Visuell sökning driver paradigmskifte

Advania News
10.07.2018

Visuell sökning driver paradigmskifte

Allt mer avancerade tekniker för sökning utifrån bilder snarare än text – visuell sökning – driver en omvälvande utveckling av hur företag möter sina kunder. E-handlare påverkas mest på kort sikt, men snart behöver även andra branscher ta till sig tekniken.

Inget får gå fel. Kläderna måste vara oklanderliga. Inte bara i skick och passform, utan också i stil. Inte överklätt och absolut utan minsta slashasiga anstrykning. Men exakt vad ska du bära till den viktiga jobbintervjun? 

Du chansar på att din livserfarenhet och känsla leder dig rätt. Men i själva verket kommer du inte undan ett uns av osäkerhet. När du tar i hand och hälsar på rekryteraren är du inte alldeles övertygad om att du valt rätt kläder.

Om det ändå fanns ett Google för detta! 

 

 

Din stylist i mobilen

Det gör det - nästan. Det är förvisso inte Google som står för tjänsten, utan Amazon. Och även om den ännu inte finns i Sverige är den högintressant eftersom den pekar på en kraftig trend som påverkar hur vi söker och hittar information på nätet: visuell sökning.

Amazons tjänst som eventuellt hade kunnat hjälpa dig i det inledande scenariot heter Echo Look. Utifrån en bild av dig och information om vilka stilar du gillar kan tjänsten föreslå olika outfits som passar för olika tillfällen. Tjänsten ”ser” helt enkelt vad du har på dig och förstår med hjälp av AI (artificiell intelligens) vilken stil och vilka kläder som passar dig. 

Det här är bara ett exempel på hur teknik för visuell sökning används. Sedan tidigare erbjuder aktörer som Pinterest, Microsoft och Google möjligheter att söka utifrån en bild du tagit med din telefon, snarare än text som du skriver in i ett sökfält. 

Bedömare hävdar att det här i första hand påverkar e-handeln. Enligt en undersökning från Accenture vill en majoritet (69 procent) av alla unga människor shoppa direkt från sociala medier som Instagram och Pinterest utifrån bilder som de hittar där. Mobilkameran blir också ett kraftfullt verktyg för att hitta skor eller en jacka i samma stil som kompisens. 

På sikt utvecklas tekniken till ett komplement till textbaserad sökning i stort. Exempelvis vore det förstås enklare att söka efter en reservdel på en tillverkares webbsida bara genom att ladda upp en bild av den aktuella delen, än att i text försöka beskriva den. 

När allt fler sökningar sker med hjälp av bilder i stället för text innebär det också att företag behöver anpassa sina sajter för att inte halka ner i sökresultatlistorna. Det handlar om sådant som att optimera bilder i fråga om storlek och format, samt att förse dem med detaljerade metadata. Men också om att tänka igenom vad bilderna på sajten visar; är de relevanta för din verksamhet? 

 

 

Tempot ökar

Visuell sökning är långt ifrån nytt. Google har som sagt en sådan tjänst på menyn, Google Lens, liksom Microsoft med sin Bing Visual Search – som precis lanserats i en ny version. Men utvecklingen har tagit tid och verktygen har inte alltid levt upp till användarnas förväntningar. Det har medfört att den här typen av tjänster inte riktigt fått fäste utan hittills betraktats som kul snarare än affärsnyttiga. Att det nu är på väg att förändras beror i stora delar på den accelererande utvecklingen inom AI.

En stor del av utmaningen ur ett tekniskt perspektiv ligger i att få datorn att inte bara ”förstå” vad bilden som helhet visar utan att också kunna identifiera delar av den, som en vas på ett bord där det också finns böcker, pennor och en lampa. För att möta utmaningen använder utvecklare i hög grad metoder som efterliknar hjärnans sätt att arbeta i så kallade neurala nätverk. Men även om tekniken har tagit stora språng de senaste åren är den tämligen rudimentär jämfört med hur den mänskliga hjärnan tolkar en bild eller en vy. 

 

Snart en hygienfaktor

Alla bedömare tycks vara eniga om att visuell sökning i en mycket nära framtid kommer att vara en hygienfaktor för många e-handlare. Men den påverkar som sagt även andra branscher. Användningsområdena för tekniken blir också allt bredare i takt med den snabbt tilltagande digitaliseringen. Bland annat driver teknologin utvecklingen av tjänster för förstärkt verklighet (AR, augmented reality), som exempelvis innebär att användare i realtid kan få kompletterande information om föremål och platser i den fysiska världen.

Visuell sökning var måhända en ”kul grej” när den dök upp. I dag är den alltså betydligt mer än så och snart kommer hela världen att vara sökbar med hjälp av mobilkameran. 

Och kanske behöver vi aldrig mer känna oss osäkra på om vi följer klädkoden. 

 

Text: Henrik Rådmark


Back
?i