vi är stolta att vara

The tech company with people at heart

Advania är ett annorlunda techbolag. Vi sätter människor först: i allt vi gör, hela tiden.

Rebecka Wärn, Oscar Malmstedt, Rakel Bjarnadottir

Din helhetsleverantör av IT-lösningar

Advania har kontor över hela landet, från Luleå i norr till Malmö i syd. Dagligen hjälper våra 1 700 specialister våra kunder, både inom privat och offentlig sektor, i deras ambitioner och mål att digitalisera sina verksamheter.

Genom långsiktiga relationer, ledande teknologier, moderna plattformslösningar och strategiska partnerskap formar vi framtidens IT-landskap. Vårt syfte sträcker sig bortom teknik: att ge människor kraften att skapa hållbara värden.

Advaniagruppen levererar tjänster till kunder i Sverige, Norge, Storbritannien, Island, Finland och Danmark inom hållbar och säker digitalisering.

Corporate fistbump
VÅRA AFFÄRSOMRÅDEN

Låt oss innovera tillsammans

Med hjälp av ledande teknologier, plattformslösningar, tjänster och strategiska partnerskap erbjuder vi noggrant utvalda lösningar som skräddarsys efter varje unikt kundbehov. Vi har valt en decentraliserad modell och delat upp vår verksamhet i affärsområden. Vi är organiserade så att varje affärsområde kan fokusera på och utveckla sin expertis och fatta snabba kundnära beslut.

Helena Nordin_hållbarhet
HÅLLBARHET

I takt med omvärlden

Som en ledande IT-tjänsteleverantör i norra Europa spelar Advania en viktig roll för att främja en hållbar utveckling. Koncernen har satt upp tydliga mål för den egna verksamheten och i värdekedjan. Dessutom finns landspecifika mål som svarar mot lokala behov och direktiv.

Rebecka Wärn, Oscar Malmstedt, Rakel Bjarnadottir
FÖRETAGSKULTUR

Medarbetare i världsklass

Hos oss är det tydligt att värdet inom IT-branschen skapas av människor för människor. Våra kollegors kompetens är vår absolut viktigaste tillgång och vi är angelägna om att attrahera, utveckla och behålla våra talanger.

I en miljö präglad av stort kundfokus och frihet under ansvar blir det extra viktigt för oss att bygga starka team bestående av ödmjuka stjärnor. Att arbeta i en inkluderande miljö, med individer som är experter och kunder som vill utvecklas ger oss möjligheten att trivas och att ha riktigt roligt på jobbet.

Eva-Lotta Tomas Wemby spex 775x500
MANAGEMENT

Vår företagsledning

Vår kundorienterade och decentraliserade affärsmodell innebär bland annat att vi är övertygade om att kraften ligger hos våra medarbetare. Våra ledares främsta uppdrag är att utveckla våra talanger så att vi ständigt tar Advania och våra kunder till nästa nivå.
se-advania-office-90-1920x1080
OFFENTLIGA AVTAL

Upphandlingar och ramavtal

Här har vi samlat information om de avtal Advania har som berör staten, kommuner och regioner (tidigare landsting). Tveka inte att kontakta oss om du har några funderingar kring avtalen!

se-advania-office-100
SAMHÄLLSENGAGEMANG

Vi skapar värde för samhället

Advania och teknikbranschen spelar en viktig roll när det gäller att skapa och utforma ett mer hållbart samhälle. Vi har ett ansvar när det gäller att minska den negativa inverkan som våra produkter och tjänster har på människor och planeten, och när det gäller att utveckla mer cirkulära affärsmodeller. Och självklart vill vi inspirera och stödja människor i hela samhället så vi tillsammans kan skapa en hållbar framtid.

kvinnor-jobbar
PARTNERS

Vi samarbetar med marknadens främsta leverantörer

Advania har valt att uteslutande samarbeta med marknadens främsta mjukvaruleverantörer och branschledare som driver den tekniska utvecklingen framåt. Framför allt väljer vi de leverantörer som är lyhörda och som vet vad våra kunder behöver för att vara konkurrenskraftiga även imorgon.

Du hittar ännu mer av Advania i
Storbritannien, Norge, Island, Finland och Danmark.

Historia

  • 1939

    Vår resa börjar på Island

    Advanias rötter sträcker sig tillbaka till 1939, då en isländsk entreprenör grundade en verkstad för kontorsutrustning i Reykjavik. Under de följande decennierna utvecklades tre separata filialer i tre nordiska länder: Island, Sverige och Norge.

  • 1972

    Välkommen DataPoint

    Advania Sveriges resa startar då DataPoint Svenska AB bildas på Island med vårt nuvarande organisationsnummer.

  • 2000

    Välkommen Novada Systems och Nordic Edge

    Novada System integreras in i bolaget med sina 30 medarbetare. Strax därpå köper DataPoint bolaget Nordic Edge med tillhörande 15 medarbetare.

  • 2003

    Kerfi bildas

    DataPoint och konkurrenten Virtus flätas ihop och bildar Kerfi AB.

  • 2012

    Namnet Advania lanseras

    2011 tas beslut om att satsa nordiskt och den 4 april 2012 lanseras Advania AB när Island, Norge och Sverige flätas ihop. Namnet Advania kommer från engelskans Advantage - vi skapar fördelar åt våra kunder.

  • 2015

    Advania blir ett svenskt bolag

    Advania blir helt svenskägda då svenska investerare, Nordic Mezzanine, och ledningen köper Advania.

  • 2016

    Välkommen Knowledge Factory

    Knowledge Factory förvärvas med tillhörande 30 medarbetare med verksamhet i både Sverige och Norge.

