Årets skolpartnerresa till Edinburgh och London

Skolpartner Blogg
07.02.2018

Årets skolpartnerresa till Edinburgh och London

Nu är årets skolpartnerresa till London genomförd!

För sjätte året i rad arrangerade vi detta och nytt för i år var ett eget ”spår” som började i Edinburgh, Skottland.

Där fick resenärarena en heldag tillsammans med James Nottingham, samt besök på fyra olika skolor. Dessa skolor jobbar pedagogiskt med de tankar om inlärning som James förespråkar, bl a den s.k. lärandegropen, lärande dialog, formativ feedback, utmanande undervisning mm. 

Fokus på Edinburghresan var således pedagogik och den skola som jag själv besökte hade faktiskt inte alls särskilt mycket digital teknik i undervisningen. Främst använde de sig av en smartboard, där de samlade eleverna på golvet framför tavlan och jobbade tillsammans. Men när eleverna jobbade själva, eller i grupper, var det papper och penna som gällde fullt ut.

Detta koncept var otroligt uppskattat av resenärerna och nästa år ska vi se om vi lyckas skala upp det och erbjuda ännu fler möjligheten att ta del av både James kloka kunskaper och att även besöka andra skolor än de vi normalt sett besöker (i London). Edinburghresenärerna anslöt till London på onsdagskvällen och deltog sedan vid seminarierna på torsdagen och fredagen. 

Londonresenärarena genomförde sina skolbesök på onsdagen, ett besök på förmiddagen och ett på eftermiddagen. Totalt var det sex olika bussar som tog resenärerna till de skolor, som de valt. Bland valen fanns även möjligheten att besöka en upplevelsebaserad miljö hos Google. 

Skolorna i England har kommit längre än de i Sverige vad gäller t ex programmering, men det är ovanligt att skolorna har 1:1, d v s att eleverna har varsitt digitalt verktyg. Fler och fler skolor i Sverige börjar komma ifatt och en del har till och med kommit förbi, så skolbesöken handlar även om att få ett kvitto på vad man gör på sin egen skola som är bra. Alltså inte enbart om att få se exempel på hur andra är bättre än vi själva.
  
På torsdagen lyssnade deltagarna på de olika seminarier de valt (vi erbjuder ett ”smörgåsbord”, med totalt 5-7 parallella seminarier och deltagarna väljer vilka av dessa som de vill lyssna på). Under dagen var det fyra seminariepass och många olika föreläsare, som är otroligt uppskattade, som man kunde lyssna på: T ex Beppe Singer, James Nottingham, Peyman Vahedi, Tina Thörner och Camilla Askebäck Diaz. 

Torsdagen avslutades med en gemensam middag på Café de Paris där underhållning bjöds av ett svenskt band. Här gavs tillfälle till diskussion, reflektion och nätverkande med deltagare från andra förskolor/skolor/kommuner.  

Fredag förmiddag bestod av två seminariepass, där bl a Maria Dufva, Maria Franzén och Jimmy Askelius utmärkte sig som de mest uppskattade. Efter lunch gavs möjligheten att själv välja vad man ville göra. Då åkte en del till Googles upplevelsebaserade miljö, en del till BETT-mässan och en del förberedde sig för hemresan.

I år hade vi extra stort fokus på den svenska kontexten. Detta då skolornas läroplaner reviderats, vilket innebär att från och med augusti ska alla lärare undervisa i digitalisering och vissa ämneslärare även ska undervisa i programmering. 

Vår förhoppning är därför att arbetet med att förbereda sig inför detta fått sig en knuff i rätt riktning och att våra resenärer fortsätter arbetet på hemmaplan. Ett annat sådant arbete som pågår är att förbereda sig inför GDPR, därför hade vi en föreläsning i London om GDPR ur skolperspektiv. Många kommuner har en jurist som ska informera lärare och rektorer om GDPR, men ofta förstår man inte det språk som används och kommer därför inte vidare i arbetet som behöver göras. 

Vi håller nu på med utvärderingen av årets resa, men har redan börjat fundera på hur vi kan göra vårt event ännu bättre nästa år!

 

// Johan Lindström
Utbildningsansvarig, Advania Skolpartner

Läs fler liknande inlägg >

Kontakta Advania Skolpartner >


Back
?i