Från linjär till cirkulär IT: Så kan du vända trenden
Sverige betraktas ofta som en förebild inom hållbarhetsfrågor. Trots detta ligger vi efter det globala genomsnittet när det gäller implementering av cirkulära processer, vilka ligger till grund för framgången av vår cirkulära ekonomi.
Långsam övergång till cirkulär IT-hantering
Övergången från linjär till cirkulär hantering av IT-hårdvara går helt enkelt för långsamt samtidigt som många verksamheter fortfarande saknar en strategi för återtag och återbruk. Det visar vår rapport som vi har tagit fram i samarbete med analysföretaget Radar. Rapporten visar att många verksamheter saknar en röd tråd genom strategi, IT och hållbarhetsmål, och att IT sällan är en del av det övergripande hållbarhetsmålet.
Hinder och möjligheter för en cirkulär IT-arbetsplats
Trots att man kan undvika både ekonomiska utgifter och en mängd växthusgasutsläpp genom att välja en återbrukad dator i stället för en ny, ställer sig endast 30 procent av respondenterna i undersökningen positiva till återbruk.
Säkerhet och prestanda – vanliga missuppfattningar
Rapporten tyder på att det finns en del okunskap hos många verksamheter, att återtag och återbruk ska ha negativ påverkan på säkerhet och prestanda. I en förlängning gör det att företag fortsätter köpa IT som produkt i stället för funktion, och att man avstår från att göra en cirkulär omställning trots att det är möjligt att spara in stora summor pengar och samtidigt ha en mer hållbar verksamhet.
Enligt Sofia Martinsson och Erik Nilsson, båda verksamma inom hållbar affärsutveckling på Advania och medverkande i framtagningen av rapporten, är prestandan på återbrukade enheter tillräckligt bra för att fungera i många år till. De nuvarande lösningarna för återtag ser också till att affärsdata och persondata raderas från utrustningen på ett säkert sätt.
”Det man kan konstatera med de cirkulära lösningarna som finns idag är att oron är ganska ogrundad, men att vinna över de som tar beslut om inköp, drift och säkerhet kan vara svårt”, förklarar Sofia.
Ekonomiska incitament för cirkulär IT
”Svenska verksamheter kan sänka sin IT-budget markant när det kommer till investeringar i arbetsplatsutrustning om de bestämmer sig för att gå all-in på en cirkulär inköpsstrategi. Det incitamentet borde ju kunna driva frågan, men än så länge skulle jag säga att oron för prestanda och säkerhet trumfar den prisbilden”, berättar Sofia.
Känslomässiga faktorer avgör
En stor anledning till att många ställer sig kritiska till cirkulär IT grundar sig enligt Erik Nilsson i känslomässiga och mänskliga faktorer. Bland medarbetare kan en ny eller återbrukad produkt påverka hur uppskattad man känner sig av sin arbetsgivare.
”När man byter arbetsgivare kan det finnas en känsla i att man får en sprillans ny och cool laptop. Jag hade en förhoppning om att yngre generationer skulle tycka att det var coolare att få en uppfräschad laptop som ser mer eller mindre ny ut och som skapar en känsla av att man ingår i det cirkulära, men vi är inte riktigt där”, säger Erik.
Interna kampanjer för ökad cirkulär förståelse
Han föreslår att verksamheter bör genomföra interna motivationskampanjer för att öka kunskapen kring cirkulära processer och få medarbetare att känna att de ingår i något större. För att lyckas med den cirkulära omställningen behöver man som företag driva hållbarhet från den visionära nivån och ner genom allt man gör i den dagliga verksamheten.
”Det är viktigt att tänka igenom vad det är man säger, skapar och står för och fråga sig själv hur genuin man egentligen är i sin hållbarhetsambition. Man måste jobba genom hela visionen, affärsidén och koncernens strategi och addera hållbarhet så att det tydligt står där och se till att hållbarhetsmålen förankras ner i den dagliga verksamheten”, beskriver Erik.
Drömhuset med hållbarhet från första byggsten
I november skedde första spadtaget för vad som ska bli Sveriges ledande center för cirkulär IT-utrustning. Projektet genomför vi i Enköpings kommun och det väntas stå klart för inflytt i mars 2025.
Det nya centret ska fungera som vår hubb för återtag och återvinning av IT-utrustning. Vi ser att denna investering ligger helt i linje med våra kunders behov och vår satsning att i stor utsträckning vara en cirkulär verksamhet.
”Vi bygger kapacitet för att ge nytt liv åt en miljon produkter per år. Senast år 2030 har vi som mål att ta tillbaka lika många enheter som vi sätter upp på marknaden. Det här är en del av den cirkulära omställningen där vi vill cirkulera produkter inom en tjänstemodell”, avslutar Sofia.