
– Våra elever lämnar oss i nian. Vi kan inte tänka yrke utan vi tror att kreativitet kommer vara något som behövs i framtiden i de flesta yrken, säger Johan Sjölin, VD på Pops Academy.
En skola som barnen längtar till. Varje dag. Så högt har Johan Sjölin, VD, och hans fru Karin Sjölin, rektor, satt den pedagogiska pekpinnen för Pops Academy. Är det ens möjligt?
– Vi har det förspänt eftersom alla är motiverade för att de gillar att spela och dansa. Och då blir ju skolan rolig och jag tror på att man lär sig mer då, säger Johan Sjölin, VD på Pops Academy.
När man går runt i de gamla militärlokalerna verkar visionen inte så abstrakt. För i stället för det vanliga tjattret och springet hörs musik från olika rum – i klassrum, inspelningsstudior eller replokaler spelas och sjungs det överallt medan några tjejer värmer upp för baletträning i danssalen. Mitt i skolmatsalen står en scen full med instrument och på en tavla kan man skriva upp sig för att uppträda. Det är både rofyllt och just kreativt.
För att de fina orden ska kunna bli verklighet har Pops Academy valt att vara en digital skola från dag ett. Alla elever har en Ipad, musikprogrammet Garageband används varje dag medan lärarna kopplar upp sina Ipad Pros på en skärm i klassrummet via en Apple TV. Via administrationsverktyg kan lärarna styra elevernas Ipads och se till att eleverna har dem igång när det behövs eller släckta när läraren behöver elevernas fulla uppmärksamhet samtidigt som man kan lyfta upp innehåll från elevernas Ipads på den gemensamma skärmen. Det går i hand med skolans tanke om att kreativitet inte är detsamma som brist på struktur eller regler. Man söker hela tiden efter den rätta balansen mellan arbetsro och kreativitet.
– Arbetsro behöver inte behöva vara knäpptyst men så pass mycket ordning att alla kan vara effektiva, säger Johan Sjölin.
För att skapa en struktur till det kreativa arbetet börjar och slutar alla lektioner på samma sätt – Ipaden upp och ner, alla saker ihopsamlade och sittandes på stolen. Denna enkla regel har en lugnande effekt på springet och stojet och skapar förutsägbarhet när mycket annat handlar om improvisation.
Det är viktigt att vara effektiv i undervisningen. Det kan man, enligt Johan Sjölin, uppnå med allt från fungerande trådlösa nätverk i alla rum och Ipad-service för eleverna, till att besök på museum är kopplade till moment som kan bockas av i läroplanen.
– Jag tycker man ibland gör saker bara av traditon och för att det är kul i svenska skolan och glömmer att man ska lära sig saker samtidigt, säger Johan Sjölin.
Johan berättar att föräldrar som kommer till skolan och ser alla Ipads ibland blir oroliga och till med arga över att ”boken försvunnit”. Johan Sjölin har en annan uppfattning och menar att elever med lässvårigheter eller neuropsykologiska nedsättningar kan får hjälp av större text, förklarande ord vid sidan av texten eller att få hela texten uppläst på sin Ipad. Dessutom uppdateras innehållet i digitala läromedel med det som händer i omvärlden. Dagen efter USA-valet kunde eleverna gå in i läromedlen och läsa att Trump vunnit.
Johan Sjölin, VD på Pops Academy
Pops Academy har en rätt nykter syn på digitala lärmiljöer och digital teknik. Föräldrarnas kamp för att begränsa barns skärmtid och det faktum att forum och chattkanaler används för mobbing är förstås inget som Pops Academy är förskonat från. Begreppet som man använder är den ”digitala balansen”. Det gäller helt enkelt att använda smarta digitala läromedel och teknik samtidigt som man inte får glömma bort att prata med varandra, röra på sig eller umgås för att lära sig allt från vanliga sociala relationer till empati och förståelse för andra.
Ett sätt att göra detta är att hitta på uteaktiviteter som verkligen lockar – och förbjuda mobiltelefoner, ett beslut som Advania och Apple var med och gav råd till. Detta kan tyckas motsägelsefullt eftersom Pops Academy sätter Ipads i händerna på eleverna. Johan Sjölin motiverar beslutet med att skolan kan, med hjälp av det trådlösa nätverket som levereras som tjänst från Advania, spärra sajter och appar som man anser inte är lämpliga samtidigt som appar som exempelvis Minecraft kan skjutas ut under de perioder som de används i undervisningen. Notiserna från mess i mobilen störde också tidigare, det pep från Snaptchat och Kik hela tiden. Nu är eleverna hänvisade till att kommunicera via apparna som finns på skolans Ipads och som ett resultat har skolan fått bättre arbetsro.
– Vi tog ett kliv mot vettig digital användning när vi fick bort mobilerna. Samtidigt kan man inte starta en skola i dag och inte vara digital för alternativet är en sämre skola, avslutar Johan Sjölin.
Fakta
- Pops Academy – musik och dans från åk 4 till 9
- Antal elever: Omkring 300
- I gång sedan år 2016
- Antagning sker via antagningsprov i dans respektive sång
- Pops Academy erbjuder även kurser efter skolan i både dans och musik
- Friskolan Pops Academy har samma skolpeng som alla andra skolor, samma lärartäthet och storlek på klasserna
WLAN hyrs från Advania
- Pops Academy köper in två trådlösa nätverk som tjänst av Advania, ett för elever och ett för lärare. De sitter uppmonterat med Cisco Meraki som kan både monitorera och styra innehållet i näten.
- Lärarna har Ipad Pro och barnen Ipads och skärmar i klassrummet styrs av en Apple TV.
- Lärarna administrerar elevernas Ipads via Apple Classroom.
- Alla läromedel utom dem för spanska är digitala via det digitala förlaget Clio Online.