Pressmeddelande | Ny magisk kund i reklam | Advania
Nyhet 2023.09.01

Advania fortsätter skapa magi med nordpolsbaserade vänner

Advania fortsätter sprida magi i uppföljningen av reklamkonceptet "IT för alla behov" som lanserades i maj 2022. Denna gång är det tomtefamiljen som har behov av att digitalisera sin verksamhet för att effektivisera arbetsflöden med hållbar och smart användning av teknik.

It-for-alla-behov-tomtemor-tomtefar-2

Som en del i den pågående tillväxtresan fortsätter Advania att satsa på varumärkeskännedom genom att dramatisera kring nyttan av modern teknik i ett traditionellt hantverk.  Det är LeBureau som hjälpt Advania med uppföljningen av den framgångsrika reklamkampanjen.

– Kommunikation i IT-branschen präglas i hög grad av konventioner och likriktning, därför är det extra roligt att få jobba med en uppdragsgivare som vågar gå utanför ramarna, säger Gustaf Sehlstedt, vd och partner på Le Bureau.

I den första delen av "IT för alla behov" fick vi möta en magiker som digitaliserat sin verksamhet. Resultatet från kampanjen överträffade alla förväntningar. Ett exempel är att målgruppen som tittat på hela reklamfilmerna online ligger långt över benchmark jämfört med annan B2B reklam.

Om du tror att tomteverkstaden bara rullar på under julen, så tror du fel.

I den nya reklamen möts vi av en magisk och lekfull värld som är framtagen med stor passion. Här får vi träffa tomteverkstadens IT-manager tomtemor och hennes engagerade partner tomtefar tillsammans med nissarna. Tomtefamiljen har fullt upp, året om, och har behov av att digitalisera sitt traditionella hantverk. Advanias IT-konsult har bland annat hjälpt tomtefamiljen att digitalisera alla önskelistor och automatiserat hanteringen av tillverkningsmanualer för de leksaker världens barn önskar sig.

Men även världens snällaste familj kan falla offer för dagens alltmer avancerade IT-attacker och cyberhot. I detta fall är det ingen mindre än en bråkig påskhare som gör att tomteverkstaden behöver ett extra starkt skydd. Vi möts också av den busiga renen som ställer till det för tomtemor. Men när något går sönder hjälper Advania dem att använda en cirkulär modell för hanteringen av IT-utrustningen i sin verksamhet.

– Det krävs mod för att sticka ut och nå fram med ett för branschen annorlunda sätt att kommunicera. Att hitta ett reklamkoncept som IT för alla behov som håller över tid är ju varje marknadsförares önskan. Vi är så glada över att vi jobbat fram ett koncept som bygger på magi och som vi ser kan utforskas i fler magiska världar. Det långsiktiga målet med reklamen är en ökad varumärkeskännedom för att stödja bolagets tillväxt, säger Eva-Lotta Jonsvik, Marketing Director på Advania Sverige.

Kampanjen består av en film på 60 sek och fyra kortfilmer som kommer rulla på YouTube, LinkedIn, DiTV och IDG. Filmerna är regisserade av Gustaf Egerstedt på Giants & Toys.

Filmerna

60 sekunder - IT för alla behov

15 sekunder - Cyberhot

20 sekunder - Cirkulär IT