Advania erbjuder över 70 olika utbildningar för att bidra till skolans utveckling. Här kan du läsa igenom och anmäla intresse för vilka utbildningar du tror skulle vara intressanta för dig och dina kollegor.
* kostnadsfria utbildningar för kunder som köper hårdvara
Deltagarna får lära sig att spela in ljud till reportage, podavsnitt, poesi eller sång med mikrofon och med färdiga loopar eller midi-instrument. Kursen passar alla som lära sig hur man enkelt kan arbeta med digitalt ljud oavsett om man är musiklärare eller undervisar i något annat ämne och oavsett vilken ålder man undervisar i. Garageband passar även väldigt bra till att skapa ljudböcker med eller andra typer av röstinspelningar.Om man arbetar med yngre åldrar så fokuserar vi mer på de funktioner som är bra att börja med i dessa åldrar som röstinspelning med mikrofoner med olika ljudfilter och inspelning av ramsor.
Pages är ett ordbehandlingsprogram som också fungerar som ett lättanvänt layoutprogram där användaren kan designa allt från skoluppsatser till affischer, broschyrer och visitkort. Workshopen kan anpassas efter önskemål men innehåller i standardutförande textbehandling, formatering av text och bild, tabellhantering och skapande av ikoner och illustrationer med enkla former. I workshopen går vi igenom även de multimodala funktioner som tillkommit under de senaste åren.
Vi går igenom och provar hur man som lärare kan skapa instruktionsfilmer till eleverna genom skärminspelning eller med imovie. Därefter tittar vi på hur man kan dela filmerna via en QR-kod, Youtube eller via plattform. Workshopen handlar även om i vilka syften man kan låta eleverna skapa en video och vilka pedagogiska effekter det får. Vi botaniserar bland filmer som redan ligger publicerade och samtalar om på vilka olika sätt man kan använda sig av Youtube eller Stream kopplat till den plattfrom man använder på skolan. Vi tittar även på hur film kan kopplas till källkritik.
Deltagarna får lära sig att spela in ljud till reportage, podavsnitt, poesi eller sång med mikrofon och med färdiga loopar eller midi-instrument. Kursen passar alla som lära sig hur man enkelt kan arbeta med digitalt ljud oavsett om man är musiklärare eller undervisar i något annat ämne och oavsett vilken ålder man undervisar i. Garageband passar även väldigt bra till att skapa ljudböcker med eller andra typer av röstinspelningar.
Denna workshop innehåller en grundlig genomgång av funktioner på Mac. Deltagarna kommer att bli betydligt mer bekanta med inställningar, gester och allmän hantering som exempelvis skärmfoto och tillgänglighetsverktyg. Vi kommer också att kortfattat titta på Macbookens egna program som exempelvis Mail, Kontakter, Kartor, Kalender och Bilder. I mån av tid även på större program som Pages eller Keynote
iMovie är ett filmredigeringsverktyg där kan man skapa filmer och bildberättelser direkt i iPaden. Du har allt du behöver i din iPad för att kunna filma och skapa filmen. Ingen annan utrustning behövs. Denna workshop kan genomföras på två olika nivåer, dels för nybörjare och fokuserar på grundläggande funktioner som att skapa film, lägga till filmer/bilder, text, berättarröst, ljudeffekter och musik och dels för lite mer vana användare och fokuserar då mer på hur man kan kombinera iMovie med andra appar. På denna nivå skapar vi även filmmusiken i Garageband och lär oss att skapa en filmtrailer och använda olika teman. Workshopen ger även förslag på hur du kan använda iMovie kreativt i ditt ämne.
Keynote är ett presentationsprogram för iPad som är väldigt lämpligt att skapa sina lektioner och genomgångar på, men det är också en app som kan användas till designskapande aktiviiteter. Denna workshop kan genomföras på två olika nivåer, dels för nybörjare och fokuserar då på grundläggande funktioner som att skapa presentationer med bilder och text och dels för lite mer vana användare och fokuserar då på att göra friläggningar, animationer, illustrationer och interaktiva länkar i presentationen. Vi kommer även gå igenom de multimodala funktionerna som ljudinspelning och teckning. Att hantera Keynote bör vara grundläggande kunskap för alla pedagoger med iPad som verktyg.
Keynote är ett presentationsprogram för Mac som är väldigt lämpligt för lärare att skapa sina lektioner och genomgångar på. Elever uppfattar ofta Keynote som ett lättanvänt verktyg att skapa presentationer eller bildmontering i. Denna workshop kan genomföras på två olika nivåer, dels för nybörjare och fokuserar då på grundläggande funktioner som att skapa presentationer med bilder, text, diagram, tabeller och enklare animeringar och dels för lite mer vana användare och fokuserar då på att göra animeringar, friläggningar, illustrationer och interaktiva länkar i presentationen. Workshopen ger även förslag på hur du kan använda Keynote kreativt med dina elever i olika ämnen."
Pages är ett ordbehandlingsprogram som också fungerar som ett lättanvänt layoutprogram där användaren kan designa allt från skoluppsatser till affischer, broschyrer och visitkort. Workshopen kan anpassas efter önskemål men innehåller i standardutförande textbehandling, formatering av text och bild, tabellhantering och skapande av ikoner och illustrationer med enkla former.
I denna workshop får du lära dig hur man kan använda sig av Apple Classroom i undervisningen. En förutsättning för att kunna använda denna app på skolan är att alla iPads är managererade. I workshopen visar vi bland annat hur läraren, på sin iPad, kan: – se en översikt över alla elevskärmar samtidigt och därmed se vad alla elever arbetar med på sina skärmar. – starta en app, webbplats eller bok på elevens iPad med en tryck. – låsa alla iPads så att de bara kan arbeta i en enda app för att hjälpa eleverna att fokusera. – låsa skärmarna för att pausa jobbet eller för att på nytt få uppmärksamhet från eleverna. Då kan eleverna inte alls göra något på sin iPad. – stänga av ljudet på vissa iPads. – fokusera på en enskild elevskärm. – dela dokument och länkar med din klass med AirDrop (även eleverna kan dela med dig) – använda AirPlay för att trådlöst presentera en elevs skärm. Denna app innehåller många funktioner som hittills inte varit tillgängliga på iPaden i ett klassrum, men som funnits som ett stort behov hos många lärare. Efter att ha deltagit i denna workshop så har du större förutsättningar för att kunna hantera Apple Classroom i ditt klassrum.
Movie är ett filmredigeringsverktyg där kan man skapa filmer och bildberättelser direkt i din Mac. Du har allt du behöver i din Macdator för att kunna skapa och redigera filmen. Denna workshop kan genomföras på två olika nivåer, dels för nybörjare och fokuserar på grundläggande funktioner som att skapa film, lägga till filmer/bilder, text, berättarröst, ljudeffekter och musik och dels för lite mer vana användare och fokuserar då mer på hur man kan kombinera iMovie med andra program. På denna nivå skapar vi även filmmusiken i Garageband och lär oss att skapa en filmtrailer. Workshopen ger även förslag på hur du kan använda iMovie kreativt i ditt ämne.
iPaden har flera grundappar som inbjuder till en kreativ undervisning. I denna workshop går vi igenom hur man kan kombinera de olika apparna på ett framgångsrikt sätt. Workshopen innehåller exempel hur man i ett område kan använda sig av anteckningar, kameran, keynote, imovie och garageband i en kombination. Vi djupdyker inte i varje app utan tittar mer på de kreativa funktionerna och möjligheterna. Workshopen innehåller därför flera lektionsupplägg. Förkunskaper: grundkunskaper i imovie, keynote
Macdatorn har flera program som inbjuder till en kreativ undervisning. I denna workshop går vi igenom programmen iMovie och Garageband. Bägge dessa program skiljer sig en del från ipadens appar, då Macdatorns program har många fler funktioner. Du kommer att få lära dig att skapa och redigera film med iMovie och spela in musik eller radioprogram med Garageband.
