Blogg | Varumärkesidentitet: vad är det & hur skapas den? | Advania
Digital design 2022.06.01

Varumärkesidentitet: vad är det och hur skapas den?

Varumärkesidentitet - vad är det? Kort sagt är det de synliga delarna av ett varumärke, såsom färg, design, logotyp, typografi och bilder. Det är dessa delar som påverkar om din verksamhet sticker ut och visuellt skiljer sig från andra. Vi berättar hur du kan gå tillväga för att skapa eller förbättra din verksamhets visuella identitet.

Vad är en varumärkesidentitet?

Varumärkesidentiteten är de synliga delarna av ett varumärke, såsom färg, design, logotyp, typografi och bilder. Det är dessa delar som visuellt skiljer din verksamhet från konkurrenter och är hur den uppfattas av omvärlden.

Varför är varumärkesidentitet viktig?

Utan en tydlig varumärkesidentitet blir det svårt att känna igen verksamheten. Sträva hellre att vara för påtagliga, då fortsatt igenkänning kommer leda till ökat förtroende från både nuvarande och framtida kunder. En stark varumärkesidentitet är ett kraftfullt sätt för din verksamhet att sticka ut ur mängden och kan göra att du är den som är top-of-mind för dina kunder när de tänker på företag inom din bransch.

Varumärkesidentitet

Så utvecklar vi en stark varumärkesidentitet

Innan vi sätter i gång med själva utformningen av er varumärkesidentitet behöver vi ta reda på vilka ni egentligen är - eller vilka ni strävar efter att vara. Vad är era mål och värderingar? Hur vill ni kommunicera med era kunder? Vad skiljer er från konkurrensen? Dessa frågor kan ibland vara svåra att svara på, men vi hjälper dig och dina medarbetare och sätter gärna upp workshops för klargöra svaren.

  • Varför startade vi vår verksamhet?
  • Vilka övertygelser och värderingar är viktiga för oss?
  • Varför är vi bättre än våra konkurrenter? Varför ska våra kunder välja oss?
  • Vad gör oss unika?
  • Om vi fick beskriva vårt varumärke med tre ord, vilka skulle dessa vara?

Beroende på din verksamhets behov så kan processen se olika ut: det kan vara så att det redan finns en varumärkesidentitet som bara ska uppdateras och förbättras, men det kan också vara så att vi ska starta helt från grunden. Vanliga delar vi alltid kollar är på följande:

  • Typografi
  • Färgpalett
  • Formspråk
  • Logotyp
  • Styleguide för webben
  • Eventuell produktpaketering
  • Eventuella visitkort
Kontakta oss

Hör gärna av dig

UI/UX-designer

Anna Engvall

Relaterat innehåll

Sveriges bästa branschblogg inom IT

Håll dig i loopen och prenumerera på vår blogg där vi bjuder på insikter, åsikter & inspiration!