Fonus satsar på digitalisering och integration | Advania
Integration 2023.02.01

Fonus satsar på digitalisering och integration

Med en historia som sträcker sig tillbaka till 1940-talet är Fonus idag etablerad som Sveriges mest anlitade begravningsbyrå. Med verksamhet under eget varumärke i både Sverige och Norge samt genom välkända dotterbolag som Familjens Jurist och Fondkistan stöttar organisationen sina kunder genom hela begravningsprocessen. Advania är med iBiz Solutions en del av Fonus digitaliseringssatsningar där den cloudbaserade integrationsplattformen är en viktig nyckel i koncernens komplexa IT-miljö.

Fokus på stabilitet och driftsäkerhet 

Även om begravningsverksamhet lätt för tankarna bakåt och mot avslut är det tydligt att Fonus som marknadsledare ständigt vill framåt som bolag och där prioriterar digitalisering högt på sin agenda. Med ett stort fokus på stabilitet och driftsäkerhet har Fonus också viljan att ständigt vidareutvecklas och har spelat en viktig roll som “sparringpartner” för tjänsteutvecklingen tillsammans med oss samtidigt som vi bistår med flexibilitet i utvecklingen av nya integrationslösningar.

– Vårt samarbete med Advania och iBiz Solutions ger oss en stabil och tillförlitlig IT-miljö. Förvaltningsteamet hanterar incidenter som potentiellt kan störa vår affärsverksamhet och genom OnDemand får vi tillgång till professionell och flexibel integrationsutveckling. Vi är mycket nöjda med tjänsterna och samarbetet ger oss möjlighet att effektivare utveckla vår affärsverksamhet och bli mer datadrivna, säger Anders Eskilsson, IT manager på Fonus.

Lösningen är en cloudbaserad plattform

Basen för Fonus i dag ständigt pågående integrationsprojekt är deras integrationsstrategi som ägs av Fonus och förvaltas varsamt tillsammans med oss som integrationspartner. Floran av såväl interna som externa system förändras och växer löpande, integrationsstrategin är där en viktig del i de system- och teknikkrav som specificeras vid implementationer.

Fonus har valt en molnbaserad plattform byggd på senaste tekniken i Azure, något som ligger väl i linje med vår Cloud First strategi. För Fonus var beslutet om en molnplattform viktigt, med en verksamhet som har en tydlig strävan framåt där kraven på snabbrörlighet, skalbarhet och flexibilitet är centrala aspekter.

Agilt verksamhetsanpassad beställning och rapportering

Precis som vid starten av samarbetet ansvarar Advania i dag för förvaltningen av plattformen. Från att ha varit pilot-kund på OnDemand nyttjar Fonus också tjänsten för uppdrag runt arkitektur och utveckling av nya integrationer. Här jobbar vi agilt där Fonus interna IT-avdelning samlar in behov från verksamheten och därefter löpande beställer uppdragen genom Advanias OnDemand-koordinator.

Varje uppdrag får ett tidsestimat där IT-avdelningen tydligt kan kommunicera och sprida kostnader på verksamheten. Efter en slutgiltig beställning av uppdrag tar Advanias arkitekter och utvecklare vid och levererar de integrationslösningar som Fonus önskar. Genom Azure-plattformen flödar mängder av data där vi utöver nyutveckling och förvaltning också jobbar mycket med anpassade BI-rapporter. Dessa har skräddarsytts efter Fonus behov och ligger till grund för beslutsfattande.

Advanias integrationsspecialist Lina Ferner och Radars VD Hans Werner pratar i senaste avsnittet av Techstudion om hur du skapar en genomtänkt och förvaltningsbar integrationsstrategi för din verksamhet 

Lyssna på Techstudion om integration

Hör av dig

Kontakta mig

Team Manager

Lina Ferner

Relaterat innehåll

Sveriges bästa branschblogg inom IT

Håll dig i loopen och prenumerera på vår blogg där vi bjuder på insikter, åsikter & inspiration!