Denna workshop handlar om hur man får eleverna mer interaktiva i matematiklektionen med hjälp av appar och webbverktyg. Med hjälp av interaktiva verktyg som mentimeter (app), digitala whiteboardtavlor, digitala formulär och andra interaktiva appar får du en snabb bild av vad eleverna står i förhållande till det område som ska läras ut. Med mer lekfulla verktyg som Kahoot och Quizlet live får eleverna möjlighet att öva på området. För att se vad eleverna har lärt sig så finns möjligheten låta eleverna göra en inspelning av ett matematisk problem, där de med muntlig kommunikation berättar hur de tagit sig an problemet, antingen via film, röstinspelning eller interaktiv tavla (tex OneNote, Keynote, Explain Everything, Padlet). Vi går slutligen igenom olika sätt att dela material och filmer med eleverna. Målet med workshopen är att se hur digitala hjälpmedel kan komplettera och underlätta den ordinarie matematikundervisningen. Vertygen justeras utifrån de som kund har.
Appar som krävs: imovie, pages, numbers. Det finns många olika appar inom de olika ämnena biologi, kemi och fysik som tränar på vissa specifika områden som astronomi eller periodiska systemet. Dessa appar kommer vi inte fokusera på, utan mer rikta in oss på grundappar som man kan använda i alla tre ämnena, inom olika kunskapskrav eller till olika inlärningssituationer. Vi går igenom och provar hur man kan arbeta med begrepp, kommunicera och skapa en labbrapport/redovisning av en undersökning i pages, imovie och numbers. Målet med workshopen är att se möjligheterna med hur ipaden kan komplettera NO-undervisningen på ett interaktivt sätt.
I Numbers skapas kalkyblad utöver det vanliga. Denna workshop kan genomföras på två olika nivåer, dels för nybörjare och fokuserar på grundläggande funktioner som att skapa kalkylblad med tabeller, diagram och bilder och enklare formler som summa och medelvärde och dels för lite mer vana användare och fokuserar då mer på fler formler och interaktiva länkar. Det unika med numbers på iPad är att du kan fotografera och filma direkt in i kalkylbladet vilket öppnar för fler arbetsområden och ämnen. Workshopen ger även förslag på hur du kan använda Numbers kreativt med dina elever i olika ämnen, till exempel till undersökningar, laborationer, arbetsprocesser men även hur du kan använda Numbers för att strukturera och dokumentera ditt eget arbete.
Något som är gemensamt för de praktisk-estetiska ämnena (utom musik) är att dokumentera processen och färdig produkt. Därför kommer vi gå igenom hur man kan använda kameran och appar där kameran är integrerad som i Pages och imovie. Vi går även igenom olika sätt att lagra bilderna och kunna följa en process och utveckling. Vi går igenom och provar att skapa instruktionsfilmer samt QR-koder i syfte att dela med sig av egna eller andras instruktionsfilmer till eleverna. Dessutom tittar vi på möjligheten att använda webben som uppslag för nya idéer. Målet med workshopen är att kunna se iPaden som ett komplement i ämnena slöjd, idrott, hemkunskap och bild.
Denna workshop handlar om hur man får eleverna mer interaktiva i SO-undervisningen med hjälp av digitala hjälpmedel. Med hjälp av interaktiva verktyg som mentimeter, digitala formulär och Quiz-program får du en snabb bild av vad eleverna står i förhållande till det område som ska läras ut. Du kommer även få ta del av olika sätt att använda presentationer (Keynote). Digitalt berättande i form av film är något som många lärare använder i sin SO-undervisning och vi kommer ta del av några exempel på detta. Exempel på detta är på inspelning interaktiv whiteboard (ex. anteckningar), filminspelning (imovie), flippade genomgångar, videosamtal och återkoppling via film. Målet med workshopen är att se hur digitala hjälpmedel kan komplettera och underlätta SO- undervisningen.
Användningen av de estetiska uttrycksformerna i svenskundervisningen är enligt många forskare ett bra sätt för elever att inhämta kunskap, då flera elever genom sina sinnen får stärka deras förkunskaper och utveckla nya inblickar i svenskundervisningen. Vi lär oss hur man kan skapa en podcast (radioprogram) i garageband, skapa ett bildspel till en dikt i iMovie samt hur man kan skapa en interaktiv berättelse i Pages och hur den kan delas på webben. Målet med workshopen är att se iPaden/Mac-datorn som en hjälp att använda estetiska uttrycksformer i svenska.
I Swift Playgrounds lär du dig att programmera genom att skriva riktig kod som heter swift. I Swift playground kommer du in i en interaktiv 3D-värld där man ska styra en figur som heter Byte. Spelet är uppgift med olika block under vilka det finns en mängder av övningar (nivåer). I varje övning får du en beskrivning av vad du ska få Byte att göra och därefter är det din uppgift är att få honom att utföra det genom att skriva kod. När du skrivit in en kod, så testar du om det Byte utför uppgiften korrekt genom att trycka på play. Till din hjälp finns både grundläggande beskrivningar och en handledningsbok där facit finns till varje uppdrag. I Swift playground står alla uppdrag på engelska (svensk översättning är på väg), därför passar det bäst från åk 4, även om flera övningar är anpassade för yngre elever. I denna workshop kommer du få lära dig att programmera i Swift.
Det här är en utbildning som är lämplig att ha i samband med utdelande av en ny Chromebooks. Man får lära sig hur inloggning fungerar, vanliga inställningar i Chromebook, hur program ”installeras” och körs via nätet och hur man kommer igång med användandet av dessa. Vi går igenom appar och fuktioner som ingår i en Chromebook som exempelvis kamera (med QRläsareoch timelapse), bildredigering och tillgänglighetsfunktioner. Dessutom går vi igenom tips och tricks med Chrome webbläsaren.
I denna workshop kommer vi gå igenom och prova olika webbverktyg som hjälper oss att visa eleverna vilka mål lektioner har, vart eleverna står i förhållande till de målen samt hur de kan ta sig dit med hjälp av läraren eller på egen hand. För att visa eleverna målen eller förmågorna så går vi igenom och skapar posters som ett sätt att gestalta dem visuellt. För att se vart eleverna står i förhållande till målen så går vi igenom och provar digitala verktyg utifrån kundens plattformar som ett snabbt sätt att aktivera, integrera och få feedback. För att träna på förmågorna eller innehållet i målen så använder vi spelbaserade webbverktyg. Vi tittar även slutligen på verktyg som skärminspelning som eleverna kan använda för att visa sina nyförvärvade kunskaper. Målet med workshopen är att kunna använda digitala hjälpmedel som en hjälp att aktivera, integrera och få/ge feedback.
Denna workshop innehåller en grundlig genomgång av funktioner på en PC. Deltagarna kommer att bli betydligt mer bekanta med inställningar, gester och allmän hantering. Vi kommer också att kortfattat titta på program som Windows, Utforskaren och kontrollpanelen. Om miljön är Windows 11 går vi även igenom vissa appar. I mån av tid går vi även igenom vissa program som ingår i Microsoft365
Vi går igenom och provar hur man kan skapa instruktionsfilmer till eleverna genom skärminspelning, webbkameran eller med ett filmprogram på datorn. Därefter tittar vi på hur man kan dela filmerna via en QR-kod, blogg, Youtube eller plattform. Workshopen handlar även om i vilka syften eleverna kan skapa en video och hur det går till praktiskt på just den enhet som eleverna har. Vi botaniserar bland filmer som redan ligger publicerade och samtalar om på vilka olika sätt man kan använda sig av Youtube. Slutligen går vi igenom och provar att göra en exit ticket med hjälp av en kort film.
Vi undersöker hur vi kan använda estetiska uttrycksformer för att träna på främmande språk med hjälp av digitala hjälpmedel. Vi tittar på möjligheten att använda musik genom interaktiva digitala verktyg och drama genom att skapa animerad film i webbprogram. Dessutom går vi igenom bildstöd och översättning utifrån de verktyg som kund har.
Denna workshop handlar om hur man får eleverna mer interaktiva i matematiklektionen med hjälp av digitala hjälpmedel. Exakt vilka tjänster och verktyg beror på vilka kund använder i sin organisation. Med hjälp av interaktiva verktyg, digitala whiteboardtavlor och digitala formulär får du en snabb bild av vad eleverna står i förhållande till det område som ska läras ut. För att se vad eleverna har lärt sig så finns möjligheten låta eleverna göra en skärminspelning av ett matematisk problem, där de med muntlig kommunikation berättar hur de tagit sig an problemet. Vi går slutligen igenom olika sätt att dela material och filmer med eleverna, och hur vi kan använda digitala verktyg för att bädda in filmer och skapa frågor till. Målet med workshopen är att se hur digitala hjälpmedel kan komplettera och underlätta den ordinarie matematikundervisningen.
