Skola 2022.03.28

Digital skola med eleven i centrum

Kunskapsskolan startade år 2000, med en ambition att förändra skolsverige. Idén var en skola där eleven står i centrum, med stort fokus på handledning och mentorskap. Det skulle också vara en digital skola, från grunden. Idag består Kunskapsskolan av 29 grundskolor och 7 gymnasier över hela landet. Sedan 2018 är Advania skolans helhetspartner inom IT.

Skolans främsta uppgift är att förbereda eleven för framtiden, därför har tekniken en central roll i undervisningen på Kunskapsskolan. Man har utvecklat en egen digital plattform och alla elever har en egen Chromebook. Här planeras och genomförs mycket av arbetet, det gör det enkelt att samarbeta och enkelt att följa upp, för både lärare som föräldrar. På Kunskapsskolan utvecklas pedagogiken och tekniken tillsammans, det ska vara enkelt och inspirerande att lära, undervisa och samarbeta. Verktygen får inte krångla till det, de ska skapa nya möjligheter. Johan Johansson är lärare och IKT-pedagog på skolan:

- För att få ut det mesta av tekniken är det både roligt och givande att ha en IT-partner som kan skolan, på riktigt. Det team vi har hos Advania jobbar också som lärare. De vet av egen erfarenhet vad som fungerar. Och vi har en bra dialog kring vad vi ska satsa på och hur vi kan bli bättre.

Annelie Fredsberg KunskapsskolanAnnelie Fredsberg, Global CIO på Kunskapsskolan.

Skolan ska också vara en trygg plats. Trygg som i att tekniken fungerar och att undervisningen kan fortgå, även om den behöver ske på distans. Men också i att elever och lärare vet att säkerheten är hög, att personuppgifter och data är skyddad. Annelie Fredsberg är global CIO:

- Advania pratar mindre om IT-säkerhet, och mer om IT-trygghet. Tillsammans med deras specialister jobbar vi för att alla hos oss både ska vara, och känna sig, trygga med tekniken. Vi ska ha en skyddad miljö, där det är svårt att göra fel.

Precis som resten av världen, tampas skolvärlden med hållbarhetsfrågor. Man jobbar med matsvinn. Man försöker öka den medvetenheten hos både lärare och elever. Att ligga i digital framkant medför också ett klimatavtryck, som många inte tänker på. Kunskapsskolan har över 16 000 klienter som, tillsammans med molnlösningar, används flitigt. Därför har man inlett ett pilotprojekt tillsammans med Advania. Annelie berättar:

- Vi jobbar för att aktivt försöka minska våra avtryck, påverka det vi kan påverka. Vi tittar på saker som att återanvända reservdelar från trasiga datorer för att genomföra egna reparationer, att alltid välja tåg framför flyg när vi köper in nya datorer samt att arbeta aktivt med aktsamhet tillsammans med eleverna. Vi har också hållbarhetskriterier med i alla våra upphandlingar som involverar IT. Vi hoppas naturligtvis att detta projekt ska intressera och inspirera fler skolor att följa efter.

Att vara en helhetspartner innebär ett nära samarbete i allt från större, strategiska frågor till det operativa, som drift och support. Det innebär också att man har en gemensam vision och vill växa tillsammans. Men inte minst, det ska vara roligt att jobba tillsammans. Advanias och Kunskapsskolans partnerskap är framför allt människor som jobbar och trivs bra tillsammans. Johan Johansson avslutar:

- Personerna på Advania är mer som kollegor än konsulter. Vi löser det dagliga, vi inspirerar varandra. Det känns faktiskt som vi är en stor IT-avdelning, väldigt stor för att vara på en skola!

I filmen nedan berättar Annelie och hennes kollegor om sina insikter från vardagen med eleverna, lärarna och medarbetarna på Kunskapsskolan:

 

Kontakta mig

Sales Manager Education

Linnea Stålhammar

Relaterat innehåll

Vi gör det enkelt att växa med IT

Vill du också ta din verksamhet till nästa nivå?