Kundcase | Framtidsinriktad allmännytta hos Sollentunahem | Advania
Managerade tjänster 2020.10.07

Framtidsinriktad allmännytta hos Sollentunahem

Sollentunahem är ett allmännyttigt samhällsföretag som ägs av Sollentuna kommun. Sollentunahem utvecklar och förvaltar cirka 5 740 hyreslägenheter och 200 lokaler inom Sollentuna kommun. De är i en spännande utvecklingsfas med nyproduktion av cirka 1 500 hyreslägenheter samt förnyelse och underhåll av äldre fastigheter. Sollentunahem valde Advania som sin leverantör av IT- och molntjänster för tre år sedan. Kontraktet blev tilldelat Advania efter en offentlig upphandling, som var utlyst i hela Europa.

Sollentunahem använde underlag från Kammarkollegiet för att säkerställa att nödvändiga krav för tjänsten och leveransen var med. Pris var förstås viktigt, men Advania hade också den mest kompletta lösningen, vilket var avgörande för valet. Advania var den leverantör som hade fått med alla krav i sin presentation.

– Det är en hög efterfrågan på bostäder, och vi har en oerhört viktig samhällsfunktion. Vårt syfte är att bidra till ett bättre samhälle genom att skapa, hyra ut och långsiktigt förvalta attraktiva boendemiljöer för alla, säger IT-samordnaren i Sollentunahem, Tom Pollars.

Sollentunahem arbetar ständigt med förbättringar och vidareutveckling av verksamheten för att kunna erbjuda bra tjänster till hyresgäster och kommunen. IT är en central del av förbättringsarbetet.

– Vi utvärderar kontinuerlig hur många bostäder vi klarar att bygga, och mäter naturligtvis kundnöjdhet.

Sollentunahem använder sig av flera tjänster från Advania, där molntjänster, IT-drift, servrar, klienter och support är inkluderat. Nu jobbar de mot sin fortsatta molnresa, och har implementerat hela Microsoft Office-paketet.

– Vi är flitiga användare av Teams, som vi införde för ett tag sedan.

Tom Pollars berättar hur det tidigare har varit avbrott i IT-leveranser, men att det med Advanias hjälp definitivt har blivit bättre.

– Vi har väldigt få avbrott i leveranserna, och har fått mycket bra hjälp av Advanias support när vi behöver det. Advania är också snabba med att hjälpa till när vi ska implementera förändringar.

– Vi är också nöjda med våra rådgivare hos Advania, och vi har ett väldigt gott samarbete med vår tekniska ansvariga, Michael Schånberg, som hjälper oss med att planera all vidareutveckling inom moln och IT.

– Vi skulle gärna vilja att alla applikationer fungerar på mobiltelefon, vilket vi vet är enklare i molnet. Vi tittar kontinuerligt på olika sätt att förbättra verksamheten. Vi är på en digitaliserings- och molnresa, där Advania är en viktig strategisk samarbetspartner.

– Den nya generationen förväntar sig att allt kan göras på nätet. Du ska kunna göra det mesta gällande din bostad på nätet. Vi är ännu inte där, men syftet är at vi ska komma dit. Till exempel ska du kunna se hur din kommande bostad ser ut inifrån, och få en översikt över antalet nycklar till sin lägenhet. Vi ser också på ett ritningsarkiv, där du till exempel kan hitta planlösning på lägenheter. Vidare ska man kunna logga in och se om det finns lediga parkeringsplatser. Det är också önskvärd med ett ekonomisystem, där hyresgästerna kan se sina hyror, och ta reda på vad som är betalt och inte betalt.

Eventuella ekonomisystem i molnet måste fungera ihop med fastighetssystemet. Därför tittar vi också på möjliga integrationer, där vi tar hjälp av Advania om några program måste kunna kommunicera med varandra. Vi undersöker hur nya system kan hjälpa oss att förbättra våra befintliga system och vilka utvecklingsmöjligheter vi har. Här är Advania en viktig partner, säger Tom Pollars.

För Tom Pollars är det angeläget att vara uppdaterad på moln- och teknologiutvecklingen i samhället.

– Som IT-samordnare är det viktigt att möta behoven från dem som ska ha bostäder och hela tiden se vad som finns och vad som är möjligt. Jag stämmer hela tiden av med våra leverantörer. Vi var tidligt ute med att använda Teams som kommunikations- och samarbetsverktyg, säger Tom Pollars.

Enkelt för användarna

Målet att alla system ska vara enkla att använda ligger till grund för allt Pollars gör.

– Vi uppdaterade vår hemsida, och vi såg att de flesta leverantörer kunde leverera hemsidelösningar, men majoriteten kunde inte förvalta dem. Vi behövde både leverans och förvaltning, från en leverantör som kan erbjuda support hela vägen, understryker Tom Pollars.

Tom Pollars anser även att Advanias team är bra på att informera om nyheter som kommer i portföljen av tjänster, och att Sollentunahem nyligen från Advania fått på plats backup av hela Office365 inkl Exchange, Sharepoint, Teams och OneDrive, vilket inte är något som Microsoft erbjuder i sin tjänst. De är goda och enkla verktyg för att få snabb effekt i verksamheten.

På moln- och digitaliseringsresan är givetvis goda strategiska partners viktiga, och det tycker vi att vi har i Advania, säger Tom Pollars. Framöver är fokus för Sollentunahem att nyttja digitaliseringsmöjligheterna och att fortsätta jobba för att skapa attraktiva boendemiljöer och bidra till ett bättre samhälle.

Anm: Detta kundcase gjordes ursprungligen med Visolit, som förvärvades av Advania 2021.

Kontakta mig

Business Area Manager Managed Services Provider

Johan Tilly

Relaterat innehåll

Säkerhet Kundcase | Samarbetet gör skillnaden för Willhem | Advania
2023.05.30

Samarbetet gör skillnaden för Willhem

Advania hjälper fastighetsbolaget Willhem med att skapa en flexibel digital arbetsplats åt sina 300 medarbetare på 13 orter i Sverige. Det omfattar både hårdvara så som datorer och infrastrukturen som nätverk och server....

Sveriges bästa branschblogg inom IT

Håll dig i loopen och prenumerera på vår blogg där vi bjuder på insikter, åsikter & inspiration!