I denna workshop kommer vi rikta in oss på webbverktyg som man kan använda i alla tre NO-ämnena, inom olika kunskapskrav eller till olika inlärningssituationer. Vi går igenom och provar hur man kan arbeta med begrepp, kommunicera och skapa en labbrapport/redovisning av en undersökning med hjälp av skärminspelning samt med tjänster i kundens plattform. Vi tittar också på möjligheterna att även använda sig av andra webbverktyg som att framföra och bemöta åsikter eller träna på begrepp.. Målet med workshopen är att se möjligheterna med hur datorn kan komplettera NO-undervisningen på ett interaktivt sätt.
Denna workshop handlar om hur man kan arbeta med ljudinspelning med barnen och eleverna genom Advania Voice. Du får lära dig att använda webappen så att eleverna skapa podcast, ljudböcker, hörövning, ljudsagor, musik, ramsor och rytm. Dessutom koppla den digitala ljudinspelningen till Google Classroom och presentation. Målet med workshopen är att lära sig Advania Voice och få praktiska exempel på hur man kan arbeta med Chrome tillägget i förskolan och skolan.
Något som är gemensamt för de praktisk-estetiska ämnena (utom musik) är att dokumentera processen och färdig produkt. Vissa av eleverna som glänser i dessa ämnen behärskar inte skrivandets förmåga på samma sätt. Därför kommer vi gå igenom och prova idéer hur de kan kommunicera sin process muntligt genom skärminspelning, imovie (Mac) och Bookcreator. Vi går även igenom olika sätt att lagra foton (som lärare eller elev tagit) och kunna följa en process och utveckling. Elever behöver ha tillgång till instruktionsfilmer i dessa ämnen för att minimera behovet av lärarens instruktioner under lektion. Vi går därför igenom QR-koder i syfte att dela med sig av egna eller andras instruktionsfilmer till eleverna. Att skapa bloggar och dela med sig av instruktionsfilmer, länkar eller foton är populärt hos många praktisk-estetiska lärare. Vi tittar på några exempel samt går igenom hur man kan starta en blogg och göra inlägg. Dessutom tittar vi på möjligheten att använda Pinterest som ett uppslag för nya idéer. Målet med workshopen är att kunna se datorn/chromebooken som ett komplement i ämnena slöjd, idrott, hemkunskap och bild.
Denna workshop handlar om hur man får eleverna mer interaktiva i SO-undervisningen med hjälp av digitala hjälpmedel. Med hjälp av interaktiva verktyg som enkäter, digitala formulär och Quiz-program får du en snabb bild av vad eleverna står i förhållande till det område som ska läras ut. Du kommer även få ta del av olika sätt att använda presentationer och hur man kan kombinera det med filmer. Digitalt berättande i form av film är något som många lärare använder i sin SO-undervisning och vi kommer ta del av några exempel på detta. Exempel på detta är skärminspelning, filminspelning via webbkameran, flippade genomgångar, videosamtal och återkoppling via film. Målet med workshopen är att se hur digitala hjälpmedel kan komplettera och underlätta SO- undervisningen.
I denna workshop går vi igenom hur man kan använda sig av digitala hjälpmedel i svenskundervisningen. Vi kommer att gå igenom exempel på verktyg där man kan skriva tillsammans i realtid, skapa och dela presentationeri samt skapa begreppskartor och tankekartor i verktyg som kund har tillgång till. Dessutom tittar vi på exempel hur man kan använda digitala rum i svenskämnet. Användningen av de estetiska uttrycksformerna i svenskundervisningen är enligt många forskare ett bra sätt för elever att inhämta kunskap, då flera elever genom sina sinnen får stärka deras förkunskaper och utveckla nya inblickar i svenskundervisningen. Därför kommer vi även titta på några verktyg där man kan använda flera sinnen, som tex att skapa och dela visuella historier i olika digitala tjänster eller hur man kan använda film och skärminspelning.
Elever med fysiska eller neupsykiatriska svårigheter kan ofta bli hjälpta av tekniska hjälpmedel såsom anpassning av textstorlek, talsyntes, diktering m.m. Dessa hjälpmedel ser olika ut på olika plattformar men utbildaren anpassar innehållet till den aktuella plattformen. Dessutom går vi igenom bra verktyg för att träna minne, använda bildstöd, sätta struktur och visa kunskap.
I denna workshop kommer vi gå igenom och prova olika webbverktyg som hjälper oss att visa eleverna vilka mål lektioner har, vart eleverna står i förhållande till de målen samt hur de kan ta sig dit med hjälp av läraren eller på egen hand. För att visa eleverna målen eller förmågorna så går vi igenom och provar Canvas som ett sätt att gestalta dem visuellt. För att se vart eleverna står i förhållande till målen så går vi igenom och provar Mentimeter eller Socrative som ett snabbt sätt att aktivera, integrera och få feedback. För att träna på förmågorna eller innehållet i målen så använder vi spelbaserade webbverktyg som Kahoot eller Quizlet live. Vi tittar även slutligen på verktyg som skärminspelning eller Recap som eleverna kan använda för att visa sina nyförvärvade kunskaper. Målet med workshopen är att kunna använda digitala hjälpmedel som en hjälp att aktivera, integrera och få/ge feedback.
Vi går igenom och provar hur man kan skapa instruktionsfilmer genom skärminspelning. Därefter tittar vi på hur man kan dela filmerna via en QR-kod, blogg, Youtube eller plattform. Dessutom tittar vi på hur man kan låta eleverna besvara frågor till filmen via ett formulär eller inbakade i filmen som i Edpuzzle. Under workshopen kommer du få flera tips på hur flippat lärande kan effektivisera inlärningen.
I läroplanen står det på många ställen om källor, information och informationsinhämtning. Vi kan läsa om det i syftestext, centralt innehåll och även under vissa kunskapskrav. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor. Denna workshop handlar om hur du kan arbeta med den källkritiska förmågan i din undervisning, det vill säga hur eleverna kan träna sig i att kunna föra ett resonemang om källors relevans och trovärdighet. Dessutom får du en hel del andra handfasta tips om hur du som lärare eller skolbibliotarie kan arbeta med detta i klassrummet. Valbart är att även lägga in avsnitt om AI och källkritik.
En föreläsning som är 60-90 minuter som går igenom det viktigaste som ni behöver känna till om AI, hur AI fungerar, vad AI är bra resp inte är bra på, några myter om AI samt hur AI påverkar de som jobbar i skolans värld, d v s hur vi ska förhålla oss till den snabba utvecklingen som sker inom området. Föreläsningen passar alla nivåer, d v s lärare och annan personal som jobbar med eleverna, rektorer samt de som jobbar på central nivå hos huvudmannen.
En halvdag där föreläsning med det viktigaste att känna till och förstå kring AI lägger grunden och där deltagarna i grupper sedan får göra uppgifter där de testar och utmanar en chatbot för att själva lära sig möjligheter och hinder/utmaningar kopplat till AI i undervisningen. Vi avslutar med gemensam reflektion i helgrupp och får ta del av bra material för vidare arbete kring AI och skola. Vi kommer förstås att fokusera lite extra på ChatGPT även om innehållet handlar om AI på ett bredare plan. Det krävs att ca 1/3 av deltagarna har tillgång till en (valfri) chatbot för att ovanstående upplägg ska gå att genomföra. Inga förkunskaper krävs.
Den här workshopen handlar om Augmented Reality (AR- förstärkt verklighet) och Virtual Reality (VR) – vad det är för något och hur man kan använda det i undervisningen. I dag används det inte i en sån stor utsträckning i skolorna, men i samhället är det fler och fler företag som hittar nya användningsområden för detta. Det sker en stor utveckling inom detta område, även till skolans värld. Därför finns det redan idag många appar och tjänster som man kan använda sig av i undervisningen. Flera har redan testat på VR-glasögon med vilka man upplever att befinner sig i en annan värld. Här får du tips på hur man kan använda VR och AR i utbildning och skola och på ett meningsfullt sätt där man attraherar och engagerar eleverna genom visuella upplevelser. Det finns även möjligt att göra detta pass till en produktvisning.
