Kundcase | Total Outsourcing för Örebroporten | Advania
Managerade tjänster 2021.08.19

Total Outsourcing för Örebroporten

Örebroporten Fastigheter AB är ett helägt kommunalt fastighetsbolag som erbjuder ett rikt utbud av lokaler till Örebros näringsliv. Sedan 2007 levererar Advania en Total Outsourcing-lösning till Örebroporten. 

Varför valde ni Advania?

– Vi fick ett bra pris och sedan har vi ju arbetat med dem tidigare och var nöjda med Advanias tjänster säger Susanne Odelberg-Johnson, ekonomi- och administrativ chef på Örebroporten.

Utmaningen

Örebroporten har sedan 2004 anlitat Advania som leverantörer av deras IT-lösning. Tidigare hade fastighetsbolaget en traditionell lösning med servrar i de egna lokalerna. 2007 blev de hastigt tvungna att byta ekonomisystem något som hade krävt en investering i nya servrar vilket i sin tur hade betytt att serverrummet hade behövts byggas om.

– Det hade blivit kostnadskrävande, speciellt som vi inte har egna IT-resurser i bolaget säger Susanne.

Lösningen

Istället för att bygga om sitt serverrum valde Örebroporten Advanias Total Outsourcinglösning. Det innebär att servrarna står hos Advania, vilka ansvarar för back up och säkerhet. Helhetslösningen innebär också att Advania levererar lokala datorer, datakommunikation, support och help desk samt tillhandahåller konsult på plats åt Örebroporten och deras 30 anställda. Fastighetsbolaget har vuxit och har installerat allt fler programvaror och hade i princip behövt anställa en intern resurs för att sköta miljön.

För ett litet företag som oss känns det tryggt och bekvämt att ha allt hos Advania. Nu behöver vi inte ha IT-resurser hos oss. Det som är positivt med dem är att de finns här i staden, de kan snabbt komma över och fysiskt vara på plats, säger Susanne Odelberg-Johnson.

Resultat

Sedan 2007 har Örebroporten genomfört en flytt inom staden. Flytten planerades ur ett IT-perspektiv ihop med Advania som gjorde förberedelser i den nya lokalen. Tack vare att servrar var placerade hos Advania gick flytten väldigt smidigt till.

Vi hade inga driftstörning alls. Det gick med en gång och när vi kom till de nya lokalerna kunde vi bara starta upp datorerna.

Örebroporten är en av de första bolag som Advania levererar Total Outsourcing-lösningen till. Hur upplever de att Advania har utvecklats som leverantör?

Givetvis var det någon barnsjukdom i början, delvis för att vår förra lokal inte hade optimala uppkopplingsmöjligheter mot dem. Jag upplever att Advania alltid är tillmötesgående och fixar allting snabbt samt hela tiden har blivit mycket stabilare som leverantör, säger Susanne Odelberg-Johnson.

År 2012 upphandlades hela IT-driften inom ramen för LOU. Denna IT-upphandling vanns återigen av Advania.

Anm: Detta kundcase gjordes ursprungligen med Visolit, som förvärvades av Advania 2021.

Kontakta mig

Business Area Manager Managed Services Provider

Johan Tilly

Relaterat innehåll

Säkerhet Kundcase | Samarbetet gör skillnaden för Willhem | Advania
2023.05.30

Samarbetet gör skillnaden för Willhem

Advania hjälper fastighetsbolaget Willhem med att skapa en flexibel digital arbetsplats åt sina 300 medarbetare på 13 orter i Sverige. Det omfattar både hårdvara så som datorer och infrastrukturen som nätverk och server....

Sveriges bästa branschblogg inom IT

Håll dig i loopen och prenumerera på vår blogg där vi bjuder på insikter, åsikter & inspiration!