Kundcase | De ser till att tågen går | Advania
Managerade tjänster 2021.03.18

De ser till att tågen går

Den svenska järnvägsjätten Infranord har outsourcat IT-driften till Advania - så att vardagen kan tuffa på.

Med Total Outsourcing slipper Veho bil ha koll på varenda liten grej. I stället har Advania hand om hela driften så att vardagen kan rulla på utan några bekymmer.

– Tågtrafiken är beroende av att man kan lita på vår digitala kommunikation. Om den inte fungerar, så blir det ganska snabbt så att vi inte kan göra vårt jobb, förklarar Ali Eskandari som är IT-chef för svenska Infranord. Företaget arbetar dagligen med konstruktion och underhåll av järnvägssystem i Norge och Sverige och har omkring 2 000 anställda.

Experthjälp

– Det säger sig självt att vi är beroende av ett IT-system som gör att informationsflödet fungerar som det ska. Bara i Sverige har vi avdelningar på 98 olika platser. Vi är beroende av att chefer kan komma i kontakt med sina anställda, att kunderna kan nå oss – och inte minst att Trafikverket löpande håller oss uppdaterade om det som sker på tåglinjerna. Vi insåg för några år sedan att det var klokt att överlåta vår IT till de som är experter på området, så vi kan koncentrera oss på det vi är bäst på: arbeta med järnväg, förklarar Eskandari.

En tuff utmaning

Under 2013 valde Infranord att outsourca hela IT-driften till Advania. Patrik Lännerberg, säljchef på Advania Sverige, medger att de stod inför en tuff utmaning.

– Uppdraget var omfattande. Under sex månader skulle en hel IT-miljö outsourcas och implementeras hos oss. Hundratals servrar – fysiska och virtuella – skulle flyttas samtidigt som ett tiotal verksamhetskritiska program fortlöpande måste fungera. Lyckligtvis har vi goda och välbeprövade system. Uppdraget som skulle avklaras på sex månader, fullbordades på fyra, säger Lännerberg – som nyligen var med om att förlänga Infranords IT-avtal med tre nya år.

Sparade mycket pengar

– När vi skulle outsourca våra IT-tjänster hade vi flera aktuella leverantörer. Valet föll på Advania för att vi kände instinktivt att de förstod våra behov. De håller sig uppdaterade och vi får flera stordriftsfördelar. Det som var mest avgörande när vi fattade beslut om att förlänga samarbetsavtalet, var den kompetens Advania har när det gäller Citrix-systemet och den flexibla prismodellen. Vi betalar en summa per användare, något som har givit oss möjlighet att spara en del pengar eftersom Infranord har gått från att ha 3 500 anställda år 2012 till 2 000 anställda nu 2017, förklarar IT-chef Eskandari.

En möjlighet – inte ett hot

Genom samarbetet med Advania får Infranord idag en modern IT-miljö baserad på en hybrid-plattform för molntjänstleveranser baserad på Microsoft Azure och Office 365 samt Advanias egna standardtjänster.

– Som IT-person tycker jag att samarbetet med Advania är mest givande när vi gemensamt utvecklar nya lösningar och kör stora gemensamma projekt. Det är härligt med en partner som ser ny teknologi som en möjlighet – inte ett hot, säger Ali Eskandari.

Anm: Detta kundcase gjordes ursprungligen med Visolit, som förvärvades av Advania 2021.

Kontakta mig

Business Area Manager Managed Services Provider

Johan Tilly

Relaterat innehåll

Säkerhet Kundcase | Samarbetet gör skillnaden för Willhem | Advania
2023.05.30

Samarbetet gör skillnaden för Willhem

Advania hjälper fastighetsbolaget Willhem med att skapa en flexibel digital arbetsplats åt sina 300 medarbetare på 13 orter i Sverige. Det omfattar både hårdvara så som datorer och infrastrukturen som nätverk och server....

Sveriges bästa branschblogg inom IT

Håll dig i loopen och prenumerera på vår blogg där vi bjuder på insikter, åsikter & inspiration!