Blogg | Så väljer du rätt IT-leverantör för ditt företag | Advania
Customer Experience 2022.04.03

Så väljer du rätt IT-leverantör för ditt företag

Innan du väljer en ny IT-leverantör bör du göra research, helst genom att kontakta flera aktörer och ställa några välriktade frågor. Här är fyra frågor du borde ställa innan du väljer leverantör.

Innan du väljer en ny IT-leverantör bör du göra research, helst genom att kontakta flera aktörer och ställa några välriktade frågor. Det här är din chans att ta reda på om just den här IT-leverantören är rätt för dig och passar era behov. Här är fyra frågor du borde ställa innan du väljer leverantör. 

1. Vilka fördelar kan samarbetet ge?

Vad kan IT-leverantören erbjuda som gynnar ditt företag? Det här öppnar också upp för att kartlägga vilka lösningar som eventuellt kan integreras i den redan befintliga IT-miljön och vilka nya lösningar som säkerställer den flexibilitet som företaget behöver.

Här finns också utrymme för följdfrågor. Medan du frågar om fördelarna och styrkorna hos IT-leverantören kan det också vara klokt att kartlägga svagheterna. Du kanske söker en leverantör av helhetstjänster? Ta reda på vad din motpart inte kan leverera. Svaret på den frågan kan vara en viktig faktor när du senare beslutar om ni ska samarbeta eller inte.

Om du kartlägger svagheter innan du går in i ett partnerskap undviker du att fastna i en situation där lösningen inte matchar dina förväntningar.

2. Hur ser processen ut?

Hur lång tid tar bytet? Mät leverantören på det svaret. Om de ger en tydlig tidsuppskattning kan det tyda på att de är professionella och erfarna. Vaga svar kan indikera att tjänsteleverantören inte tidigare har varit involverad i liknande projekt, vilket kan bli en osäkerhetsfaktor gällande när det nya systemet eller nya tjänsten faktiskt kommer att vara på plats. Med andra ord, undvik att gå vidare med en process där det inte finns något klart och tydligt svar kring tidsuppskattningen. När det kommer till frågor om själva processen kan du också fråga om pris och på så vis få en total kostnadsbild.

Kräver den nya lösningen (eller de nya lösningarna) mycket upplärning? I en annars hektisk vardag på kontoret kan det vara riskfyllt att hålla i denna upplärning på egen hand. Är det något leverantören erbjuder? Hur är uppföljningen från leverantören under hela förloppet? Kommer de att förse er med ny och värdefull information som hjälper er som företag som helhet?

så väljer du rätt teknikpartner

3. Vilka kunder jobbar IT-leverantören med? 

Genom att kartlägga vilka kunder leverantören har och titta på relevanta kundreferenser får du en bild av leverantörens kompetens. Om de har många relevanta kunder kan leverantören vara den rätta även för ditt företag. Fråga därför gärna om referenser, de är en bra källa till ärliga svar på hur det är att arbeta med leverantören.

När du har skapat dig en bild av leverantörens kunder kan du ställa några frågor om kapacitet. Det här är ett smart sätt att ta reda på hur bra uppföljning du kan förvänta dig, samtidigt som du får en bild av huruvida de har kapacitet för att ge samma stöd till alla sina kunder. Försök även att skaffa dig en bild av hur snabbt du får hjälp om något skulle hända. Plötsliga stopp kan stå ditt företag dyrt, därför bör du bedöma leverantören utifrån vilket svar du får på den frågan. Har de kapacitet att hjälpa dig snabbt om något händer?

4. Vilka molntjänster kan de erbjuda?

Molntjänster är i ropet eftersom de innebär ett antal fördelar för affärsutveckling. LogicMonitor förutspår att redan om 2 år kommer 73 % av arbetsprocesserna äga rum i molnet (41 % offentliga, 20 % privata och 22 % hybrid).

