar också på möjligheterna att även använda sig av andra webbverktyg som att framföra och bemöta åsikter i Todaysmeet eller träna på begrepp i Quizlet live. Målet med workshopen är att se möjligheterna med hur datorn kan komplettera NO-undervisningen på ett interaktivt sätt.
Flippat lärande med digitala hjälpmedel
Vi går igenom och provar hur man kan skapa instruktionsfilmer genom skärminspelning. Därefter tittar vi på hur man kan dela filmerna via en QR-kod, blogg, Youtube eller plattform. Dessutom tittar vi på hur man kan låta eleverna besvara frågor till filmen via ett formulär eller inbakade i filmen som i Edpuzzle. Under workshopen kommer du få flera tips på hur flippat lärande kan effektivisera inlärningen
* PC/Windows Grundutbildning
Denna workshop innehåller en grundlig genomgång av funktioner på en PC. Deltagarna kommer att bli betydligt mer bekanta med inställningar, gester och allmän hantering. Vi kommer också att kortfattat titta på program som Windows, Utforskaren och kontrollpanelen. Om miljön är Windows 10 går vi även igenom vissa appar. I mån av tid går vi även igenom vissa program som ingår i Office365.
Praktisk-estetiska ämnen med digitala hjälpmedel
Något som är gemensamt för de praktisk-estetiska ämnena (utom musik) är att dokumentera processen och färdig produkt. Vissa av eleverna som glänser i dessa ämnen behärskar inte skrivandets förmåga på samma sätt. Därför kommer vi gå igenom och prova idéer hur de kan kommunicera sin process muntligt genom skärminspelning, imovie (Mac) och Bookcreator. Vi går även igenom olika sätt att lagra foton (som lärare eller elev tagit) och kunna följa en process och utveckling. Elever behöver ha tillgång till instruktionsfilmer i dessa ämnen för att minimera behovet av lärarens instruktioner under lektion. Vi går därför igenom QR-koder i syfte att dela med sig av egna eller andras instruktionsfilmer till eleverna. Att skapa bloggar och dela med sig av instruktionsfilmer, länkar eller foton är populärt hos många praktisk-estetiska lärare. Vi tittar på några exempel samt går igenom hur man kan starta en blogg och göra inlägg. Dessutom tittar vi på möjligheten att använda Pinterest som ett uppslag för nya idéer. Målet med workshopen är att kunna se datorn/chromebooken som ett komplement i ämnena slöjd, idrott, hemkunskap och bild.
Svenska med digitala hjälpmedel
I denna workshop går vi igenom hur man kan använda sig av digitala hjälpmedel i svenskundervisningen. Vi kommer att gå igenom exempel på verktyg där man kan skriva tillsammans i realtid, skapa och dela presentationer i program som t.ex Prezi samt skapa begreppskartor och tankekartor i verktyg som t.ex Popplet och Padlet. Dessutom tittar vi på exempel hur man kan använda bloggar som digitala rum i svenskämnet. Användningen av de estetiska uttrycksformerna i svenskundervisningen är enligt många forskare ett bra sätt för elever att inhämta kunskap, då flera elever genom sina sinnen får stärka deras förkunskaper och utveckla nya inblickar i svenskundervisningen. Därför kommer vi även titta på några verktyg där man kan använda flera sinnen, som tex att skapa och dela visuella historier i verktyg som t.ex Storybird eller BoookCreator eller hur man kan använda film och skärminspelning.
SO med digitala hjälpmedel
Denna workshop handlar om hur man får eleverna mer interaktiva i SO-undervisningen med hjälp av digitala hjälpmedel. Med hjälp av interaktiva verktyg som mentimeter, digitala formulär och Quiz-program får du en snabb bild av vad eleverna står i förhållande till det område som ska läras ut. Du kommer även få ta del av olika sätt att använda presentationer (Prezi, Powerpoint, Keynote) och hur man kan kombinera det med filmer. Digitalt berättande i form av film är något som många lärare använder i sin SO-undervisning och vi kommer ta del av några exempel på detta. Exempel på detta är skärminspelning, filminspelning via webbkameran, flippade genomgångar, videosamtal och återkoppling via film. Målet med workshopen är att se hur digitala hjälpmedel kan komplettera och underlätta SO- undervisningen.
Podcast, berättande, musik & rytm
Denna workshop handlar om hur man kan arbeta med ljudinspelning med barnen och eleverna genom Advania Voice. Du får lära dig att använda webappen så att eleverna skapa podcast, minnas med hjälp av musik, ramsor och rytm. Dessutom koppla den digitala ljudinspelningen till Google Classroom och presentation. I denna workshop ingår en årslicens på Advania Voice. Målet med workshopen är att lära sig Advania Voice och få praktiska exempel på hur man kan arbeta med Chrome tillägget i förskolan och skolan.
Vanliga frågor och svar om våra utbildningar
Hur lång är en workshop?
Våra kunder beställer antingen en halvdag eller heldag. Halvdag innebär oftast 3 h, men i förskola är 2 h vanligare.
Hur många kan delta?
Vi brukar ha ett max på ca 25 personer då denna storlek på grupp har visat sig vara mest uppskattad hos deltagare då möjlighet att få personlig hjälp finns.
Är det digitala eller fysiska utbildningar?
Det väljer kunden själv. Våra utbildare är vana med att utbilda både på plats och digitalt via ett videomöte.
Vad kostar utbildningarna?
De utbildningarna med * (asterisk) är kostnadsfria för våra kunder. Priset för övriga är samma oberoende av innehåll.
Har du frågor om innehåll och upplägg? Kontakta vår utbildningskoordinator Jenny Palm.