Kundcase | Mänskliga öden beroende av att det fungerar | Advania
Systemutveckling 2020.11.13

Mänskliga öden beroende av att det fungerar

Enklare för verkstäderna och tryggare för kunden. Dignitas nya alkolåsportal DigSoft innebär ett lyft för kvalitetssäkring av installationer, service och logghantering för alkolås.
– Dessutom är den byggd så att vi kan växa och utvecklas för nya marknader, säger Stefan Nordin, produktchef på Dignita.

Dignita utvecklar och säljer alkomätare och alkolås på framför allt den nordiska marknaden. Företaget har sin bas i Umeå där de flesta av företagets anställda arbetar. Försäljning och uthyrning av alkolås sker dels kommersiellt till taxibolag, transportföretag och tjänstebilar men de hyrs även ut till privatpersoner som fällts för exempelvis rattonykterhet och fått alkolås villkorat för att få köra bil.

Akut behov av utveckling

Installation, service och kalibrering av alkolåsen görs av certifierade verkstäder, som även laddar upp loggfiler som visar hur alkolåsen har använts. För de villkorade alkolåsen skickas de krypterade loggfilerna automatiskt vidare till Transportstyrelsen. – Mänskliga öden är beroende av att alkolåsen och systemen runt omkring fungerar som de ska. Därför är det extremt viktigt att hanteringen är kvalitetssäkrad, poängterar Stefan Nordin. Det fanns dock vissa problem med den tidigare programvaran för hantering av alkolåsen. Den var för krånglig att använda och den manuella hanteringen ökade risken för fel och misstag. Behovet av att få hjälp med att färdigutveckla det nya systemet blev akut när leverantören av det befintliga programmet plötsligt drog sig ur. – Vi behövde snabbt hitta en ny leverantör och genomförde en upphandling där vi fick bra kontakt med Advania. Överlämningen gick bra och de kunde snabbt ta över förvaltningen av den befintliga portalen och utvecklingen av det nya systemet DigSoft.

Stefan NordinStefan Nordin, Product & Supply Chain Manager på Dignita

Tydlig deadline för uppdraget

I samma veva tecknade Dignita avtal med en ny partner, MECA, som har cirka 400 verkstäder runt om i Sverige. Dignita ville att de skulle kliva in i ett mer användarvänligt system direkt, vilket styrde in utvecklingsarbetet i en intensiv fas. Den nya lösningen innebär att alkolåset kopplas till en dator där DigSoft steg för steg guidar verkstaden genom processen för det arbete som ska göras – ett pedagogiskt verktyg som inte bara säkerställer kvaliteten i arbetet och de loggfiler som skickas till Transportstyrelsen, utan även ser till att alkolåset alltid har de senaste uppdateringarna. Med en tydlig deadline och tuff tidsplan för projektet har samarbetet mellan Dignita och Advania varit avgörande, med täta avstämningar för feedback, uppföljning och prioritering. – Det har varit väldigt effektivt, men vi har också haft väldigt roligt. Stämningen har varit kreativ och trivsam, konstaterar Stefan Nordin.

Redo för nya marknader

Stefan Nordin ser nu stora möjligheter med att fortsätta utveckla DigSoft-systemet för nya marknader. Programmet är flexibelt, vilket gör det lätt att anpassa för annan lagstiftning. Just nu pågår arbetet med att översätta språktabellerna i DigSoft till finska och norska. – För oss innebär det en stor konkurrensfördel. Utvecklingen av DigSoft gör det möjligt för oss att ta upp kampen med den stora draken på den europeiska marknaden, säger Stefan Nordin.

Anm: Detta kundcase gjordes ursprungligen med Hi5, som förvärvades av Advania 2021.

Kontakta mig

Consultant Manager Development

Ann Karlsson

Relaterat innehåll

Sveriges bästa branschblogg inom IT

Håll dig i loopen och prenumerera på vår blogg där vi bjuder på insikter, åsikter & inspiration!