Cirkulär IT: Bättre för din verksamhet och för miljön

Livscykelhantera

Ge din IT längre livslängd, lägre kostnader och mindre miljöpåverkan. Med cirkulär IT får du full kontroll och säkerhet över hela livscykeln från inköp till återanvändning.

Leende kvinna med laptop under armen mot en lila bakgrund
En smartare och mer hållbar IT-infrastruktur

Ta kontroll över hela livscykeln

Med cirkulär IT får din verksamhet rätt utrustning vid rätt tidpunkt, och du förlänger livslängden på den teknik du redan har. Det ger lägre kostnader, mindre miljöpåverkan och en mer robust digital arbetsplats.

Livscykelhantering förenklar vardagen

Du får en flexibel leveransmodell där allt hanteras för dig: beställningar, leverans, installation, service, återtag och säker radering när utrustningen nått sin slutpunkt. Resultatet är en effektiv och välfungerande IT-miljö där du kan lägga fokus på kärnverksamheten.

Du behåller kontrollen över dina enheter oavsett om du köper, leasar eller använder IT som tjänst. Utrustning som återtas kan lagras, rekonditioneras och användas igen, vilket minskar både kostnader och avfall. En stor del av dina enheter kan få nytt liv i din egen verksamhet eller hos nya användare.

Din moderna digitala arbetsplats

Du vill att tekniken alltid fungerar, är uppdaterad och anpassad efter din verksamhets behov. Våra specialister hjälper dig med allt från enheter och tillbehör till mjukvaror och smarta tjänster som stärker din digitala arbetsplats och gör den mer hållbar.

Livscykelhantera mera

En hårdvaras livscykel

Med Advanias cirkulära IT-lösningar får din verksamhet ett komplett erbjudande som tar hand om dina IT-enheter genom hela livscykeln. Vi hjälper dig att uppgradera, återanvända och återvinna utrustning på ett hållbart och kostnadseffektivt sätt, så att du kan fokusera på det som verkligen är viktigt för din verksamhet.

Tillbaka till livscykeln

Beställning

I vår webbshop finns ett stort utbud av artiklar. Vi kan också skräddarsy ett standardsortiment eller produktpaket utifrån era önskemål och behov. Detta sortiment finns i webbshopen, tillsammans med eventuell reallokerad utrustning från er verksamhet. Vi bevakar kontinuerligt ert sortiment och byter regelbundet ut utgångna modeller.

Som beställare får du detaljerade orderöversikter med spårningslänkar, och har på så sätt översyn över vad som beställs. Webbshopen kan vara tillgänglig för alla användare där beställningar godkänns genom ett attestflöde, alternativt enbart för behöriga beställare.

Vår personal med specialistkompetens finns alltid tillgänglig för rådgivning och vid frågor om produkterna.

Preparering

Vi kan installera ny och begagnad utrustning med överenskomna operativsystem och applikationer innan de levereras ut till användaren. På så sätt är datorer och telefoner alltid förberedda när användaren får dem. Vi kan även skräddarsy prepareringen och förse utrustningen med kundanpassade dekaler, stöld- och inventeringsmärkningar eller bifoga välkomstbrev och tillbehör som till exempel datorväska.

Den kundanpassade prepareringen görs vanligtvis i våra logistikcenter. Viss preparering kan även göras hos någon av våra distributörer.

Leveranser

Vi erbjuder olika leveransalternativ av era produkter, till exempel leverans i originalemballage till er godsmottagning, avemballerad leverans och leverans i säkerhetsskåp eller säkerhetsburar.

Produkterna skickas från våra logistikcenter eller direkt från distributören. Vi använder externa transportörer eller våra egna transportbilar (enbart i Göteborgsregionen). Alla leveranserna är spårbara och hållbara.

Som tillval erbjuder vi samleverans vilket innebär att produkterna skickas först när hela ordern finns inne. Vi kan även kombinera leveransen med återtag av gammal utrustning. Självklart löser vi även skräddarsydda transporter och utlandsleveranser.

Montering

Vid leverans kan vi hjälpa till med olika tjänster på plats. Vi kan bära in och avemballera produkterna vid rätt plats och ta hand om ytteremballaget. Vi kan montera ned och packa gammal utrustning som ska returneras till våra logistikcenter. Vi kan också ställa i ordning och koppla in utrustningen på användarens skrivbord och se till att enheterna startar som de ska. Vi kan även bistå med specialanpassad montering.

Drifttjänster

Vi har lång erfarenhet av outsourcing och kan sköta hela eller delar av er verksamhets IT-miljö. Vi erbjuder ett stort utbud av löpande tjänster som skräddarsys efter behov. Exempel på outsourcade IT-tjänster kan vara hantering av den digitala arbetsplatsen, säkerhetstjänster, nätverksutrustning och skrivare, men också allt inom molnbaserade tjänster som till exempel Azure och Microsoft 365, förvaltning och rådgivning.

