Kundcase: Innovativa kundteam som fungerar i vardagen | Advania
Managerade tjänster Outsourcing 2023.09.28

Innovativa kundteam som fungerar i vardagen

Ottobock är ett ledande varumärke på den ortopedtekniska marknaden som erbjuder högkvalitativa, innovativa och tekniskt avancerade produkter och tjänster som hjälper människor att återställa och förbättra sin rörlighet och självständighet. Utöver Ottobock, ingår även Aktiv Ortopedteknik och ExoNeural Network (ENN) i Ottobock-gruppen. Sedan fem år tillbaka har de outsourcat all IT-supportverksamhet till Advania, en resa som började med en omfattande upphandling och som i dag har utmynnat i en komplettlösning med både användarsupport och hantering av verksamhetssystem.

– Det var en omfattande upphandlingsprocess. Vår organisation var för liten för att kunna hantera all support, så vi bestämde oss för att leta en samarbetspartner. Bland sju anbud var det Advania (dåvarande IT Mästaren) som utmärkte sig, och det passade oss bra för att vi inte ville gå mot de stora drakarna och bli en liten kund i mängden, berättar Niclas Ottenklev, IT Manager på Otto Bock Sweden.

Ottobock har ca 400 anställda i Sverige, varav en majoritet jobbar kliniskt på ortopedtekniska center, och har ett stort samhällsansvar för människor i behov av ortoser, ortopediska skor eller inlägg. IT är en uppskattad partner och viktig del i verksamheten.

– Alla våra interna ärenden går via Advanias servicedesk, även de som sedan ska hanteras hos oss. Det är bra att ha en samlad instans som hanterar allt inkommande. Och servicedesken är ju vårt ansikte utåt mot medarbetarna, en otroligt viktig funktion i detta avtal. Bara när användarna är nöjda får vi renommé inom verksamheten, säger Niclas Ottenklev.

Kundteam ger kontinuitet

IT Mästaren blev två år in i samarbetet en del av Visolit, som i dag har integrerats in i och blivit Advania. Niclas tycker att övergångarna har varit smidiga:

– Självklart finns det en oro när ens leverantör blir uppköpt, speciellt eftersom vi ju valde en förhållandevis liten organisation för partnerskapet och inte ville bli en obetydlig kund. Men Advanias hantering har varit en positiv överraskning, och vi har faktiskt kvar många i vårt kundteam i dag som har varit med ända sen tiden med IT-mästaren. Det är värdefullt med en sådan kontinuitet, säger Niclas Ottenklev.

Tips för upphandlingen

Att lyckas med en upphandling och att hantera eventuella med- och motgångar har Niclas lång erfarenhet av:

– Det här är tredje gången jag har outsourcat, och det funkar bättre för varje gång. Mina tips är att som kund ha koll på sina egna riktlinjer och förväntningar, och att ha kvar IT-kompetens i den egna organisationen. Då blir du en bra kravställare mot dina outsourcingpartner och kan ge dem rätt förutsättningar och instruktioner. Sedan vill jag poängtera att för oss blir ju Advania en förlängd arm mot våra slutanvändare. Så det är också superviktigt att Servicedesken vet om att de i den dagliga kontakten agerar som Ottobock. Resan med outsourcing kan vara en berg- och dalbana, men vi jobbar tillsammans och mot samma mål, och tar tag i eventuella problem direkt de dyker upp. Så samarbetet är det som i slutändan ger bra resultat och en fungerande verksamhet, avsluta Niclas Ottenklev.

 

Nyfiken?

Kontakta mig

Sales Manager

Simon Lekholm Melin

Relaterat innehåll

Säkerhet Kundcase | Samarbetet gör skillnaden för Willhem | Advania
2023.05.30

Samarbetet gör skillnaden för Willhem

Advania hjälper fastighetsbolaget Willhem med att skapa en flexibel digital arbetsplats åt sina 300 medarbetare på 13 orter i Sverige. Det omfattar både hårdvara så som datorer och infrastrukturen som nätverk och server....

Sveriges bästa branschblogg inom IT

Håll dig i loopen och prenumerera på vår blogg där vi bjuder på insikter, åsikter & inspiration!