Digitalisering 2022.11.21

På besök i den smarta arenan

En tidig och dimmig torsdagsmorgon i oktober reste Advania och Aruba tillsammans med ett gäng nyfikna och teknikfokuserade kunder till London. Målet var att uppleva Tottenham Hotspur Stadium.

När planeringen för en fungerade infrastruktur satte i gång för att bygga den nya arenan i Tottenham så fanns även planering för nätverket med från start. För att komma närmare enheterna som ska kopplas upp på nätet så sattes accesspunkterna under stolarna i stället för i det höga taket. De placerades på räls för att enkelt kunna justera efter varierande behov. Genom att vara innovativ och befinna sig nära användaren så finns alla möjligheter till en mer lönsam utveckling. Det handlar om att skapa en kultur inom företaget, inkluderar alla avdelningar inom verksamheten och tänka till ordentligt i från starten av nya projekt. Ställ alltid frågan: ”Hur kan IT stötta oss i det här?” 

Tottenham arena matchvy

Arenan blir en egen mikrostad

En arena som Tottenham Hotspur Stadium är som en Smart City: det finns restauranger, konferenslokaler, kontor, polis, ambulans, media, äventyrsevent, sportevenemang, konserter, till och med en egen öltillverkning och mycket mer. Och det kräver också en välfungerande infrastruktur. Det blir exempelvis ett otroligt högt tryck på både ett fungerande wifi och det mobila nätet när spelarna kliver in på planen, när matchen blåser i gång eller vid en straff, när många åskådare vill dela med sig av ögonblicken i sociala medier. Högst trafik på nätet är det under konserter, berättar IT- ansvarig på arenan Alex, för då är det ännu fler som vill ta bilder och filmer till sociala medier i jämförelse med fotbollsfansen. Det finns ett gemensamt krav på nätet i denna arena som bygger på 2 400 accesspunkter: det ska vara säkert, skalbart och flexibelt.

Tottenham arena matchvy kväll

Snabbfakta om arenan

  • Hela arenan fungerar som en enda mikrostad under evenemang.
  • Arenan tar 63 000 besökare.
  • Infrastrukturen kan anpassas och ändras efter olika situationer och behov.
  • Europas längsta bardisk mäter lika långt som mållinjen på 65 meter och heter Goal Line Bar.
  • Arenan har som mål att servera 60 000 öl inom 5 minuter, vilket blir möjligt genom en teknologi som fyller upp glasen underifrån.
  • Accesspunkterna är placerade på var femte till var sjunde stol för att ge täckning till 75 personer per accesspunkt.
  • Det finns också accesspunkter riktade ut från arenan för att besökarna direkt kan koppla upp sig när de kommer dit.
  • Arenan är utnyttjad till max genom att till exempel erbjuda klättring på fasaden och ett öppet fik under förmiddagarna som sedan görs om till pressrum under kvällsevenemangen.
  • Teknik som är gästvänlig, upplevelsen för besökaren blir idealisk med rätt infrastruktur.

Unikt samarbete också i Mora

Med oss på resan hade vi även en inspirerande kund som berättade mer om den digitala arenan från Dalarna i Sverige: Mora Hockey vill locka fler besökare till en uppkopplad arena och hitta tillbaka till en yngre målgrupp. Samtidigt vill de få fler att uppleva hockey live och då ser man möjligheten att genom att använda en app kunna effektivisera sin tid på arenan, och se till exempel kötider till restauranger, barer och toaletter, kunna beställa mat och dryck direkt via telefonen. Allt för att besökarna ska slippa att stå i kö hela periodpausen och i stället kunna njuta av en till korv med bröd eller ännu en god dryck. Mora Hockey vill med sin arena lyfta upplevelsen för besökarna till en ny nivå. Via appen kan besökarna på arenan följa spelarna nere på planen genom sensorer och kameror. Så fångar vi upp matchen ur olika vinklar och kan när situationer som utvisningar, matchstraff eller ett mål uppstår, gå tillbaka några sekunder och se situationen igen, dessutom från olika kameravinklar. Mycket mer om den digitala arenan och Mora Hockey kommer vi inom kort berätta om i ett pressmeddelande tillsammans med Aruba.

IT är inte bara en teknisk lösning – det är en kreativ lösning som ger fantastiska möjligheter

Vill du också uppleva vad tekniken kan göra för sporten, besökarna och tillgängligheten på Tottenham Hotspur Stadium?
Snart är det dags för nästa fascinerande studiebesök till London tillsammans med Aruba och fler nyfikna kunder. Du kanske vill hänga med dit för att bli inspirerad hur man kan möta besökare med den bästa upplevelsen så att din nästa gäst vill komma tillbaka och bli en ambassadör som sprider positiv reklam vidare till andra? Hoppas att du vill följa med oss nästa gång till London & Tottenham Stadium!

I samarbete med

Aruba-logo

Vill du följa med? Kontakta mig gärna:

Sales Manager

Roger Dorf

Relaterat innehåll

Vi gör det enkelt att växa med IT

Vill du också ta din verksamhet till nästa nivå?