Blogg | Sökordsoptimering – vi hjälper dig att synas | Advania
Digital design 2022.06.06

Sökordsoptimering – vi hjälper dig att synas

Sökordsoptimering (SEO) gjort på rätt sätt leder till att dina sidor syns högt upp i sökmotorerna på relevanta sökningar. Det lönar sig alltså att arbeta med SEO för att skapa strukturerat och relevant innehåll på dina sidor!

Vad är sökordsoptimering?

Sökordsoptimering eller Search Engine Optimization (SEO) är en metod du utför för att synas högre upp i sökmotorer, och syftar till att förbättra användarupplevelsen med hjälp av att strukturera relevant innehåll. Målet brukar ofta vara att hamna högt upp i sökresultatet - och helst bland topp fem.

Varför är det viktigt sökoptimera sin webb?

Ett väl utfört SEO-arbete kan leda till att fler besökare dras till webbplatsen, vilket i sin tur kan leda till fler kunder och intressenter.

Sökmotoroptimering

Så här jobbar vi på Advania med sökordsoptimering

På Advania arbetar vi kring alla delar som kan påverka den organiska sökmotorrankingen. Från teknisk SEO till innehållsstrategi och användarvänlighet. Vi använder branschens bästa SEO-verktyg men har alltid en mänsklig touch i det vi gör.

Steg 1: Sökordsanalys

Att göra en gedigen sökordsanalys är viktigt för att förstå vilka sökord som kunderna använder. Ifall fel ord används på webbsidan, alltså ord som ingen söker på, så går du miste om ett stort antal potentiella kunder. Detta steg syftar till att analysera webbplatsens trafik i dagsläget, och hur vi kan förbättra denna. Detta görs genom att ta reda på de sökord som används i dagsläget och vilka av dessa som leder till fler besökare och vilka som inte gör det. Något som också är av stor vikt är att inte utgå från de begrepp som används internt i företaget, utan att göra en ordentlig sökordsanalys och ta reda på vad potentiella kunder faktiskt söker på.

Steg 2: Webbanalys

I detta steg utförs en komplett granskning av din verksamhets hemsida med syfte att reda ut befintliga problem. Sidans struktur, navigation och användbarhet över lag undersöks för att optimera användarupplevelsen och därmed öka interaktionen och trafiken. Vi undersöker bland annat vilka sidor som är populärast i dagsläget och vilka sidor som kanske inte hittas lika enkelt.

Steg 3: Länkstrategi och länkarbete

Länkar till din sajt är avgörande för hur högt din webbplats hamnar i sökresultaten. Vi hjälper dig att utarbeta en länkstrategi för att nå en högre position.

Steg 4: Rapportering och uppföljning

Vi rapporterar löpande din söktrafik, dina positioner i Googles sökresultat samt analyserar hur din webbsajt kan prestera bättre hos Google. Sökordsoptimeringhandlar om att kontinuerligt finjustera och förbättra sina resultat.

Kontakta oss

Hör gärna av dig

UI/UX-designer

Anna Engvall

Relaterat innehåll

Sveriges bästa branschblogg inom IT

Håll dig i loopen och prenumerera på vår blogg där vi bjuder på insikter, åsikter & inspiration!