AI & Innovation | Digital motståndskraft - 2025.10.01

Advanias strategi för motståndskraft i AI-eran

I det här blogginlägget delar Henric Skalberg, Advanias Head of Cybersecurity and Compliance, sin vision för ett nytt cybersäkerhetsarbete där samarbete mellan marknader, partners och kunder är nyckeln till ökad motståndskraft. Han berättar hur Advania organiserar sig för att möta moderna hot, varför AI förändrar spelplanen, och varför transparens är en grundpelare i vårt säkerhetsarbete.

Henric Skalberg har en tydlig vision för sin roll: att främja samarbete mellan olika marknader för att hantera gemensamma utmaningar inom cybersäkerhet. "Var och en av våra marknader har sina egna styrkor, men genom att arbeta tillsammans kan vi göra mer och erbjuda ännu större värde för våra kunder", säger Henric Skalberg.

För att uppnå det har Advania inrättat ett kompetenscenter som samlar CISO:er från alla koncernens regioner. Gruppen träffas varje månad och tar fram strategier för att bekämpa hot mot cybersäkerheten och säkerställa en enhetlig säkerhetsstandard på alla marknader. "Det handlar om att samla resurser för att ta itu med gemensamma utmaningar. I stället för att varje region löser samma problem på egen hand skapar vi lösningar tillsammans", förklarar Henric.

Unik strategi för digital motståndskraft

Advanias kundfokuserade filosofi omfattar även synen på cybersäkerhet. "Det handlar om partnerskap", säger Henric. "Vi säljer inte bara enskilda lösningar. Vi hjälper kunderna att se helheten. Advanias breda IT-kompetens gör det möjligt för oss att knyta ihop säcken på ett sätt som gör oss unika."

Tack vare helhetsperspektivet är säkerheten en integrerad del i alla IT-lösningar, snarare än något som läggs till i efterhand.

Cybersäkerhet har gått från att vara en fråga om rent försvar till att mer och mer handla om motståndskraft. "Det räcker inte längre att sätta upp försvarsmekanismer och hoppas att de ska hålla. Med motståndskraft som mål måste vi fråga oss: Vad händer om våra system äventyras? Hur ska vi kunna fortsätta att bedriva vår verksamhet?", säger Henric och tillägger att det är en förändring som kräver att företagen tänker om när det gäller placering av data, molnberoende och förmåga att stå emot attacker.

Främja medvetenhet och samarbete

Artificiell intelligens (AI) förändrar också cybersäkerheten, både som ett verktyg för att bekämpa hot och som en säkerhetsutmaning som måste hanteras. "AI accelererar utvecklingen av hot som till exempel nätfiske, gör dem svårare att upptäcka och mer personliga. För att hålla jämna steg måste vi använda AI i defensivt syfte, vilket leder till vad jag kallar ett algoritmkrig", säger Henric och betonar att den mänskliga faktorn fortfarande är avgörande.

"De grundläggande principerna för cybersäkerhet, som att inte klicka på misstänkta länkar, håll systemen uppdaterade och använd starka, unika lösenord, är fortfarande relevanta. Men teknik i sig räcker inte för att lösa utmaningarna, utan vi måste fokusera på medvetenhet och kultur."

Samarbete spelar också en avgörande roll och sträcker sig bortom våra egna team till att omfatta partner och leverantörer. Henric drar paralleller till hållbarhetsarbetet, där hela värdekedjan måste beaktas: "Regelverk som NIS2 och DORA understryker behovet av säkerhet i leveranskedjan. Alla i kedjan, samarbetsparter, leverantörer och kunder, måste dra sitt strå till stacken."

Henrics övergripande mål är att hjälpa Advanias kunder att bygga motståndskraft tillsammans. "Vårt uppdrag är inte bara att upptäcka hot utan också att förbereda oss för och återhämta oss från dem. Oavsett om det handlar om att utforma en strategi för cyberattacker eller att stödja kunder när de växer, vill vi vara en betrodd partner när det gäller motståndskraft."

Incidenthantering och transparens

Det är bara genom att samarbeta som vi kan ligga steget före nya hot och skapa säkrare digitala miljöer för alla. "I början av 2024 drabbades vi av en säkerhetsincident i en begränsad del av vår kund-IT-miljö. Samma dag som upptäckten gjordes isolerade vi snabbt den del som drabbats och informerade omedelbart ett 60-tal berörda kunder. Vårt responsteam inledde en grundlig utredning i nära samarbete med kunderna för att säkerställa att de fick teknisk support och vägledning under hela processen", berättar Henric.

"Inom en vecka hade vi återställt de flesta tjänster i den drabbade delen, enligt plan och under noggrann säkerhetsövervakning. Majoriteten av kunderna kunde återgå till normal verksamhet, medan vi fortsatte att hantera ett fåtal kundspecifika tjänster i nära samarbete med de drabbade. Ingen av kunderna har begärt något skadestånd."

På Advania är vi övertygade om att säkerhet bygger på öppenhet, samarbete och delat ansvar både inom branschen och tillsammans med våra kunder.

Det här blogginlägget är ett utdrag ur vår senaste årsredovisning och hållbarhetsrapport 2024.

Vill du veta mer?

Hör gärna av dig!

Henric Skalberg

Head of Cybersecurity and Compliance Advania Group

henric.skalberg@advania.com