Skola - 2025.08.28

AI i skolan är mer än en fråga om chattbottar

AI utvecklas snabbare än någon annan teknik vi tidigare sett och blir samtidigt billigare och mer tillgänglig. För skolan innebär det både nya möjligheter och viktiga frågor: vilka kunskaper blir viktigare i framtiden och vilka tappar i betydelse när AI blir vardag? Johan Lindström lyfter blicken från chattbottar till ett större samhällsperspektiv, där skolan spelar en avgörande roll i att rusta barn och unga för en framtid med ”demokratiserad intelligens”.

När många pratar om artificiell intelligens (AI) stannar diskussionen ofta vid att en chattbott kan skriva en text. AI är dock något mycket större. Den utvecklas snabbare än någon annan teknik vi tidigare sett, och samtidigt sjunker kostnaderna dramatiskt.

Historiskt har vi sett samma mönster:

  • Internet blev billigare och mer tillgängligt för alla.
  • Mobildata gick från höga roamingkostnader till i princip fri användning.
  • Lagring av data som en gång var dyrt är idag nästan gratis.
  • Publicering och kommunikation online kostar i stort sett inget och har gjort att alla kan nå en publik och publicera text, video eller poddar.

AI följer samma utveckling, men i ännu snabbare takt.

Från mönsterigenkänning till framtida AGI

Idag är AI till stor del mönsterigenkänning och använder mönster för att skapa text, bilder, ljud eller kod baserat på data. Många forskare menar att vi är på väg mot AGI (Artificiell Generell Intelligens), en AI som kan klara av det mesta som människor kan.

När denna AGI dessutom tar fysisk form, som i självkörande bilar eller robotar, kommer samhället stå inför både stora möjligheter och nya utmaningar. Transport, arbete och andra tjänster kan bli nästan kostnadsfria. Vi behöver lyfta blicken och redan nu börja diskutera hur det påverkar skola, samhälle och individ i praktiken.

Så kan skolan rusta barn för en AI-driven värld

De barn som växer upp idag kommer med största sannolikhet att ha fri tillgång till kompetent konstgjord intelligens i någon form. Det innebär en unik demokratisering av kunskap och intelligens i samhället. Det går inte att förutspå konsekvenserna i detalj, men de kommer vara stora, som vid elektricitetens eller internets genomslag. AI ger stora möjligheter för de som kan ta vara på möjligheterna. För att ingen ska halka efter behöver vi se till att både skola och samhälle rustar människor för en framtid där många arbetsuppgifter automatiseras och nya kompetenser blir avgörande.

Det gör att skolan behöver ställa nya frågor:

  • Vilka kunskaper blir ännu viktigare i en AI-driven värld?
  • Vilka färdigheter tappar i värde när AI kan utföra dem åt oss?
  • Hur förbereder vi eleverna på att många yrken som finns idag kommer att försvinna eller förändras?

Vår roll på Advania

Vi på Advania ser att skolan står inför en avgörande tid. Genom att kombinera digitalisering, pedagogik och rätt tekniklösningar kan vi stötta skolor att inte bara hantera AI som ett verktyg utan också ge eleverna de färdigheter som blir allt viktigare: kritiskt tänkande, kreativitet och digital motståndskraft.

Vill du veta mer?

Hör gärna av dig!

Johan Lindström

Utbildningsansvarig

johan.lindstrom@advania.com