I denna workshop går vi igenom olika sätt att skapa digitala och interaktiva böcker som på Book Creator eller Storybird. Vi tittar också hur man kan utgå från det skrivverktyg som man använder på skolan för att skapa digitala (och i vissa verktyg interaktiva) böcker. Därefter tittar vi på olika sätt som man kan publicera böckerna på nätet. Ett molnbibliotek är ett ställe där eleverna på skolan lägger ut vissa av sina digitala böcker. Hur skapar man ett molnbibliotek? Vi går igenom olika alternativ och i en fördjupningskurs så skapar vi även ett molnbibliotek för din skola med tillhörande instruktioner för lärarna hur man går till väga när man ska publicera elevernas böcker där.
Vi går igenom och provar hur man kan skapa instruktionsfilmer till eleverna genom skärminspelning, webbkameran eller med ett filmprogram på datorn. Därefter tittar vi på hur man kan dela filmerna via en QR-kod, blogg, Youtube eller plattform. Workshopen handlar även om i vilka syften eleverna kan skapa en video och hur det går till praktiskt på just den enhet som eleverna har. Vi botaniserar bland filmer som redan ligger publicerade och samtalar om på vilka olika sätt man kan använda sig av Youtube. Slutligen går vi igenom och provar att göra en exit ticket med hjälp av en kort film.
I denna workshop kommer vi gå igenom och prova olika webbverktyg som hjälper oss att visa eleverna vilka mål lektioner har, vart eleverna står i förhållande till de målen samt hur de kan ta sig dit med hjälp av läraren eller på egen hand. För att visa eleverna målen eller förmågorna så går vi igenom och skapar posters som ett sätt att gestalta dem visuellt. För att se vart eleverna står i förhållande till målen så går vi igenom och provar digitala verktyg utifrån kundens plattformar som ett snabbt sätt att aktivera, integrera och få feedback. För att träna på förmågorna eller innehållet i målen så använder vi spelbaserade webbverktyg. Vi tittar även slutligen på verktyg som skärminspelning som eleverna kan använda för att visa sina nyförvärvade kunskaper. Målet med workshopen är att kunna använda digitala hjälpmedel som en hjälp att aktivera, integrera och få/ge feedback.
Deltagarna får lära sig att spela in ljud till reportage, podavsnitt, poesi eller sång och illustrera detta med musik som enkelt skapas med midi-instrument. Kursen passar alla som vill leka med ljud oavsett om man är musiklärare eller undervisar i något annat ämne och oavsett vilken ålder man undervisar i. Soundtrap passar även väldigt bra till att skapa radioprogram med eller andra typer av röstinspelningar.
WeVideo är ett filmredigeringsverktyg där kan man skapa filmer och bildberättelser direkt i din webbläsare. Du har allt du behöver i detta online-verktyg för att kunna skapa och redigera filmen. Denna workshop fokuserar på grundläggande funktioner som att skapa film, lägga till filmer/bilder, text, berättarröst, ljudeffekter och musik. Därefter tittar vi på hur man kan dela filmerna via en QR-kod, Youtube eller plattform. Workshopen ger även förslag på hur du kan använda WeVideo kreativt i ditt ämne. Vi kommer dessutom skapa trickfilmer och koppla dem till källkritik.
I denna workshop kommer du få lära dig Fritidsappens funktioner som förenklar dokumentation, dvs uppföljning, utvärdering och utveckling på fritidshemmet. Du får även se hur appen förenklar kommunikationen mellan fritids och hemmet och ger fritidspersonal och föräldrar helt nya möjligheter! Vi går igenom hur du delar dokumentation som bilder, filmer och förklarande texter med föräldrarna. Vi visar även hur man enkelt kan kvalitetssäkra att de satta målen uppfylls. Efter att ha deltagit på denna workshop så har du alla förutsättningar för att använda Fritidsappen direkt i din verksamhet.
I denna workshop går vi igenom de delar av Google Workspace som är användbara i fritids. Detta är verktyg som underlättar vardagen, samarbetet och skapar tidsvinster. Förslag på innehåll: Spara och samarbeta i Google Drive och Google dokument, filma direkt i mapp, samla filmer i Google presentation, skapa undersökningar i Google formulär, visuell lärmiljö med youtube och projektor.
I denna workshop går vi igenom de delar av Microsoft365 som är användbara i fritids. Detta är verktyg som underlättar vardagen, samarbetet och skapar tidsvinster. Förslag på innehåll: Spara och samarbeta i One Drive, Teams och Microsoft Word , samla filmer i Powerpoint och skapa undersökningar i Microsoft Forms.
I denna workshop arbetar vi mer avancerat med greenscreen – med nya material & möjligheter. Dessutom skapar vi enkel musik i Garageband och lägger till skapad musik i garageband i en film i iMovie. Du får även lära dig hur man skapar animerade teckningar i Pages och i andra tjänster och skapar film av dessa i iMovie.
I denna workshop ingår grunder i iMovie, skapa en trickfilm, trailer, film med slowmotion & splitscreen, film med greenscreen och instruktionsfilm av skärminspelning. Dessutom går vi igenom smart lagring och delning.
I denna fim skapar vi overkliga flmer i GreenScreen by Doink, manipulerade bilder i Keynote och falska tidningsrubriker. Bamsetidningen med tema Källkritik är ett bra material att utgå ifrån på fritids och tips ges på hur man kan arbeta med denna med barnen. Vidare arbetar vi med nätsmarthet, vad som är viktigt att tänka på när man är på nätet. Inte bara lösenord och spår på nätet, utan även spridning av bilder.
I denna workshop kommer du att få testa på Minecraft och lära dig grunderna i spelet. Huvudfokus under passet kommer vara på hur fritidspedagoger kan utnyttja Minecraft Education på fritids. Kund väljer om teamt ska vara att skapa en värld med skolbyggnaderna eller utirån ett tematiskt område, tipspromenad eller skapa åkattraktioner.
I denna workshop går vi igenom de delar av Google Suite som är användbara i förskolan. Detta är verktyg som underlättar vardagen, samarbetet och skapar tidsvinster. Google drive - skapa mappar, TeamDrive, delade dokument, filma i mapp Google presentation - samla filmer Google formulär - skapa undersökningar Youtube - visuell lärmiljö QR-koder - arbeta med iPads
Denna workshop innehåller en grundlig genomgång av iPadens funktioner. Deltagarna kommer att bli betydligt mer bekanta med inbyggda appar, inställningar, gester och allmän hantering. Vi kommer också att titta på hur man hanterar kameror, kartor och tangentbord på iPad. Vi tittar också lite extra på hjälpmedel som underlättar för små barn som till exempel guidad åtkomst och några tredjepartsappar.
Denna workshop inspirerar dig som arbetar på förskola att använda iPaden på ett kreativt sätt i din verksamhet. Vi kommer att gå igenom olika sätt att använda QR-koder som inslag i kalender, tärning, sagobok och musicerande. Dessutom kommer vi att titta på vad man kan använda på Youtube för att skapa en visuell lekmiljö och skapande med hjälp av en projektor. Workshopen kommer även att belysa hur man kan producera film med hjälp av greenscreen, stopmotion och sagoberättande för att fånga barnens fantasi.
I denna workshop går vi igenom de delar av Microsoft365som är användbara i förskolan. Detta är verktyg som underlättar vardagen, samarbetet och skapar tidsvinster. Förslag på innehåll: Spara och samarbeta i One Drive, Teams och Microsoft Word , samla filmer i Powerpoint och skapa undersökningar i Microsoft Forms.
I denna workshop går vi igenom de delar av Google Workspace som är användbara i förskolan. Detta är verktyg som underlättar vardagen, samarbetet och skapar tidsvinster. Förslag på innehåll: Spara och samarbeta i Google Drive och Google dokument, filma direkt i mapp, samla filmer i Google presentation, skapa undersökningar i Google formulär, visuell lärmiljö med youtube och projektor.
Många inom förskola har bilden av Microsoft365 att det bara är ett verktyg för administration och samarbete. Syftet med denna kurs är därför att visa Microsofts kreativitetsverktyg. Powerpoint som en av de mest kreativa apparna och är perfekt att använda med barnen i förkolan. Moment som kursen innehåller: skapa sagor med morfning, skapa bildportfolio i Powerpoint, gissa genom att skrapa med magiska färgeri Powerpoint samt skärminsplenig av barnens diskussion.