Serviceverkstad

Vi hjälper er med all hantering av garanti-, försäkrings- och serviceärenden för era produkter. Vår certifierade personal utför reparationer i våra serviceverkstäder. Vi felsöker vad som behöver göras och kontrollerar gällande garanti. Om reparationen medför kostnader som inte täcks av garanti eller försäkring skickar vi ett kostnadsförslag. Efter reparationen returnerar vi produkten till användaren. Om användaren har fått en ersättningsenhet vid felanmälan (Swap), lägger vi den reparerade enheten på ert lager.

Reallokering

Genom att återanvända IT-utrustning i er verksamhet maximeras användningen och produkterna får ett andra (och tredje) liv. Detta kan till exempel vara aktuellt när en medarbetare slutar, ett konsultengagemang upphör eller temporära arbetsplatser avvecklas.

Vid reallokering returneras den aktuella enheten till oss och vi kontrollerar garanti och skick. Därefter testas och rengörs enheten och vi återställer operativsystemet. Säkerhetsradering samt komplettering av utrustningen finns som tillval. Efter genomgång lägger vi enheten på ert lager och den är redo att avropas till en annan användare.

Återtag

Vi tar hand om er utrustning när den har gjort sitt för verksamheten, till exempel när leasingperioden går ut eller när garantin upphör. På så sätt slipper ni hantera överbliven utrustning vilket sparar både tid och plats. Vi tar även emot utrustning från andra leverantörer.

Efter ankomstkontroll gör vi en säkerhetsradering. Om enheten inte kan mjukvaruraderas, förstör vi i stället lagringsmediet fysiskt. Vi tar också bort kundunika märkningar så att enheten inte kan spåras till er organisation. Vi värderar därefter om produkten ska säljas vidare, återvinnas, användas som reservdelar eller gå till välgörande ändamål. Om er verksamhet äger utrustningen ges ersättning vid vidareförsäljning.

Byggstenarna för en framgångsrik IT-livscykel

Från etablering och finansiering till lagring och samverkan – varje steg i IT-livscykeln spelar en avgörande roll. Här hittar du förklaringar och insikter om de centrala delarna som skapar en smidig och hållbar IT-hantering för din verksamhet.

Etablering

Etablering, eller onboarding, omfattar alla de förberedelser som görs innan vi inleder ett samarbete. Tillsammans sätter vi ramarna för vad som ska ingå, så att vi kan möta era behov på bästa sätt. Samarbetet kan innefatta allt från tjänster, rutiner och roller till verktyg, integration och infrastruktur. Med vår kunskap och erfarenhet ger vi råd och stödjer er verksamhets IT-utveckling. Etableringen leds av våra erfarna projektledare.

Stödsystem

En viktig beståndsdel av livscykelhanteringen är stödsystem. Genom våra avancerade stödsystem kan vi erbjuda snabba och effektiva tjänster med högklassig kundupplevelse. På så sätt har ni tillgång till all information som rör er verksamhets IT-utrustning, till exempel var enheterna befinner sig och om garantin fortfarande gäller. Andra fördelar är möjligheten att få ut skräddarsydda rapporter.

Lager

All utrustning lagerhålls på något av våra egna logistikcenter som finns strategiskt placerade i Sverige. Som kund har ni ett dedikerat utrymme för er verksamhets produkter. Vi inventerar och fyller på ert lager regelbundet för att säkerställa att lagernivån är tillräcklig. Det aktuella lagersaldot syns alltid i webbshopen.

Vid en beställning plockas enheten från lagret, prepareras och levereras till användaren. Reallokerade produkter lagerhålls också i ert utrymme efter att vi kontrollerat och gått igenom enheterna.

För kunder med höga säkerhetskrav finns möjlighet till ett säkerhetsklassat lager.

Finansiering

Vi erbjuder en enkel och flexibel finansieringsform för hyra av IT-utrustning via Advania Finance. Till en fast kostnad får ni full kontroll över er IT-utrustning och kan minska de totala infrastrukturkostnaderna. Ni slipper också all administration kring inköp och hantering av gamla och uttjänta produkter. Genom vår livscykelstyrning har er verksamhet alltid en uppdaterad maskinpark eftersom utrustningen byts ut regelbundet, innan den hunnit bli gammal. Via vår webbportal kan produkter returneras eller återlämnas i förtid.

Vi kan även ta över finansieringen av IT-utrustning som inte ägs av oss.

Samverkan

Vi arbetar enligt en samverkansmodell för att möta er verksamhets behov på ett strukturerat sätt. Vi har kompetenta kundteam som säkerställer den dagliga driften av hela IT-miljöer eller specifika tjänster. Vi har också forum där vi regelbundet ser över användarupplevelser, effektivitet, kvalitet och utveckling av våra tjänster. Genom nära partnerskap stöttar vi utvecklingen av er affär och verksamhet. Tillsammans ser vi över och planerar era långsiktiga behov av IT-tjänster.

Smarta sätt att finansiera IT

Leasing ger dig kontroll och förutsägbarhet

Vill du veta mer?

Kontakta våra experter

Fredrik Alktun

Business Area Manager, Workplace

fredrik.alktun@advania.com

Magnus Pihl

Director Logistics & Services

magnus.pihl@advania.se

Erik Werner

Chief Administration Officer, Business Support

erik.werner@advania.com