  • 2017

    Caperio förvärvas

    Koncernstrukturen ändras och Advania AB blir istället Advania Sverige AB - alltså det namn vi har idag men med samma organisationsnummer som starten 1972. Samma år förvärvas även Caperio med sina 150 medarbetare, i syftet att stärka affären inom klient och datacenter.

  • 2018

    Advania utökar andelarna

    Via Equity köper 30% av andelarna i Advania, pro rata från nuvarande ägare.

  • 2019

    Etablering i Finland

    Advania etableras i Finland via uppköp av Vintor och breddar sitt utbud i Norge via förvärv av Itello.

  • 2020

    Vi blir en komplett nordisk spelare

    Accountor ICT i Finland och Kompetera A/S i Danmark förvärvas. Advania är nu en komplett nordisk spelare med lokal närvaro i respektive land.

  • 2021

    Ett av de största och snabbast växande IT-tjänstebolagen i Norden

    Advania förvärvar Hi5 med tillhörande 65 medarbetare och stärker därmed sin närvaro i norra Sverige med kontor i Luleå och Umeå. Advania förvärvar Visolit och blir ett av de största och snabbast växande IT-tjänstebolagen i Norden, med en total omsättning på över 9 miljarder SEK och 2500 anställda. Kort därpå förvärvas den brittiska molnspecialisten Content+Cloud, vilket markerar den första strategiska expansionen utanför Norden.

  • 2022

    Advania förvärvar Front End Services från 3StepIT

    Advania tar över 3StepITs toppmoderna logistikcenter, skräddarsytt för Front End Services, tillsammans med högt specialiserade medarbetare från 3StepIT. Förvärvet av Front End Services gör det möjligt för Advania att fortsätta erbjuda hållbara lösningar av högsta kvalitet till den svenska marknaden.

  • 2023

    Advania antar vetenskapligt baserade klimatmål

    Advania Sveriges kortsiktiga klimatmål har validerats och godkänts av Science Based Targets initiative (SBTi), ett internationellt ramverk för vetenskapligt baserade klimatmål som går i linje med i Parisavtalet. Advania förbinder sig att halvera klimatutsläppen i scope 1 och 2 till 2030 och att samtidigt kraftigt minska utsläpp i scope 3 relaterat till företagets vinst.
  • 2023

    Advania förvärvar RTS

    Förvärvet av RTS kommer att stärka Advanias förmåga att leverera storskaliga digitaliseringsprojekt och erbjuda managerade tjänster till befintliga och nya kunder. Förvärvet ligger i linje med Advaniagruppens mål att bli den mest attraktiva IT-tjänsteleverantören i norra Europa.

Kontinuerligt förbättringsarbete

Certifierat ledningssystem

Syftet med Advanias ledningssystem är att säkerställa att vi lever upp till högt ställda krav från kunder, medarbetare, ägare, samhälle och övriga intressenter. Ledningssystemet syftar även till att säkerställa att resultatet av vår verksamhet skapar värde för våra kunder och övriga intressenter.

Genom att certifiera ledningssystemet får både kunder och övriga intressenter en ökad trygghet kring att Advania:

  • Efterlever de nationella och internationella lagar, förordningar och andra krav som finns på verksamheten.
  • Levererar produkter och tjänster i enlighet med avtal och överenskommelser.
  • Systematiskt arbetar med att identifiera och hantera risker i verksamheten och våra leveranser.
  • Kontinuerligt utvecklar och förbättrar verksamheten i syfte att öka värdet av leveransen, minimera verksamhetens miljöpåverkan, förbättra organisationens arbetsmiljöprestanda samt hantera kundernas information på ett säkert sätt.
  • Utvärderar ledningssystemet med hjälp av externa revisorer för att få en oberoende parts granskning av att ledningssystemet håller rätt nivå utifrån ställda krav.

Våra ISO-certifikat

Advanias ledningssystem är certifierat enligt dessa globala standarder:

  • ISO 9001:2015 (Kvalitetsledning)
  • ISO 14001:2015 (Miljöledning)
  • ISO 27001:2013 (Informationssäkerhet)
  • ISO 45001:2018 (Arbetsmiljö)

Du kan självklart ladda ner alla dessa certifikat.

För våra kunder blir certifieringen en form av garanti på att vi ständigt vill förbättra oss i det vi tillför våra kunders verksamhet i form av kunskap, engagemang och passion kring IT-tjänster och produkter.

KORTA FAKTA

Advania i siffror

Våra medarbetare, kunder och partners finns över hela Nordeuropa. Möjligheterna är oändliga!

0
Etablerades
0
Orter
0 +
Medarbetare
Möjligheter
Kundnojdhet-Martin-Brate
kundnöjdhet

Advania i topp i flera kategorier när Radar mäter leverantörskvalitet

Varje år genomför Radar Sveriges största kvantitativa undersökning hos IT-beslutsfattare runt kundupplevda värden och kvalitet. Leverantörskvalitetsgranskningen för 2023 visar att vi är ledande inom att skapa operativa, taktiska och strategiska värden hos våra kunder.

Vi arbetar ansvarsfullt och hållbart

På Advania arbetar vi kontinuerligt med förbättring och utvärdering av våra insatser. Vårt fokus på hållbarhet och vårt arbete med uppföljning inom det området är något vi är stolta över.

Vi ser fram emot att prata med dig!

Ta kontakt med oss

Lämna ditt namn, din e-postadress och ditt meddelande här i formuläret så ser vi till att du får svar och kommer i kontakt med rätt person hos oss.