I denna workshop tittar vi på hur man kan använda iPaden för att träna på matematik i förskolan. Vi använder kameran och möjligheterna med att rita på bilder, garageband för att sjunga in matematiklåtar och iMovie eller keynote för att spela in matematiksagor. Dessutom kommer ni få tips på andra appar som tränar matematik för yngre barn.
Denna workshop inspirerar dig till att arbeta med programmering i förskolan. I förskolor finns en mängd material som kan användas för att ge en första inblick i det logiska tänkande som programmering bygger på. I denna workshop, där vi går igenom både analog och digital programmering, utgår vi från den aktuella förskolans behov och skapar en workshop utifrån kunskapsnivå och befintligt material.
I denna workshop tittar vi hur vi kan använda iPaden i en språkutvecklande undervisning. Vi går igenom olika appar som hjälper barnen att lära sig och använda ord och begrepp. Vi skapar digitala multimediala ordböcker i Keynote där både bilder, ljud och video är en del. I garageband får barnen använda språket i både sagoberättande och ramsor. Dessutom kommer ni få tips på andra appar som tränar språket för yngre barn.
Vi lär oss principerna kring hur molntjänster fungerar och vad man som skolpersonal bör tänka på i användandet av dessa tjänster. Vi går igenom och provar de mest grundläggande delarna av Google Workspace som Drive, Team Drive, Dokument, Kalkylark, Presentation och Formulär. Målet med workshopen är att deltagarna förstår vad en molntjänst är och kan använda och förstå grundläggande delar av Google Workspace användningsområden i skolan. Bäst resultat fås om deltagarna har antingen Chromebook/dator eller iPad (dvs inte blandat Chromebook/dator och iPad).
Vid workshop steg 2 lär vi oss Google Classroom som är en plattform för att skapa digitala klassrum, dela ut uppgifter, administrera Drive samt kommunicera med elever. Deltagarna bör ha genomgått Grundutbildningen (steg 1) eller ha motsvarande kunskaper. Vi lär oss även några andra tjänster inom Google Workspace som Kartor och teckningar och funderar på hur dessa kan användas pedagogiskt. Vi arbetar djupare med formulär. Förkunskaper: Grundkunskaper i Drive, Dokument och Presentation
Vid workshop steg 3 ligger tonvikten på kommunikation. Vi lär oss om webbpublicering generellt och tittar möjligheterna till webbpublicering i Google Workspacemiljön. Vi lär oss skapa en site i verktyget Google Site samt lär oss använda Google Chat och Google Meet, tjänster för videosamtal och videokonferens. Det ges konkreta exempel från skolan och vi funderar på hur vi själva kan tänkas kunna använda verktygen. Förkunskaper: Grundkunskaper i Google Workspace (Drive, Dokument, Formulär, Presentation och i Google Classroom).
Det här är en utbildning som är lämplig att ha i samband med utdelande av Chromebooks. Man får lära sig hur inloggning fungerar, vanliga inställningar i Chromebook, hur program ”installeras” och körs via nätet och hur man kommer igång med användandet av dessa. Om ni använder er av en nyare Chromebook så kommer vi även visa ett antal användbara Androidappar.
Denna workshop är för dig som arbetar med mycket texter i google. Inlämningar, feedback, avstämningar, prov, förhör. Hur arbetar man formativt i Google dokument & presentation? Du kommer att få med dig mer avancerade funktioner i Google dokument som röstinmatning, översättning, länkar, innehållsförteckning, sidnumrering osv. Du får också tips hur man kan arbeta med prov, förhör och inlämningar i Google dokument, formulär och Classroom. Förkunskaper: Grundkunskaper i Google Workspace (Drive, Dokument, Formulär, Presentation) och i Google Classroom.
Denna workshop är för dig som arbetat ett tag med Google och vill utvecklas ännu mer i verktygen. Escaperoom är ett fysiskt äventyr (baserat på temafilmer, storyline, böcker etc.) där spelarna löser pussel och gåtor med hjälp av ledtrådar, tips och uppmärksammade strategier för att låsa upp ett objekt. Spelarna ges en tidsgräns för att ""fly"" rummet. Under denna tid öppnar de en mängd lås, chiffer och koder för att nå sitt mål. De letar upp svar på frågor kring ett ämne för att hitta ledtrådar och svar. I ett digitalt Escape room används digitala verktyg som Chromebooks, iPad eller bärbara datorer. Vid användning av ett digitalt Escape room behöver du ett Google-inlogg där du kan bygga ditt escaperoom med hjälp av Google Site och ett Google Formulär.
Förkunskaper: Grundkunskaper i Google Workspace (Formulär och i Google Sites)
Denna föreläsning visar funktionerna i Google Maps och Google Earth. Denna workshop passar dig som arbetar med olika geografiska platser i ditt ämne där du vill knyta an en händelse eller fakta. Under workshopen så kommer vi koppla visuella upplevelser som kartor kan ge, till aktuellt arbetesområde för att skapa inlärningsupplevelse.
I denna workshop går vi igenom hur man programmerar i Google Kalkylark. Du kommer få lära dig hur man skapar interaktiva övningar där rätt svar på en övning börjar måla upp en del av en pixelbild som du också får möjlighet att skapa. Programmeringen handlar om att skapa en kod så att rätt siffra/ord i en cell skapar flera olika färgade celler i en annan del av arket. Celler som tillsammans blir en hel bild efter att ha svarat rätt på alla frågor. Detta är också ett roligt sätt att lära sig hur Google Kalkylark fungerar där vi även kommer göra kopplingar till hur man programmerar så att svaren från ett Google formulär rättas automatiskt i kalkylarket. Förkunskaper: Fördel att ha grundkunskaper i Google kalkylark
I denna workshop går vi igenom hur man kan använda Google Kalkylark kreativt i olika ämnen. Du kommer få lära dig hur man skapar interaktiva övningar där rätt svar på en övning börjar måla upp en del av en pixelbild som du också får möjlighet att skapa. Programmeringen handlar om att skapa en kod så att rätt siffra/ord i en cell skapar flera olika färgade celler i en annan del av arket. Celler som tillsammans blir en hel bild efter att ha svarat rätt på alla frågor. Vi går även igenom hur man programmerar så att svaren från ett Google formulär rättas automatiskt i kalkylarket. Dessutom tittar vi vilka möjligheter som finns i och med att man kan infoga bilder och skapa automatiserad översättning. Förkunskaper: Fördel att ha grundkunskaper i Google kalkylark
Denna föreläsning passar dig som har arbetat ett tag med Google eller som nyligen kommit igång och vill bli inspirerad med nya kreativa uppslag på hur du kan använda Google och dess appar i undervisningen. Funktioner som du inte visste förut eller uppslag som kommer att sätta igång nya idéer och tankar hos dig. Du kommer att få tänka utanför ramarna och upptäcka nya sätt, utöver de uppenbara, hur man kan arbeta med program som Google Presentation, Classroom, Google Teckningar och Google Formulär. Dessutom kommer du efteråt att få med dig hem olika mallar, som du kan ändra och använda i din egen undervisning. Förkunskaper: Grundkunskaper i Google Workspace (Drive, Dokument, Formulär, Presentation och i Google Classroom).
Workshopen handlar om hur man kan nyttja Google Classroom. Till exempel hur man kan skapa entranceticket och exitticket i Classroom, hur man skapar och delar självrättande quiz och formulär där, hur man låter elever kommentera olika inlägg som en lösning på matteproblem eller ett påstående. I Google presentation går vi igenom hur man kan bädda in filmer från Youtube i en diabild. Vi går även igenom hur man kan länka ett redigerbart kalkylark där de kan skriva in sina värden från en mätning samt dela ut en labbrapport där man skrivit in stödstruktur och språkmallar typ ”Jag tror att resultatet beror på….det kan också bero på….” Förkunskaper: Grundkunskaper i Google Workspace (Drive, Dokument, Formulär, Presentation) och i Google Classroom.
I denna workshop går vi igenom andra verktyg som Google skapat relativt nyligen som alla är användbara i skolan. Syftet med workshopen är att du ska få en spaning i vad som är nytt i de verktyg som ni använder. Innehållet formas efter vad som är nytt vid tiden då worksopen ska genomföras. Vi utgår även från vilken typ av licens som kund har då det avgör vilka funktioner som kan lyftas. Förkunskaper: Grundkunskaper i Google Workspace.
