Advania var på plats i Las Vegas för Microsofts viktigaste event

Knowledge Factory Blogg
13.08.2019

Advania var på plats i Las Vegas för Microsofts viktigaste event

Advania var på plats i Las Vegas för Microsofts årliga partnerkonferens Microsoft Inspire (tidigare kallat World Partner Conference, WPC). Representanter från Advanias alla olika affärsområden tog semester från semestern och packade väskorna och begav sig till 48 grader i öknen för att ta del utav Microsofts senaste visioner och nyheter!

Microsofts största Partnerkonferens någonsin

Precis som förra året så hölls partnerkonferensen Inspire samtidigt som Microsofts egna interna konferens Ready gick av stapeln. Totalt närmare 40 000 besökare. För andra gången gavs information till partners och Microsoft anställda samtidigt under en och samma Keynote, vilket MS nu kallar för ”Corenote”, på T-Mobile arena.

 

FY20  - Core messages
Gavriella Schuster öppnade sessionen med att adressera den stora elefanten i rummet.  Microsofts tidigare nyhet om att man tar bort Internal Use Rights, IUR (interna licenser som Microsofts Partners har kunnat använda), vilket man bekräftade att Microsoft backar ifrån, dvs licenserna kommer att finnas kvar. 

Hon fortsatta att prata om de största marknadsandelarna som Microsoft har indentitiferat för sina partners under det kommande året:



Det känns otroligt kul att vi på Advania satsar och är starka inom samtliga områden.


Organisation

Inga större förändringar organisatoriskt. Utan nu handlar det om att tune:a till den organisation man tidigare satt. En nyhet är att man fortsätter satsa på co-sell i partnerledet. En nyhet är en intern katalog där partners uppmanas att presentera sina paketerade erbjudanden som Microsofts säljare kan ta till marknaden. Lite att man tar tillbaka affären/kontakten till Microsoft, från partners, men partners fortfarande står för leveransen. Är det ett sätta att pumpa upp omsättningen? Eller kommer det stötta partners bättre? För oss som partner är det självklart en styrka att gå tillsammans med Microsoft.

 

Empati

En stor del av Microsofts vision handlar om att göra världen bättre, att ge varje människa en bättre tillvaro genom sin teknik. Vilket kan kännas väldigt fluffigt. Men återigen presenteras tydliga exempel på hur man gör det genom att ge insikter från Azure till bönder i utsatta zoner, hur mobila Azure-containers kan ge stöd i humanitära insatser, ökad teknikhjälp till lärare osv. Syftet i detta är att sätta ytterligare en prägel till hur Microsoft Cloud skiljer mot andra som molnleverantörer. Humanitärt. En aspekt som spelar större och större roll när kunder upphandlar och gör sin val av leverantörer.

 

 

The numbers…

Microsoft lägger en stor tyngd i att förtydliga sin framgångssaga. Och det går väldigt bra för Microsoft. Väldigt. Det var ju redan i december 2018 som Microsoft gick om Apple som världens högst värderade bolag, och som referens har aktiekursen fortsatt ökat med 30% sen dess. De största drivande faktorerna för Microsofts försäljning under året som gått är Security, Compliance och Identity. Och de sifforna de presenterade under Corenote är fortsatt väldigt imponerande: 

  • 300% ökning i Microsoft 365 YoY
  • 73% ökning i Azure YoY
  • 100% ökning i CSP YoY, (70 000 aktiva partners, 3.5 m kunder)
  • Över 100M aktiva EMS licenser
  • Över 8000+ Azure Sentinel Preview Customers

Som referens var detta siffrorna som presenterades under förra årets Microsoft Inspire:

Generellt som presenterades under Inspire 2018 Corenote:
- 135 miljoner aktiva betalande O365 kunder
- 200 miljoner W10 commercial devicer
- 65 miljoner aktiva EM+S licenser 

(Sveriges siffror inför Inspire 2018)
-Microsoft Sveriges totala tillväxt har ökat med 19% YoY
-Azure konsumption ökat med 67% YoY
-Office365 användning ökat med 62% YoY
-Dynamics365 ökat med 49% YoY
-Windows10 ökat med 210% YoY




Tekniska nyheter?

 



De riktiga godbitarna sparas självklart till Ignite 2019, Microsofts teknikkonferens, som hålls i Orlando i början på novemer. De tekniska nyheterna som presenterades inför Inspire var mer kopplat till licensiering, prissättning, managering för MSPer men även ett par produktnyheter. 



Azure Lighthouse
MSPer kan nu managera flera kunders subscriptions från en och samma kontrollpanel, vilket ger bättre överblick, säkerhet och effektivisera med automatisering.

Mer info här



Teams



Microsoft lägger stor fokus på Microsoft Teams, och flytten från Skype till Teams, som måste ske innan 31:a juli 2021 då Skype stängs ned. Man fortsätter i kampen mot Slack och Google och det finns nu 13 miljoner dagliga användare utav Teams. Ett par nya funktioner som presenterades var Moderators, möjligheten att posta till flera kanaler samtidigt, funktion för announcements och möjligheten att prioritera notifieringar. 




Microsoft Ignite 2019

Nästa stopp är Microsoft Ignite 2019 i Orlando den 4:e till 8:e november, dit Advania skickar 30 representanter från hela organisationen för att ta del utav de absolut senaste tekniska nyheterna! 

Stay tuned!


//


Maxx Glans
Captain - Advania
maxx.glans@advania.com

 

Back
?i