South Coast Summit: förändringsledning med champions | Advania
Digitalisering Event 2023.10.30

South Coast Summit: förändringsledning med champions

I början på oktober åkte jag till Farnborough i Storbritannien för att delta på South Coast Summit, en konferens med fokus på alla pelare i Microsofts ekosystem. Det innebar en blandning av sessioner om Modern Work, Power Platform, Azure och såklart AI och Copilot.

Konferensen var för både IT-proffs och slutanvändare vilket gjorde att det fanns en stor bredd på den tekniska nivån. Jag var såklart där på grund av mitt intresse för Modern Work och just denna gång skulle jag dessutom själv hålla i en workshop tillsammans med min branschkompis Karoliina Kettukari.

 

En solig höstdag var det dags för mig att åka till vad jag trodde var en förort till London men mer visade sig vara som typ Enköping. South Coast Summit är en community-driven konferens och en av de största i Europa om Microsoft. På fredagen var det fokus på gemensamma workshops och på lördagen hade vi en heldag med föreläsningar. Förutom min workshop på fredagen jag snart ska berätta mer om deltog jag även i en ”fråga experterna-session” med fyra andra Microsoft Teams proffs.

Min första workshop på en konferens

Jag har hållit föreläsningar på flera konferenser men det här var första gången jag skulle hålla i en workshop. Karoliina och jag hade enats om ämnet Kick-start your champions network och hade åtta personer som anmält sig för att djupdyka i vad champions egentligen är och varför de är viktiga för ett framgångsrikt förändringsarbete. Vi var såklart lite nervösa – hur skulle det gå när vi ska försöka underhålla och inspirera våra deltagare i hela fyra timmar, och skulle de lära sig något? Skulle det bli bra diskussioner? Och det blev succé! Fyra timmar gick förbi i ett nafs och vi sa att nästa gång kör vi samma innehåll – men på åtta timmar!

Vad är champions och varför ska vi ha dem?

Champions workshop på South Coast Summit

Varför valde vi att hålla en workshop om champions? Jo, svaret är ganska enkelt: IT är absolut en teknikfråga men det är framför allt en människofråga! När en verksamhet (eller en enskild person) ska gå igenom förändring (oavsett om det gäller att börja använda Microsoft 365 som jag jobbar med, eller valfritt annat system) så krävs det arbete för att alla som ska använda systemet förstår varför de ska börja använda ett nytt system. Men vad är en champion? Jo, det är en person i din organisation som är utvald (antingen via självnominering eller av en chef) för att sprida budskapet om förändringar nerifrån upp i stället för uppifrån ner. En champion har en hunger att veta mer och lära sig mer och vill hjälpa sina kollegor att bli bättre. Det spelar ingen roll vilken nivå en champion är, vilken avdelning hen kommer ifrån eller teknisk nivå – alla typer av champions skapar värde så länge de är aktiva. Champions (eller vad din verksamhet vill kalla dem) är ett sätt att involvera medarbetare som sprider en positiv attityd till förändringen och därmed skapar bättre odds för en lyckad införing. I workshopen började vi inledningsvis att prata om ADKAR, en förändringsmodell som bland annat Microsoft använder när de jobbar med förändring.

Kortfattat innehåller ADKAR fem steg för lyckad förändring:

A – wareness: att förstå varför vi gör en förändring

D – esire: att skapa ett intresse och sug för förändringen

K – nowledge: att ha kunskap om hur du ska genomför förändringen

A – bility: att ha möjligheten att nyttja kunskapen

R – einforcement: att upprepa dessa steg om och om igen – för förändring är inte statisk!

Och nu undrar du kanske hur champions är kopplat till ADKAR? Jo, champions är kanske det mest kosteffektiva, skalbara, flexibla och aktiva sättet att driva förändring på! Champions kan hjälpa sina kollegor att förstå både varför en förändring görs och hur en ny teknik kan nyttjas. Med hjälp av medarbetare som vill vara med och dela kunskap kan vi enklare sprida en förändring. Jag älskar att prata om hur viktig champions är för lyckat förändringsarbete– hör av dig om du vill prata mer! ✨

Vill du veta mer?

Hör av dig till mig!

Technical Architect

Amanda Sterner

Relaterat innehåll

Digitalisering År 2001 - ett DOT-COM-äventyr | Advania
2024.03.04

År 2001 - ett DOT-COM-äventyr

Minns du turbulensen under år 2001? IT-bubblan sprack och många verksamheter levde i en osäker tillvaro. Låt oss titta tillbaka och analysera effekten på det svenska näringslivet.

Sveriges bästa branschblogg inom IT

Håll dig i loopen och prenumerera på vår blogg där vi bjuder på insikter, åsikter & inspiration!