Med digital teknik kan alla delta i olika lärandesituationer utifrån sina förutsättningar. Möjlighet att få texter upplästa, läsa in text, arbeta med bild och film för att utveckla språk och begrepp är några av de många möjligheter som motiverar och stärker eleverna i sin språkutveckling. Workshopen visar konkreta exempel på hur delarna i Google Workspace kan få elever att få ökad förståelse för begrepp i olika ämnen. Passar dig som undervisar i svenska, engelska, språkval och modersmål. Förkunskaper: Grundkunskaper i Drive, Dokument och Presentation
Den som är ansvarig för skolan ska arbeta förebyggande för att motverka kränkande behandling. Eftersom detta även gäller nätet, så är det viktigt att varje skola arbetar med förebyggande arbete. Denna workshop handlar om hur du kan arbeta med nätetik och förebyggande arbete för att motverka kränkande behandling. Först går vi igenom regler som gäller för nätanvändning samt vad som gäller för sociala medier och spel. Du kommer få med dig en hel del bra filmer, gruppövningar i klassrummet och samtalsfrågor som ger upphov till diskussion och samtal i klassrummet.
Att använda psykologi och mekanismer från spelvärlden inom andra områden än spel kallas för spelifiering. Med kunskap om spelifiering kan du lära dig att designa din undervisning på ett sätt som både motiverar och engagerar dina elever och samtidigt skapa en tydlig struktur till lektionerna som främjar arbetsro. Vi tittar framförallt på inre motivation och drivkrafter. I den här workshopen får du grundläggande kunskaper om spelifiering och lär dig hur du kan applicera dessa på din undervisning i praktiken, till exempel genom att skapa system för feedback, visualisera förmågor eller arbeta med storytelling i undervisningen.
”Läraren ska organisera och genomföra arbetet så att eleven får möjlighet att arbeta ämnesövergripande”. Så här står det i grundskolans läroplan. Men hur startar man igång ett ämnesövergripande arbete på sin skola? Och hur organiserar man det så att både lärare och elever vinner på det? I denna utbildning kommer du få ta del av vad det står om ämnesövergripande arbete i styrdokument & forskning, fördelar & fallgropar, exempel på olika sätt att arbeta och planera, olika ämnesområden samt exempel från föreläsarnas skolor. Fokus i denna föreläsning är hur man kan arbeta fram ett ämnesövergripande arbete på skolan med olika praktiska övningar för att hitta beröringspunkter. Vi belyser även hur digitala verktyg kan underlätta för lärare vid ett ämnesövergripande arbete - både vad gäller planering, sambedömning och kommunikation. Dessutom får du med dig material som kan vara bra att använda för fortsatt arbete på den egna skolan. Denna utbildning ges antingen som en inspirationsföreläsning (90 min) eller handledning ute på skolan (3 tillfällen á 90 min) där syftet är att skolan ska få igång sitt ämnesövergripande arbete efter de tre tillfällena. Förkunskaper: Inga förkunskaper krävs.
I denna workshop går vi igenom Word och PowerPoint. I word kommer vi att gå igenom tillgänglighetsfunktioner som avancerad läsare och samarbetsfunktioner som kommentarer. I powerpoint kommer du få lära dig hur du kan använda Powerpoint till andra syften än till att presentera något. Du kommer få lära dig att använda alla multimodala verktyg så som ljudinspelning, video, skärminspelning, målarverktyg, 3D-bilder, ikoner, animeringar och övergångar. Vi går även igenom alla smarta mallar som finns att tillgå i Word och PowerPoint.
I denna workshop går vi igenom Excel och Forms. I Forms kommer vi gå igenom hur man skapar Quiz, både som självrättande men även som enkät. I Excel kommer vi gå igenom hur verktyget kan hjälpa dig att skapa struktur och listor med smarta checklistor och enkla formler. Du får även ta del av hur dessa två verktyg kan användas i kombination.
I denna workshop kommer du få lära dig de begränsningsverktyg som finns i Minecraft (classroomsmode) som innebär att du exempelvis kan fånga upp elever som gått vilse i Minecraft världen, managera spelet och sätta begränsning så att elever inte kan förstöra spelets grunder (natt/dag/hunger/drunkning etc).
I denna föreläsning får du en genomgång av hur man formativt kan använda Microsoft 365. Många elever använder idag Microsoft 365 som program på datorn och sen får de lämna in sin produkt via en lärplattform. När man arbetar med dessa verktyg så finns det mängder av sätt att arbeta formativt. Vi kommer att gå igenom vinsterna av delade dokument och presentationer, frågeformulär, Teams och OneNote klassanteckningsbok. Med hjälp av dessa verktyg kommer du att ha koll på vad varje elev behärskar och kan anpassa lektionerna efter det. Förkunskaper: Grundkunskaper i Microsoft 365.
I denna workshop kommer du att få testa på Minecraft och lära dig grunderna i spelet. Huvudfokus under passet kommer vara på hur pedagoger utnyttjar Minecraft Education i sina klassrum. Vi går igenom hur man kan använda spelet i olika skolämnen och vilka förmågor man då tränar via Minecraft. Du kommer även att konkret få fundera ut en lektionsplanering där dina elever använder sig av Minecraft
Denna föreläsning passar dig som har arbetat ett tag med Microsoft-programmen eller som nyligen kommit igång och vill bli inspirerad med nya kreativa uppslag på hur du kan använda Microsoft 365 och dess applikationer i undervisningen. Funktioner som du inte visste förut eller uppslag som kommer att sätta igång nya idéer och tankar hos dig. Du kommer att få tänka utanför ramarna och upptäcka nya sätt, utöver de uppenbara, hur man kan arbeta med program som Powerpoint, Teams, Sway och Forms. Förkunskaper: Grundkunskaper i Microsoft 365.
I denna workshop kommer du att få lära dig att skapa aktiviteter som får eleverna att lära sig och befästa kunskaper i matematik inom områden som exempelvis volym, area, längd, skala och andra beräkningar.
I denna workshop går vi igenom OneNote och Klassanteckningsboken. OneNote som kan användas både som anteckningsbok för dig, men även till samarbete för att skapa struktur och ordning. Klassanteckningsboken, som är byggt på OneNote och ingår i Teams, är ett bra verktyg för att dela ut uppgifter till eleverna. Slutligen går vi igenom avancerad läsare samt matematikverktyget som hjälper eleverna i sina studier.
I denna workshop ligger tonvikten på kreativitet och presentation. Vi lär oss skapa multimediala presentationer med verktyget Sway. Dessutom kommer du även få lära dig hur man kan arbeta med skärminspelning och film i Stream.
I denna workshop är temat arbetsflöde och administration. Där lär vi oss Teams som är en yta för kommunikation, samarbete och lagring. Dessutom är det en plattform för att skapa digitala klassrum, dela ut uppgifter, administrera skolarbetet samt kommunicera med elever. Du kommer även få en inblick i lagring i OneDrive/Sharepoint. Vi kommer även gå igenom Läscoach.
Denna workshop bygger vi upp utifrån de ämnen som kund önskar. Det skulle kunna innebära att bygga broar, bygga en hållbar stad, konstruera och mäta, arbeta med kemilådan, jobba med Alfred Nobels värld eller rymden.
Denna workshop passar dig som vill lära dig att använda film och foto i din dator. Vi kommer skapa film i Video-programmet och gå igenom hur man redigerar foton i Foto-applikationen. Dessutom kommer du att få lära dig använda Paint, både till att skapa teckningar med ritverktygen men även få prova på att skapa i 3D. I 3D verktyget kommer du också att med AR-teknik få placera in din figur i din verkliga omgivning. Kartverktyget är också ett bra verktyg där vi kommer rita på kartor och upptäcka hur denna funktion kan nyttjas i olika ämnen.
I denna workshop kommer du att få lära dig att skapa en värld där eleverna får bygga upp åkattraktioner och aktiviteter som man kan använda till en skolavslutning eller en redovisningskväll för föräldrarna. Attraktioner skulle kunna vara pilbågsskytte, berg- och dalbana eller hästhoppning.
I denna workshop kommer du att få lära dig att skapa en tipspromenad i Minecraft som går ut på att eleverna följer en bana och svarar på frågor som de dokumenterar i sin anteckningsbok i Minecraft. Att göra en tipspromenad i Minecraft skapar engagemang och lust till lärande. Det blir en inlärningsaktivitet samt ett sätt att mäta kunskap. En form av check efter ett kunskapsområde där eleverna visar vad de lärt sig.
