
Så har cirkulär IT utvecklats sedan vår rapport 2023

Nu har vi pratat med Sofia Martinsson, Business Developer Sustainability på Advania, för att höra hur hon ser på utvecklingen sedan vi släppte rapporten Hinder och möjligheter för en cirkulär IT-arbetsplats.
Sofia: Det vi ser är att andrahandsmarknaden för IT har vuxit kraftigt. Enligt färska siffror från Svensk Handel är elektronik nu en av de allra största kategorierna, trots att mode för det mesta brukar ligga i topp. Vi ser också att drivkrafterna har förändrats, eller breddats. Säkerhetsläget, geopolitikens utveckling och en kärvare ekonomi är vad som driver verksamheter mot en mer cirkulär IT, inte huvudsakligen de miljömässiga vinsterna, även om de också finns där. Från upphandlingshållet ser vi tydligt att allt fler upphandlingar efterfrågar och ställer krav på cirkulära produkter.
När vi gjorde rapporten var det många som pekade på att cirkulärt var oprövat och ej utrett. Min gissning nu är att en del av de som för två år sedan sa sig vara neutrala till att införskaffa begagnad IT idag sannolikt har tippat över mot den positiva sidan. Det har visat sig att det inte är så krångligt eller svårt som man trodde med begagnat jämfört med nytt.
Vi ser att våra kunder som går över till cirkulär IT väljer att ha en mixad portfölj för sin arbetsplats-IT, det handlar inte om antingen eller, utan både och. Vi ser en tydlig trend att låta användarens verkliga IT-behov styra, och att man ofta börjar i mindre skala för att sedan kunna växla upp den cirkulära andelen. Här är förebilder inom verksamheten viktiga, gärna i ledande positioner, som går före och visar att cirkulärt fungerar lika bra som nytt.
Sedan rapporten släpptes har vi också byggt klart vårt Drömhus vilket såklart lett till väldigt stort intresse från våra kunder. Det är ett center helt ägnad åt den cirkulära hanteringen av IT-utrustning och väldigt roligt att se hur cirkulära modeller för IT tar stor plats på agendan när vi är ute och träffar våra kunder.
Strategisk förankring fortfarande en utmaning
En av rapportens huvudinsikter var att cirkulära initiativ ofta stannar vid IT-avdelningen och saknar stöd från ledningsgruppen. Frågan är: har något förändrats på två år?
Sofia: Strategisk förankring är fortsatt en utmaning, även om det börjat röra på sig. Cirkulär omställning tar tid. En barriär är den begränsade kunskapen om hur cirkularitet hänger ihop med lönsamhet och affärsnytta. Skepsisen kring kvaliteten på återvunna eller renoverade produkter lever kvar, och behovet av ökad kunskap är tydligt.
Cradlenet, Sveriges största nätverk för verksamheter som vill bli cirkulära och där Advania är medlem, gjorde 2024 en undersökning (Circular Economy Outlook 2024) där de frågade svenska börsnoterade företag om deras cirkulära strategier. Undersökningen visade att trots att 9 av 10 svenska börsnoterade bolag idag inkluderar cirkulär ekonomi i sin affärsstrategi, har endast 4 av 10 formulerat konkreta cirkulära mål.
Bland de kunder jag möter där miljö och klimat är den främsta drivkraften för omställningen, är det framför allt rena tjänstebolag som har kommit längst. Där utgör IT ofta en relativt stor del av klimatbokslutet, vilket gör att effekten av att ställa om till cirkulära lösningar blir extra tydlig, särskilt i jämförelse med mer traditionella industriföretag.
Vi ser också föregångare inom offentlig sektor, inte minst i kommuner och regioner runt om i Sverige, där både miljömässiga och ekonomiska drivkrafter spelar in. Samtidigt är framdriften fortfarande starkt kopplad till attityder. Där det finns eldsjälar, där händer det!
Något som också blir tydligt i kunddialogerna är ett ökat fokus på säkerhet och affärskritisk kontinuitet. Allt fler ser hur den cirkulära modellens mer lokala eller regionala upplägg kan minska risker för avbrott i leverantörsleden och säkra försörjningen av IT, på ett annat sätt. I den traditionella linjära modellen för nytillverkad IT är man i de allra flesta fall starkt beroende av långa,komplexa och framför allt globala kedjor.
Cirkulär IT som konkurrensfördel
Samtidigt som regleringarna ökar och förväntningarna från både kunder och medarbetare skärps, finns stor potential för verksamheter som lyckas få till fungerande processer för återtag, återbruk och spårbarhet.
Sofia: En tydlig nytta med den cirkulära modellen, utöver miljöaspekten, är den ökade smidigheten. Ett bra exempel är tjänsten reallokering, där enheter kan cirkulera internt i verksamheten och fungera som ett eget självförsörjande lager. Det skapar pålitlighet, minskar risken för produktionsstörningar och bidrar till ökad säkerhet och effektivitet. I slutändan innebär det också lägre kostnader och högre affärsnytta.
Det här hänger också ihop med skiftet från ägande till användning. Redan i vår rapport från 2023 såg vi tecken på att medarbetare inte längre värderar personligt ägande lika högt. Flera respondenter menade att det inte spelar någon roll om utrustningen har haft en tidigare användare så länge den fungerar som den ska. Denna förändrade inställning, som drivs av delningsekonomins utveckling i samhället, har fortsatt att växa och bidrar till en mer ekonomiskt hållbar syn på IT.
Vi befinner oss i en tid av många utmaningar, där hållbarhet ibland får stå tillbaka för andra affärsdrivande prioriteringar. Just därför blir det extra viktigt att, utöver de uppenbara klimat- och miljömässiga fördelarna, även koppla cirkulär IT till värden som säkerhet, stabilitet och affärsresiliens. Att integrera cirkulära alternativ i verksamhetens kontinuitetsplanering är ett bra nästa steg, där IT-avdelningen har en nyckelroll i att ta ett mer strategiskt ansvar för både hållbarhet och långsiktig driftssäkerhet.
Vill du fördjupa dig i ämnet rekommenderar vi senaste avsnittet av Techstudion med Lisen Schultz, docent i hållbarhetsvetenskap vid Stockholm Resilience Centre: