Blogg | Digitalisering kräver en engagerad verksamhet | Advania
Integration 2022.03.23

Digitalisering kräver en engagerad verksamhet

Advania har lång erfarenhet av integrationsprojekt i svenska globala storföretag. Vi berättar hur digitalisering bidrar till framgång för din verksamhet.

– Ofta börjar ett framgångsrikt projekt med att verksamheten, det kan vara vd, formulerar enkla mål som att förbättra för företagets kunder. Först därefter formuleras vad som krävs i form av integration och tekniska lösningar, säger Jan-Erik Johansson, försäljningschef på IBiz Solutions med lång erfarenhet av integrationsprojekt i svenska globala storföretag.

Det kan också formuleras som att någon i verksamheten konstaterar att trots organisationens många system, så stöttar de inte verksamheten och det är komplicerat att hantera data.

– Det är ofta starten på ett integrationsprojekt, men för att det ska lyckas så krävs en kompetent beställarorganisation. Samtidigt måste också vi som extern leverantör klargöra hur vi arbetar.

För att ta något exempel bland de många kundcase som IBiz Solutions har erfarenhet av, så kan till exempel en hotellkedja vilja erbjuda sina gäster en sömnlös och problemfri bokning och reseupplevelse. För att det målet ska uppnås krävs en både djupgående och omfattande integration av befintliga, och nya, data och system.

– Här är det mycket viktigt att man formulerar en strategi innan vi sätter igång ett integrationsprojekt. Då måste verksamheten vara involverad och bidra med sin kännedom om verksamheten.

När IBiz Solutions engageras för ett uppdrag, så sätter man ihop ett team bestående av både utvecklare och systemarkitekter, som har en gedigen förståelse av affärsprocesser.

– Systemintegration innebär att man samlar in data från en mängd olika applikationer till en integrationsplattform. Det är en komplex process, som kräver en djup verksamhetsförståelse och djupgående kunskap om olika teknologier.

Allt efter att projektet med kund fortskrider, så övergår samarbetet allt mer till att ske med kundens IT-verksamhet.

– Verksamheten är ofta den ursprungliga beställaren, men de använder sig ofta av IT-avdelningen. Idealet är att vd, verksamhet och it är synkroniserade i sin kravställning. Självklart finns det olika uppfattningar där verksamheten ofta är ivrig att målet snabbt ska uppnås, men bäst är att de är synkroniserade.

Jan-Erik Johansson framhåller att verksamheten måste förstå att integrationen måste vara förvaltningsbar.

– Det finns åtskilliga integrationsprojekt som genomförts utan att resultatet är förvaltningsbart och då blir det inte så bra i längden, men för detta krävs det också en strategi. Jag ser mängder av möjliga förbättringar av verksamheter genom digitalisering, men för att lyckas krävs att man har en strategi för integration och här är vi ofta en inspirationskälla.

Han framhåller att digitalisering handlar om verksamhetsutveckling där IT-avdelningen kan stödja verksamheten utifrån sin expertroll med tekniken, men det är sällan den som driver verksamhetens affärsutveckling.

– Digitalisering handlar inte om teknik det handlar om att förbättra och effektiviserade i verksamheten. Där är systemintegration avgörande.

Advanias integrationsspecialist Lina Ferner och Radars VD Hans Werner pratar i senaste avsnittet av Techstudion om hur du skapar en genomtänkt och förvaltningsbar integrationsstrategi för din verksamhet 

Lyssna på Techstudion om integration

Kontakta mig

Team Manager

Lina Ferner

Relaterat innehåll

Integration Blogg | Vad är integrationer och API? | Advania
2022.03.29

Vad är integrationer och API?

I det här inlägget granskar vi marknadstrender för integrationer, vilka integrationslösningar och API:er som finns, och varför de är viktiga för innovation och digitalisering.

Sveriges bästa branschblogg inom IT

Håll dig i loopen och prenumerera på vår blogg där vi bjuder på insikter, åsikter & inspiration!