I denna workshop kommer du att få lära dig aktiviteter som du kan göra med eleverna så att de tränar på svenska eller annat språk. Det kan handla om att skapa sagor och berättelser i en bok där eleverna bygger, fotar och skriver. Boken går sedan att exportera som en pdf för att visa andra.
I denna workshop kommer du att få lära dig hur ni på skolan kan arbeta med olika ämnen i ett projekt i Minecraft. Kund önskar område innan och kommer sen under workshopen få testa på flera olika aktiviteter som går att göra inom detta område.
I de nya tilläggen i läroplanen kan vi läsa att eleverna i de yngre åldrarna ska få lära sig hur entydiga stegvisa instruktioner kan konstrueras, beskrivas och följas som grund för programmering. I denna workshop kommer du praktiskt att få testa på flera olika sätt att programmera analogt. Vi kommer titta på övningar, spel och videofilmer som passar bra för att lära sig symbolers användning vid stegvisa instruktioner. Denna workshop går även att kombinera med blockprogrammering och/eller en robotworkshop.
I den nya tilläggen i läroplanen kan vi läsa att eleverna i de yngre åldrarna ska lära sig programmering i visuella programmeringsmiljöer (blockprogrammering). Hur algoritmer kan skapas och användas vid programmering går att lära sig med olika webbverktyg och appar som t.ex Scratch, Micro:bit, code.org och Tynker. Vi hjälper gärna er att ta fram förslag på en eller flera appar/program som är lämpliga för den ålder ni undervisar, samt utifrån de digitala verktyg som eleverna har tillgång till. En workshop med blockprogrammering kan bestå av att man antingen lär sig 1-2 olika program/appar alternativt kopplar ihop blockprogrammering med en robot (t.ex micro:bit eller Sphero). Vi anpassar oss till era förkunskaper.
I de nya tilläggen i läroplanen kan vi läsa att eleverna i de yngre åldrarna ska styra föremål med programmering (åk 1-3) samt att de äldre eleverna ska kunna styra egna konstruktioner eller andra föremål med programmering (åk 4-6) samt konstruera egna konstruktioner där man tillämpar styrning och reglering, bland annat med hjälp av programmering. (åk 7-9). I denna workshop utgår vi från ett av dessa centrala innehåll och sätter ihop en workshop utifrån de material och digitala verktyg som ni har tillgång till. Är ni fundersamma på vilka robotar ni önskar köpa in, så har vi också möjlighet att ta med olika produkter för att visa och demonstrera.
I läroplanen står i syftestext, centralt innehåll och även under vissa kunskapskrav om källor, information och informationsinhämtning. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor. Denna workshop handlar om hur du kan arbeta med den källkritiska förmågan i din undervisning, det vill säga hur eleverna kan träna sig i att kunna föra ett resonemang om källors relevans och trovärdighet. En del av sökkritiken handlar om den programmering som ligger bakom många hemsidor och sociala medier.
I den nya tilläggen i läroplanen kan vi läsa att eleverna ska lära sig programmering i olika programmeringsmiljöer. Hur algoritmer kan skapas, testas och förbättras vid programmering för matematisk problemlösning går att lära sig med olika programmeringsspråk och verktyg. Välj ett av dessa program utifrån de digitala verktyg som ni ha. Våra konsulter kan hjälpa er att behärska textprogrammeringsprogram som Swift playground, Python, Xcode, Repl med flera. Vi anpassar oss till era förkunskaper.
Vi bekantar oss med Xcode och Playgrounds samt börjar med lite grunder i Swift-programmering. Givetvis får ni löpande under detta pass prova på: Gränssnittet Liveview Kommandon Funktioner Loopar Villkor och logik Vi tar oss an några enkla exempel från matematiken och försöker lösa dessa med våra nya kunskaper. Här är några förslag: Lösa en generell andragradsekvation med reella koefficienter. Fibonacci’s talföljd. Ta fram största gemensamma delare och minsta gemensamma multipel med Euklides algoritm. Lösa ekvation med enkel intervallhalvering. Skapa egna Playgrounds.
Fortbildningen är oftast tre halvdagar, men omfattningen kan anpassas. Innehållet tar vi fram tillsammans utifrån deltagarnas nuläge. Exempel på moduler som kan ingå: egen digital kompetens, förskolans och skolans digitalisering , digitisera, datorisera och digitalisera, att digitalisera en process, bra och dålig digitalisering, Artificiell intelligens, Skolsverige idag på nationell nivå, exempel på hur andra hanterat digitaliseringen, källkritik, dagligt arbetsflöde i en alltmer digital vardag, vision, mål och systematiskt kvalitetsarbete, mätning - vad mäter vi?
Fortbildningen är oftast tre halvdagar, men omfattningen kan anpassas. Innehållet tar vi fram tillsammans utifrån deltagarnas nuläge. Exempel på moduler som kan ingå: egen digital kompetens, förskolans och skolans digitalisering , digitisera, datorisera och digitalisera, att digitalisera en process, bra och dålig digitalisering, Artificiell intelligens, Skolsverige idag på nationell nivå, exempel på hur andra hanterat digitaliseringen, källkritik, dagligt arbetsflöde i en alltmer digital vardag, vision, mål och systematiskt kvalitetsarbete, mätning - vad mäter vi?
En föreläsning på ca 60 minuter som beskriver tar upp den nationella strategin, digitalisering av de nationella proven och de revideringar som skett i läroplanen. Efter föreläsningen blir det en workshop där deltagarna i mindre grupper diskuterar vad förändringarna betyder för dem och deras elever och vad de behöver för kompetensutbildning för att leva upp till revideringarna i läroplanen.
En föreläsning på ca 60 minuter som beskriver tar upp den nationella strategin, digitalisering av de nationella proven och de revideringar som skett i läroplanen. Efter föreläsningen blir det en workshop där deltagarna i mindre grupper diskuterar vad förändringarna betyder för dem och deras elever och vad de behöver för kompetensutbildning för att leva upp till revideringarna i läroplanen.
I den första delen blir det en inspirationsföreläsning kring digitalisering av samhället och yrkeslivet så vi skapar en gemensam förståelse för varför digitaliseringen kommer in i förskolan/skolan och vad vi kan fortsätta göra som tidigare och vad vi behöver förändra. Vi tittar på den nationella it-strategin och de revideringar som gjorts i de styrdokument som vi har att förhålla oss i. Har det gjorts en digital kartläggning (skolanalys) i er verksamhet bearbetar vi den.
Det andra tillfället fokuserar vi på egen digital kompetens (som anpassas efter de digitala miljöer som ni har i era verksamheter), GDPR och de krav som gäller från maj 2018 samt den forskning som finns inom området digitalisering inom skola.
Det tredje tillfället blir det fokus på vision, mål, delmål, plan för att nå målen, hur man får med alla på tåget mm. Vissa delar av tillfälle tre är specifika utfår de behov som ni har i kommunen/på skolorna. Detta innehåll tar vi fram tillsammans.
Många skolor har bevittnat hur spelifierat lärande ökar elevernas motivation och lust till lärande. Spelifierat lärande (gamification) handlar om att använda begrepp från spelvärlden, som poängsystem, rollfigurer eller klättringar till högre nivåer. Det innebär inte alltid att man använder sig av ett digitalt spel, utan det handlar främst om att tillföra undervisningen moment av tävling och stimulans. Guldstjärnor och andra ”morötter” är också en slags spelifiering. Det kan också handla om att utgå från kända spel och spelmiljöer i skolan, tex Minecraft. Det innebär inte heller alltid tävlingsmoment, utan mer om att uppfylla lärarens instruktioner. I den här workshopen kommer du få lära dig mer om spelifierat lärande och om hur det kan stimulera dina elever. Under workshopen kommer du själv få testa på detta i olika former. Efter workshopen kommer du ha konkreta förslag att använda direkt i din undervisning.
I den första kursen blir det en inspirationsföreläsning kring digitalisering av samhället och yrkeslivet så vi skapar en gemensam förståelse för varför digitaliseringen kommer in i förskolan/skolan och vad vi kan fortsätta göra som tidigare och vad vi behöver förändra. Vi tittar på förslaget till nationell it-strategi och de revideringar som gjorts i de styrdokument som vi har att förhålla oss i. Vi pratar om uppdraget som spjutspets, de förväntningar och förutsättningar som ni har att förhålla er till. Har det gjorts en digital kartläggning (skolanalys) i er verksamhet bearbetar vi den.
