Pressmeddelande | Nytt magiskt reklamkoncept | Advania
Nyhet 2022.05.21

Advania skapar magi med nytt reklamkoncept

Advania är ett av norra Europas snabbast växande IT-tjänstebolag men fortfarande lite av en doldis på den svenska IT-marknaden. Som en del i den fortsatta tillväxtplanen vill Advania öka kännedomen om varumärket och lanserar ett nytt reklamkoncept i Sverige och Norge i samarbete med reklambyrån Le Bureau.

0276-medarbetare-1920x1080Fotograf: Kenneth Ishii, DOP

När Advania under 2021 tog hjälp av Novus för att mäta kännedomen om varumärket hos den primära målgruppen, IT-beslutsfattare på medelstora och stora verksamheter i Sverige, låg den på 8 %. Ett nytt mål formulerades: att öka kännedomen om varumärket hos IT-målgruppen. Nu lanserar Advania ett nytt reklamkoncept, IT för alla behov, som förmedlar värdet av smarta IT-lösningar på ett för branschen lite ovanligt sätt.

I reklamen använder Advania en något otippad kund, nämligen en magiker. Han är en uråldrig karaktär som känns igen från sagor och filmer, samtidigt som han är modern och nyfiken och förstår värdet av IT-lösningar anpassade för hans verksamhet.

- En av insikterna vi kom till under arbetet med kampanjen är att Sveriges IT-avdelningar har svårt att skilja IT-leverantörerna från varandra. Vi ville ta fram ett reklamkoncept som skulle hålla över tid, hjälpa oss att sticka ut från mängden och samtidigt prata om målgruppens faktiska utmaningar. Le Bureau fick uppdraget och har verkligen överträffat våra förväntningar. I denna magiska värld finns mycket kvar att utforska, säger Eva-Lotta Jonsvik, Marketing Director på Advania Sverige.

Kampanjen består av filmer som rullar i sociala medier, printannonser i Dagens Industri och banners på relevanta sajter.

- Det har varit inspirerande och roligt att våra uppdragsgivare på både den svenska och norska marknaden på allvar velat utmana de typiska konventionerna för kommunikationen i sin bransch, säger Gustaf Sehlstedt, projektledare på Le Bureau.

Kampanjen är framtagen av Le Bureau. Filmerna är regisserade av Gustav Egerstedt på Film de Liberté.

Filmerna

60 sekunder - IT för alla behov

15 sekunder - Teamsmöte

15 sekunder - Skydda dig mot troll