Nickolaj Andersen - Microsoft MVP börjar på Advania

Knowledge Factory
28.01.2019

Nickolaj Andersen - Microsoft MVP börjar på Advania 

 

Välkommen till oss! 

Tack så mycket. Det ska bli kul att komma igång och få möjlighet att fortsätta på den linje som jag under de senaste tio åren har arbetat inom, nämligen klienthantering. 

Jag går in i rollen som Chief Technical Architect för Devices, ett område på Advania IT Infrastructure. Jag ska även jobba med att stärka Advania som varumärke inom det tekniska nätverket och hjälpa mina kollegor att öka och sprida deras kompetenser vidare.

 

Du är något av en offentlig person. Berätta!

Jag har blivit utnämnd till Microsoft MVP inom kategorin Enterprise Mobility årligen sedan 2016, något jag är väldigt stolt över. Under 2012 grundade jag min blogg, www.scconfigmgr.com, som jag driver tillsammans med Maurice Daly. Den snittar på runt 100 000 unika besökare per månad. Dessutom brukar jag tala på event som är relaterade till Microsofts teknik och olika usergroup-möten.

 

”Jag ska även jobba med att stärka Advania som varumärke”

 

Hur ser din professionella bakgrund ut och hur började intresset för IT?

Jag började som Supporttekniker och fick tidigt upp ögonen för klienthantering. Det är något magiskt med tekniken bakom användarnas dagliga arbete. Det som användare inte märker av, allting skall bara fungera och flyta på.

Mitt intresse för IT började med att jag i min ungdom byggde mina egna datorer och servrar, det ledde vidare till att jag satte upp min egen domän i hemmet och utforskade vad som gick att göra med datorerna när jag hade full kontroll över dem. 

Jag har alltid haft ett intresse för hårdvara och det är något som har lett mig in på hantering av klienter. Automation ligger mig också varmt om hjärtat, det är en nödvändig kunskap för att ligga på topp.
 

 

Varför valde du Advania?

Advania kändes som en bra arbetsgivare eftersom jag sedan tidigare kände en hel del av de anställda här och jag har börjat att fokusera alltmer på molnet. 

Under de senaste fem åren har jag arbetat som konsult runt omkring i världen. Att få erbjuda min kunskap inom klienthantering till olika företag och organisationer för att hjälpa dem att förbättra och utveckla deras system är något jag vill fortsätta göra framöver, med ett fokus inom Norden.

 

Vad tycker du är mest spännande inom framtidens klienthantering?

Molnet är här för att stanna, det går inte att undvika. Tekniken utvecklas hela tiden och det är viktigt att hänga med i utvecklingen. Möjligheten att kunna arbeta var som helst och med vilken enhet som helst är nyckeln till framtidens klienthantering där molnet spelar en viktig roll för att göra det hela möjligt - inte bara ur ett manageringsperspektiv utan också rent säkerhetsmässigt.

 

”Det är något magiskt med tekniken bakom användarnas dagliga arbete.”

 

Läs Nickolajs blogg här >>

Läs mer om Knowledge Factory här >>


Back
?i