I den andra kursen blir det en inspirationsföreläsning där det kommer att visas hur man kan använda tekniken inom skola/förskola på ett varierande arbetssätt där flera av exemplen skulle vara omöjliga att genomföra utan digitala hjälpmedel och internet. Målet med workshopen är att spjutspetsarna får ett större perspektiv på hur de skulle kunna använda digitala hjälpmedlen på sin skola.
I den tredje kursen genomför vi ett Teachmeet där alla spjutspetsar får dela med sig kort av ett exempel från sin skola/förskola där digitala hjälpmedel används och fått betydelse för elevernas utveckling. Vi samtalar även om hur man kan sprida de goda exemplen och få med alla lärare i den digitala utvecklingen på skolan/förskolan. Målet med workshopen är att spjutspetsarna efteråt ska kunna komma tillbaka till sin skola/förskola och bidra till en positiv utveckling i den digitala utvecklingen.
Emojis (struktur mappar, bilder, förstärkning av instruktioner ) Keynote (bilder & symboler) Anteckna med bilder (appar: Keynote & Pages)
Påminnelser (app: Påminnelser) Kalender (Apple, Google eller Microsoft) Siri (app) Röstmemo Kameran som ett hjälpmedel Anteckningar + Kameran Arbeta Multimodalt med pennstöd (app: Jamboard, OneNote eller Anteckningar).
Skärmdump & bakgrundsbild Veckoschema med bildstöd (app) Kommunikationshjälpmedel (app: My Own Interactions) Timers (appar: Apples Klocka, TimeTimer, Timstock) Delad skärm Checklista (app: Anteckningar, OneNote eller Google Keep)
Som pedagog har du ett stort ansvar i att titta på hur tillgänglig och inkluderande den miljö som erbjuds är. Ipaden och appar kan göra miljön mer tillgänglig för eleverna. Ofta är ett verktyg bra för alla, inte bara för en elev i svårigheter. I denna workshop går vi igenom de anpassningar som finns möjliga med en iPad. Vi går till exempel igenom talsyntes och diktering, men även andra smarta lösningar som Läsaren i Safari och delad skärm.
Som pedagog har du ett stort ansvar i att titta på hur tillgänglig och inkluderande den miljö som erbjuds är. Chromebooken, dess tillägg och Android-appar kan göra miljön mer tillgänglig för eleverna. Ofta är ett verktyg bra för alla, inte bara för en elev i svårigheter. I denna workshop går vi igenom de anpassningar som finns möjliga med en Chromebook. Vi går till exempel igenom talsyntes och diktering och andra bra tillägg och appar som passar för barn med särskilda behov.
Som pedagog har du ett stort ansvar i att titta på hur tillgänglig och inkluderande den miljö som erbjuds är. PC:n och vissa webbverktyg och program kan göra miljön mer tillgänglig för eleverna. Ofta är ett verktyg bra för alla, inte bara för en elev i svårigheter. I denna workshop går vi igenom de anpassningar som finns möjliga med en PC. Vi går till exempel igenom olika talsyntesprogram, rättstavningsprogrammets funktioner och möjlighet till diktering, men även hur man praktiskt kan anpassa Windows utifrån elevers olika behov.
Läsarvy i Safari Talsyntes Skärmdump av text Office Lens
Diktering Multimodala verktyg (appar: Keynote, OneNote, Powerpoint, Google presentation) Anteckna med Delad skärm QR-koder
Alla kan skapa (Musik, Fotoprojekt, Teckning, Video) Skapa film (appar: iMovie eller Clips) Samla filmgenomgångar Arbeta med ljud i Garageband
Skärminspelning Att visa sin kunskap (appar: Forms eller Google Formulär) Digital whiteboard (app: Anteckningar) Apple Klassrum
I läroplanen står det på många ställen om källor, information och informationsinhämtning. Vi kan läsa om det i syftestext, centralt innehåll och även under vissa kunskapskrav. Skolan ska bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om hur man söker och kritiskt värderar information från olika källor. Denna workshop handlar om hur du kan arbeta med den källkritiska förmågan i din undervisning, det vill säga hur eleverna kan träna sig i att kunna föra ett resonemang om källors relevans och trovärdighet. Workshopen tar upp och belyser många olika resurser som man kan använda till detta som t.ex ”MIK för mig” (statens medieråd), ”Kolla Källan” (Skolverket) samt Skolverkets nya modul ”Kritisk användning av nätet”. Dessutom får du en hel del andra handfasta tips om hur du som lärare eller skolbibliotarie kan arbeta med detta i klassrummet.
Den här workshopen handlar om Augmented Reality (AR- förstärkt verklighet) och Virtual Reality (VR) – vad det är för något och hur man kan använda det i undervisningen. I dag används det inte i en sån stor utsträckning i skolorna, men i samhället är det fler och fler företag som hittar nya användningsområden för detta (ex PokemonGo). Det sker en stor utveckling inom detta område, även till skolans värld. Därför finns det redan idag många appar och tjänster som man kan använda sig av i undervisningen. Flera har redan testat på VR-glasögon med vilka man upplever att befinner sig i en annan värld. Här får du tips på hur man kan använda VR och AR i utbildning och skola och på ett meningsfullt sätt där man attraherar och engagerar eleverna genom visuella upplevelser.
Att använda en blogg i sin undervisning kan ha många olika syften. En del lärare använder det för att kommunicera med elever och föräldrar i form av en klassblogg eller ämnesblogg där man publicerar information om klassens aktiviteter och läxor. Andra använder det som ett skyltfönster där elevernas egna arbeten publiceras. Vissa lärare använder bloggar för att tipsa eller informera andra lärare och skolpersonal om tankar och idéer eller tips om webbverktyg eller böcker man läst. I denna workshop kommer vi att presentera ett antal olika verktyg där man kan skapa en blogg.Du får själv prova på att skapa inlogg till ett bloggverktyg (som till exempel blogger, WordPress eller Weebly) och testa på hur man skapar inlägg med länkar eller foton. Workshopen kommer även att visa olika exempel på hur lärare och elever använt bloggar på ett framgångsrikt sätt
En föreläsning om vad GDPR är och hur det påverkar alla som jobbar med barn och ungdomar, både med digitala system och molntjänster, men även analoga personuppgifter. Efter föreläsningen blir det en workshop där deltagarna i mindre grupper jobbar med inventering av vad som redan finns på plats och vad som behöver göras för att säkerställa att man lever upp till GDPR den 25 maj 2018 när den börjar gälla.
Ibland kan det vara svårt som lärare att hinna ta till sig den nya tekniken på ett bra sätt och då är det lättare att bara strunta i allt istället. Denna workshop är tänkt för dig som behöver få en grundutbildning i digitala verktyg och teknik som används på den egna skolan. Allt i en lugn takt där du hinner ställa frågor. Beroende på vilka verktyg och teknik som används på er skola, så kan exempel på innehåll variera allt ifrån hur man använder projektorn till hur man på ett säkert sätt skyddar datorn från spam. Eftersom denna workshop skräddarsys utifrån skolans behov så uppmanar vi även deltagarna att förbereda sig genom att ta med frågor om saker som man inte förstår sig på eller har frågor om, gällande teknik och digitala verktyg.
I denna workshop tittar vi hur man kan använda sociala medier både för sin egen utveckling som pedagog men även i verksamheten eller undervisningen. Twitter, Facebook och Pinterest är några av de sociala medier som många lärare hittar inspiration till sin verksamhet i, men som andra använder som informationskanal till föräldrar och elever. Vi kommer även att bekanta oss med Skype in the Classrom och den del som kallas MysterySkype, där två klasser ringer upp varandra och ska, genom att ställa varannan fråga, lista ut vart i världen den andra klassen (som de ser på projektorduken) befinner sig. I denna workshop kommer du, om du inte redan har, att få skapa konton i de olika sociala medierna för att kunna bättre skapa dig en uppfattning av vad du kan använda dem till i din verksamhet. I workshopen kommer du få en uppsjö av idéer på hur pedagoger använt sig av dessa sociala medier. Naturligtvis belyser vi även baksidorna med sociala medier och vad som är viktigt att tänka på innan publikation.