Managerade tjänster 2021-10-20 10:09

Ett samarbete som ger Arcona större frihet

När samarbetet mellan Arcona och Advania inleddes var målet att förnya IT-driften och öka mobiliteten och flexibiliteten på arbetsplatsen. “För Arcona är det viktigt att driva en ständig förbättringsprocess och för Advania är det naturligt att följa utvecklingen i IT-världen. Vårt samarbete gör att Arcona kan ligga i framkant och fortsätta förbättra vår dagliga arbetsmiljö”, säger Peter Kahm, IT-samordnare på Arcona.

En ny naturlig miljö för de anställda

Arcona projekterar och genomför större byggprojekt och är experter på att konstruera kommersiella fastigheter såsom skolor, idrottshallar och hotell. Arbetet tillsammans med Advania inleddes 2010 då Arcona upplevde att man fastnat i den vardagliga driften på IT-avdelningen och man ville ha tillgång till en support med god teknisk kompetens. Peter Kahm, IT-samordnare på Arcona, berättar om varför företaget sökte sig till Advania.

Det fanns ett behov av att förnya IT-driften. Att följa med i utvecklingen och framtidssäkra IT-systemen. Särskilt med tanke på vår filosofi “Lean Construction” ville vi säkerställa att även vår IT-avdelning arbetar med ständig förbättring och effektivisering.

Leanfilosofin gör Arcona till pionjärer i Sverige då de var de första som anammade principen här för över 30 år sedan. Det är i korthet ett arbetssätt som eliminerar onödiga processer såsom krånglig administration och andra tidstjuvar som inte tillför något till kunden. Advania fick i uppdrag av Arcona att utöka arbetsplatsens mobilitet och flexibilitet, samt att få en ordnad struktur för teknisk utrustning, etablering och avetablering av deras projektkontor.

Advania implementerade därför en komplett, flexibel IT-lösning för hela Arconas projektkontor. Man introducerade även personalen för eDesktop, Advanias egenutvecklade VDI, en så kallad virtual desktop infrastructure. Via den kan man ansluta till sin egen dator oavsett var man är. I och med introduktionen av den nya VDI-miljön fick därmed Arconas medarbetare till stor del släppa den lokala miljön. Samtliga arbetsplatser inklusive konferensrum utrustades med en tunnklient - en bantad liten dator vars enda uppgift är att koppla upp mot den virtuella datorn. Den fungerar enbart som ett fönster mot VDI:n, så medarbetarna kunde ansluta till sitt eget skrivbord var de än befann sig och var inte längre beroende av sin egen dator. Slutresultatet blev en säker, pålitlig IT-miljö med en otroligt hög driftsstabilitet.

Det var viktigt för Arconas medarbetare att det inte skulle kännas segt att arbeta i en virtuell dator då många på arbetsplatsen arbetar med grafikintensiva applikationer. Men övergången gick smidigt och idag är det en naturlig miljö för alla deras olika discipliner och de har anpassat sig fullkomligt.

– Jag kan börja jobba hemma och sedan kan jag fortsätta arbeta från ett av våra 20 projektkontor och till slut kanske jag kommer in till huvudkontoret och sätter mig på en plats här, säger Peter.

Den största positiva förändringen för Arcona har varit just den nyfunna flexibiliteten gällande arbetsplatserna, men också att allt på deras IT-avdelning blivit väldigt skalbart. Ibland behövs ingen hjälp medan andra dagar kräver en större insats, men Peter Kahm menar att genom den dynamiska, flexibla arbetsprocessen med Advania så flyter det alltid på bra.

– För Arcona är det viktigt att driva en ständig förbättringsprocess och för Advania är det naturligt att följa utvecklingen i IT-världen. Vårt samarbete gör att Arcona kan ligga i framkant och fortsätta förbättra vår dagliga arbetsmiljö, avslutar Peter Kahm.

Anm: Detta kundcase gjordes ursprungligen med Visolit, som förvärvades av Advania 2021.

Relaterat innehåll

Säkerhet
2023-05-30 10:18

Samarbetet gör skillnaden för Willhem

Advania hjälper fastighetsbolaget Willhem med att skapa en flexibel digital arbetsplats åt sina 300 medarbetare på 13 orter i Sverige. Det omfattar både hårdvara så som datorer och infrastrukturen som nätverk och server....