ITIL
ITIL står för Information Technology Infrastructure Library och är ett ramverk för att hantera IT-tjänster (IT Service Management, ITSM). Det används för att säkerställa att IT-tjänster levereras på ett effektivt och kvalitativt sätt, i linje med verksamhetens behov.
Vad ITIL innebär:
- Best practices: ITIL är inte en standard, utan en samling av bästa praxis och rekommendationer som har visat sig fungera inom IT-tjänstehantering.
- Livscykelhantering: ITIL beskriver hur IT-tjänster hanteras genom hela deras livscykel – från design och leverans till drift och förbättring.
De fem huvudområdena i ITIL:
-
Service Strategy
Fokus på att förstå verksamhetens behov och hur IT-tjänster kan stödja dessa. -
Service Design
Planera och designa IT-tjänster för att möta de krav som identifierats i strategin. -
Service Transition
Säkerställa att nya eller förändrade tjänster kan implementeras utan störningar. -
Service Operation
Hantera och leverera tjänster på ett sätt som möter verksamhetens och kundernas krav. -
Continual Service Improvement (CSI)
Fortsätta förbättra tjänster och processer för att leverera mer värde över tid.
Varför använda ITIL?
- Det hjälper organisationer att leverera IT-tjänster som är effektiva, tillförlitliga och anpassade till verksamhetens mål.
- Genom att följa ITIL:s bästa praxis minskar man risken för driftstörningar, samtidigt som man förbättrar kundnöjdheten och kostnadseffektiviteten.
Integration som möjliggörare
-
A
- Accesspunkt
- Active Directory
- Affärssystem
- Agent Assist
- Agentic AI
- AIaaS
- API
- Automation
- AWS (Amazon Web Services)
- Azure API Management
- Azure Cosmos DB
- Azure Data Factory
- Azure DevOps
- Azure Event Grid
- Azure Event Hubs
- Azure Function Apps
- Azure Integration Services
- Azure Key Vault
- Azure Logic Apps
- Azure Service Bus
- Azure Storage Account
- B
- C
- D
- E
- F
- G
- H
-
I
- IAM
- Identity Governance and Administration (IGA)
- Immutable backups
- Informationssäkerhet
- Infrastruktur-som-kod
- Integration
- Integration ERP
- Integrationsförvaltning
- Intrångsdetektionssystem (IDS)
- Intune
- IoT - Internet of Things
- ISO
- IT-drift
- IT-säkerhet
- IT-upphandling
- ITAD Services
- IT Asset Management (ITAM)
- ITIL
- J
- K
- L
- M
- N
- O
- P
- Q
- R
- S
- T
- U
- V
- W
- X
- Y
- Z
- Å
- Ä
- Ö