Skola - 2025.06.12

Källkritik i AI-eran – vad skolan behöver rusta för enligt Advania

AI gör det allt svårare att avgöra vad som är sant eller falskt online – och skolan står inför nya utmaningar. Här berättar Advania varför källkritik, källtillit och förståelse för AI:s bias är avgörande färdigheter för både elever och pedagoger.

Källkritik och AI – en framtidsfråga för skolan

AI-utvecklingen går i en rasande takt – och den påverkar redan hur vi uppfattar sanning, bilder, video och information i stort. I en värld där det blir allt svårare att skilja verklighet från AI-genererat innehåll, behöver skolan ta ett aktivt grepp om både källkritik, källtillit och förståelse för bias (förutfattade mönster i data och teknik).

Det är inte längre science fiction – det är vardag. Och det är här skolans roll blir avgörande.

AI-bilder: svåra att avslöja

I en studie från University of Waterloo (mars 2024) fick deltagare gissa om 20 bilder var äkta fotografier eller AI-genererade. Forskarna trodde deltagarna skulle gissa rätt i 85 % av fallen – men snittet landade på 61 %. Det säger något om hur svårgranskad information redan är. Det är alltså inte längre så enkelt att titta på händer eller öron för att se om något är äkta. Samma sak gäller video, även om ögon och munrörelser fortfarande kan avslöja AI – men bara för stunden.

När du som lärare använder AI för att skapa planeringar, lektionsinnehåll eller uppgifter till dina elever är det viktigt att fundera över vilken pedagogisk utgångspunkt AI:n bygger på – alltså den data den har tränats på. Två ytterligheter att reflektera över är om innehållet utgår från ett mer lärarstyrt eller elevaktivt perspektiv. Om AI:n föreslår material som inte stämmer överens med hur du vill undervisa kan det leda till en undervisning som blir spretig eller ineffektiv för eleverna.

Generella AI-modeller och AI-agenter – en ny vardag

Vi är på väg mot generella världsmodeller, alltså AI-system som hanterar text, bild, ljud och video i en och samma modell. Alibaba släppte nyligen modellen Qwen2.5 Omni, och fler är på väg. I kombination med AI-agenter – program som fattar egna beslut och agerar utan mänsklig styrning – innebär det att AI-genererat innehåll online kommer öka lavinartat.

Därför blir källkritik inte bara viktig, utan helt nödvändig.

Källtillit och bias – skolans dubbla ansvar

Det räcker inte att lära elever att ifrågasätta källor. De behöver också veta vilka källor de kan lita på – det vi kallar källtillit. Samtidigt måste lärare och skolledare förstå bias: att AI är tränad på mänsklig data, och därför riskerar att förstärka existerande fördomar.

Det här är inget vi kan lämna åt slumpen – skolan måste vara förberedd och aktiv.

Prebunking före debunking

Forskning visar att prebunking – att förebygga vilseledning – fungerar bättre än debunking, där man i efterhand försöker rätta till falsk information. När elever lär sig känna igen manipulativt innehåll innan de möter det, minskar risken att de blir lurade. Här kan skolan göra skillnad.

Så stärker du skolans digitala motståndskraft

Vill du som pedagog eller beslutsfattare rusta din skola för framtiden? Här är några konkreta insikter:

  • Träna eleverna i vardaglig källkritik – inte bara vid enstaka tillfällen.
  • Lär ut källtillit – vad gör en källa pålitlig?
  • Synliggör och diskutera bias – både i AI och i människors bedömningar.
  • Implementera prebunking som metod i undervisningen.
  • Använd data från exempelvis Internetstiftelsen för att följa upp skolans insatser.

Advania hjälper skolor att bygga digital motståndskraft. Hör av dig till oss om du vill fortsätta dialogen.

Vill du veta mer?

Hör gärna av dig!

Johan Lindström

Utbildningsansvarig

johan.lindstrom@advania.com