Kundcase | Smart avtalshantering för en trygg framtid | Advania
Fotograf: Pernilla P Pettersson
Datacenter 2022.12.16

Smart avtalshantering för en trygg framtid

WSP använder Advanias Avtalsportal för mycket mer än bara ett register över olika kontrakt: portalen är till stor nytta för verksamheten i allt från att förhandla till sig de bästa villkoren till att kunna planera budget och framtida investeringar på ett smart och effektivt sätt.

WSP är världsledande rådgivare inom samhällsutveckling med flertalet expertisområden inom analys och teknik. Deras IT organisation i Norden tar hjälp av Advanias Avtalstjänst för att både kartlägga och förhandla avtal snabbt, effektivt och ändamålsenligt. Med hjälp av Advania Avtalsportal kan WSP IT få en tydlig överblick på sina Service- och Supportavtal inköpta över tid, deras garantiperioder, löptider & tillhörande kostnader på ett och samma ställe. Avtalsportalen underlättar också samarbetet med underleverantörer och det blir enklare att följa framsteg i de olika projekten. Detta har hjälpt WSP att spara tid och pengar samtidigt som deras totala produktivitet har ökat.

– För oss är Advania en pålitlig partner som ger utmärkt service och som alltid är tillgänglig när vi behöver dem. De hjälper oss att hantera våra Service- och Supportavtal, att samordna med underleverantörer och förhandla fram bra villkor åt oss. Det gör att vi kan fokusera på vår kärnverksamhet och kan vara trygga i att alla nödvändiga avtal och licenser är på plats, säger Helena Söderström Csordás, Förvaltningsledare IT Infrastructure på WSP, och fortsätter:

– Det är ett samarbete som ger mig det stöd jag behöver. Det underlättar betydligt att låta någon annan se över avtalshanteringen i stället för att själv spendera tid på det. Och mina kontakter på Advania har eller kan ta fram den expertis som vår verksamhet behöver. Man har inte tid att hålla sig ajour med allt. Infrastrukturområdet är stort och komplext och det är bra att ha en partner man kan luta sig mot. Advania Avtalstjänst ligger också till grund för en del i budgetarbetet och ger en överblick så att vi kan planera smart för framtiden.

PP2022_52A4095-Helena_Csordas_Söderström_Wsp_1920x1080Fotograf: Pernilla P Pettersson

Avtalsportalen är mer än ett register

– Vi använder portalen som mer än bara ett register. I takt med att WSP växer och nya bolag kommer in kan vi smidigt se vilka avtal som skulle gynnas av en centralisering, ur ett både administrativt och ett ekonomiskt hänseende. Effektivitet genom att återanvända redan investerade pengar och undvika lokala upphandlingar för respektive land, säger Helena.

Samarbetet med Advania ser Helena som en stor tillgång för WSP:

– Advanias konsulter är alltid mycket kunniga och har hjälpt oss att få ut det mesta av vår avtalsprocess. De hjälper också till att samordna underleverantörer för våra projekt, förhandlar priser för vår räkning och ser till att vi får bästa möjliga affärer. Detta ger mig mer tid och energi så att jag kan fokusera på andra aspekter av mitt arbete och planera för framtida upphandlingar. Avtalsportalen gör att jag smidigt kan skapa mig en överblick över hur mycket pengar som spenderas på varje projekt, så att jag kan planera i förväg och se till att vi inte stöter på några budgetproblem, säger Helena.

Personlig kontakt och kompetens är avgörande

Helena anser att den personliga aspekten är avgörande i samarbetet med Advania:

– Det är det lilla företaget i det stora, och så är vi på WSP också. Jag gillar att arbeta med Advania eftersom de förstår vad det innebär att vara en del av en större organisation samtidigt som man vill upprätthålla personliga relationer med sina kunder. Den personliga kontakten ger en trygghet, jag kan lita på att jag får det stöd jag behöver. Det är rätt unikt. Jag vet att om jag behöver få något gjort så kommer det att göras korrekt och i tid. Det är helt enkelt ett professionellt och tryggt samarbete.

Helena berättar att WSP som företag alltid har varit stolta över förmågan att samarbeta med partners och kunder:

– Det är därför vi har valt att arbeta med Advania som vår kontraktsleverantör: de har bevisat gång på gång att de kan leverera högkvalitativa tjänster som uppfyller eller överträffar våra förväntningar. Med Advania Avtalstjänst och Avtalsportalen kan WSP bättre förvalta sina resurser, från personalens tid till ekonomi, och tillhandahålla högsta möjliga servicenivå till konkurrenskraftiga priser.

– Vi ser fram emot att fortsätta detta partnerskap i framtiden, avslutar Helena Söderström Csordás.

Vi hjälper dig att säkra både dagens och morgondagens IT-lösningar

Nyfiken?

Kontakta mig

Business Area Manager, Datacenter

Fredrik Lindman

Relaterat innehåll

Datacenter Kundcase | Nya affärsmöjligheter och bättre kontroll | Advania
2021.04.19

Nya affärsmöjligheter och bättre kontroll

När man hör företagsnamnet ATG tänker de flesta på hästar och travtävlingar. Visst är tävlingarna grunden för ATG:s verksamhet, men för att få alla system att fungera är ATG på många sätt också ett IT-bolag. I sina...

Sveriges bästa branschblogg inom IT

Håll dig i loopen och prenumerera på vår blogg där vi bjuder på insikter, åsikter & inspiration!