Vilka molntjänster kan just den här IT-leverantören leverera? Vilka erfarenheter har de? På så sätt kan du kartlägga vilka lösningar som passar din affärs- och IT-miljö. Kan dessa tjänster sänka kostnaderna, öka effektiviteten och användarvänligheten för alla i verksamheten?

Slutligen

Be IT-leverantören att göra en kartläggning av ditt företag. En sådan kommer att kunna identifiera relevanta aspekter som du kanske har glömt att fråga om. Processen kommer också innebära att du inte bara får insikt i hur de jobbar, det underlättar också för dig om du vill effektivisera och sänka kostnader. Det är alltid fördelaktigt att få en överblick av den nuvarande situationen för att veta vilka åtgärder du måste ta för att vidareutveckla företaget.

Ladda gärna ner vår checklista för hur du väljer rätt teknikpartner:

så väljer du rätt teknikpartner

Vanliga frågor:

Varför är rätt IT-leverantör viktigt?

Att välja rätt IT-leverantör är viktigt av flera anledningar. För att ta ett exempel så kräver dagens allt mer komplexa teknik expertis, något som en IT-leverantör har. Det kan också vara bra med stöttning i flera IT-relaterade frågor när företag vill använda digitala lösningar för att effektivisera sin verksamhet och öka sin lönsamhet.

Hur väljer du rätt IT-leverantör?

Först och främst behöver du göra research och ta reda på vilka IT-leverantörer som erbjuder vad ditt företag behöver. I nästa steg kan det vara bra att kontakta dessa och ställa några frågor för att få ytterligare koll på hur de jobbar. Exempel på frågor är vilka fördelar samarbetet kan ge ditt företag, hur processen ser ut och vilka andra kunder de jobbar med för att få ett bättre hum om de även kan passa dig.

Vad är det viktigaste att tänka på när du väljer IT-leverantör?

Det finns många parametrar att ta hänsyn till när du väljer IT-leverantör till ditt företag, en av de viktigaste är att du känner förtroende för leverantören, att du kan lita på ert samarbete och att du känner dig trygg med deras arbete. Det är också viktigt att säkerställa att leverantören är kunnig inom exakt det du behöver hjälp med.

Varför är rätt IT-leverantör viktigt?

IT är idag en stor del av varje företag och i stort sett en självklarhet för varje anställd. IT ska helt enkelt bara fungera, helst ska det också gå fort, smidigt och utan friktion. Men IT är idag så pass komplext att det i många fall behövs en IT-leverantör som hjälper till. Genom att hitta rätt IT-leverantör kan du alltid vara säker på att saker och ting kopplat till IT går just så snabbt och smidigt som du önskar, samtidigt som en bra relation er emellan gör att du alltid kan känna dig trygg med att IT-leverantören har ditt företags bästa i åtanke.

Vad gör en IT-leverantör?

En IT-leverantörs främsta uppgift är att se till att ett företags IT fungerar, snabbt, smidigt och utan avbrott. Det kan handla om allt ifrån att se till att varje mobil enhet som företaget har alltid är uppdaterad och säker till att föreslå, implemnetera och hantera dessa enheter. En IT-leverantör fungerar ofta som en rådgivare kring företagets IT, så att du enklare kan ta rätt beslut. De flesta IT-leverantörer erbjuder också olika tjänster, beroende på hur ditt företags behov ser ut. Antingen kan du välja att få hjälp med vissa utvalda delar, eller så kan du ta hjälp av en helhetslösning för IT.

Relaterat innehåll

Customer Experience Blogg | Låt oss plocka upp stafettpinnen | Advania
2021.03.19

Låt oss plocka upp stafettpinnen

Under alla mina år som verksam inom kundupplevelse och kontaktcenter har jag träffat många passionerade kundservicechefer som brinner för sitt uppdrag - att ge alla kunder den bästa kundupplevelsen och ett professionellt...

Sveriges bästa branschblogg inom IT

Håll dig i loopen och prenumerera på vår blogg där vi bjuder på insikter, åsikter & inspiration!